Het onderhoud van een elektrische auto bestaat alleen nog maar uit een inspectieservice, het vervangen van een interieurfilter en het vervangen van remvloeistof. Daarnaast moeten natuurlijk ook remmen, banden, ruitenwissers en lampen regelmatig gecontroleerd worden.
Meer onderhoudsmomenten voor EV, maar lager bedrag
Uit het onderzoek komt naar voren dat eigenaren van een auto met verbrandingsmotor in 2021 gemiddeld in totaal €548 kwijt waren aan onderhoudskosten. Bij een elektrische auto pakte dit bedrag met een gemiddelde van €340 een stuk lager uit.
Een elektrische auto is gelukkig veel makkelijker in onderhoud. De voordelen van een regeneratief remsysteem, minder bewegende delen en minder vloeistoffen ten opzichte van een traditionele auto zorgen ervoor dat een elektrische auto veel minder onderhoud nodig heeft.
Tot 6 jaar onderhoud inclusief
Een elektrische auto wordt standaard geleverd met tot wel 6 jaar onderhoud, waarbij de auto op alle belangrijke punten wordt gecontroleerd. Het onderhoud bestaat uit een inspectieservice, het vervangen van de pollenfilter en het verversen van de remvloeistof.
Dit betekent ook, dat de frequentie van de onderhoudsbeurten lager ligt dan bij een benzine- of dieselauto. Over het algemeen geldt dat een elektrische auto iedere 30.000 kilometer een inspectiebeurt nodig heeft. Voor bestuurders die niet vaak rijden, wordt een interval van twee jaar aangehouden.
Ook is technisch onderhoud voordeliger: een elektrische auto heeft geen nieuwe filters, bougies of distributieriem nodig." Er rijden nu 19.040 volledig elektrische auto's in Nederland, vorig jaar december was dat nog 13.105.
De levensduur neemt toe
Nu al gaan moderne accu's langer mee dan brandstofmotoren. Onderzoek onder Tesla-rijders wijst uit dat vrijwel alle accu's na 250.000 kilometer nog meer dan 90 procent van hun oorspronkelijke capaciteit hebben.
Gemiddeld ben je voor een auto met een brandstofmotor 551 euro (exclusief BTW) kwijt aan onderhoud bij een beurt. Bij een elektrische auto kost een onderhoudsbeurt gemiddeld 584 euro (exclusief BTW).
Gemiddeld genomen is een elektrische auto nog wel goedkoper dan een benzineauto, zo blijkt uit onderzoek van de ANWB. In 2021 lag volgens de ANWB de gemiddelde 'Total Cost of Ownership' van een elektrische auto voor het eerst onder die van een benzineauto. In 2022 was dat ook weer zo, stelt de ANWB.
Elektrisch per maand goedkoper dan brandstof
Private lease van een elektrische auto kost je zo'n 670 euro per maand, een nieuwe elektrische auto kopen zo'n 700 euro. Een nieuw gekochte benzineauto kost per maand rond de 730 euro. Er is gerekend met een gebruik van 15.000 kilometer rijden per jaar.
Over het algemeen is het goedkoper om een elektrische auto te onderhouden dan een benzineauto. De onderhoudskosten kunnen tot 50% lager liggen bij een EV. Het duurste onderhoud is de batterij, die duizenden euro's kan kosten om te vervangen.
CO2-fabricage voertuig is inclusief onderhoud en recycling/sloop. Uit de analyse blijkt dat een volledig elektrische auto bij gebruik van overwegend grijze stroom een 30% lagere CO2-uitstoot heeft ten opzichte van een gemiddelde benzineauto. Bij gebruik van groene stroom is een CO2-uitstoot reductie van 70% mogelijk.
Elektrische auto's worden steeds goedkoper
Maar daar komt verandering in. Vanaf 2027 zijn de aanschafprijzen van elektrische auto's en bedrijfswagens lager dan benzine en dieselauto's. En daarnaast: kijk je naar wat een auto je kost over de hele gebruiksduur, dan zijn elektrische auto's vaak nú al voordeliger.
“Hieruit blijkt dat de autoverzekeringen voor de elektrische auto's gemiddeld 12,50 euro per maand duurder zijn dan voor de benzine auto's.
Ja, elektrisch rijden is goedkoper dan op benzine of diesel! Uiteraard wel met enige nuance. Wil je een elektrische auto kopen dan is deze in aanschaf duurder dan een benzine of dieselauto. Deels verdien je dit terug door lagere onderhoudskosten.
Het verbruik van elektrische auto's
Een gemiddeld gezin verbruikt per jaar ongeveer 3.300 kWh per jaar. Wil je weten hoeveel je voor die stroom betaalt, vermenigvuldig dan het aantal kWh met de prijs die je per kWh betaalt. Bijvoorbeeld: 1.500 kWh x € 0,40 = € 600 per jaar, of € 50 per maand.
Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
In dit geval heb je bij een jaarlijks kilometrage van 15.000 kilometer minimaal tien zonnepanelen nodig. Rijd je 20.000 kilometer, dan moet je ten minste veertien zonnepanelen hebben. Afhankelijk van het aantal laadpalen en zonnepanelen dat je kunt plaatsen, kun je meerdere elektrische auto's van stroom voorzien.
De populaire Audi e-tron is voor de tweede keer op rij verkozen tot 'EV van het Jaar' in het topsegment.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
De kosten van een grote beurt staan vaak grotendeels al vast, omdat bij een grote onderhoudsbeurt altijd standaard een aantal onderdelen vervangen worden, zoals: Oliefilter: vervangen. Motorolie: vervangen. Luchtfilter: vervangen.
Hoe duur is de accu van een elektrische auto? De accu is het duurste onderdeel van een elektrische auto. De gemiddelde prijs voor één accupakket is 4400 euro en kan in sommige gevallen zelfs oplopen tot 13.000 euro.
De installatie van een nieuwe accu neemt ongeveer 20 tot 30 minuten in beslag. De prijzen voor een nieuwe accu variëren van € 60 tot € 300, afhankelijk van het soort accu dat je nodig hebt. Vaak zien we dat je bij nieuwere auto's ook direct meer geld kwijt bent aan een nieuwe accu.
De verwachte levensduur van een laadpaal is ongeveer 5 tot 10 jaar. Uiteraard hangt dit af van verschillende factoren.