De Transit-kentekenplaat of tijdelijke kentekenplaat voor korte duur. Deze kentekenplaat bevat witte tekens op een rode achtergrond en is voorbehouden aan personen/vennootschappen die in het buitenland verblijven of er hun hoofdverblijfplaats hebben en tijdelijk in België verblijven.
Rode kentekenplaten met witte letters en cijfers, zijn tijdelijke kentekenplaten, de zogenoemde "Transit Temporaire". Dit zijn auto's die in Frankrijk geregistreerd staan, maar vrijgesteld zijn van belasting omdat deze auto's voor de export bestemd zijn.
Een rode nummerplaat met witte tekens, die begint met de letter G hoort bij een landbouwvoertuig dat ook een specifiek rijbewijs vereist.
De plaat heeft 7 karakters: een indexcijfer + 3 letters + 3 cijfers. De cijfers en letters zijn robijnrood op een witte achtergrond. Op de nummerplaat staan de B van België en de sterretjes van de Europese Unie. Voor auto's zijn er twee formaten: langwerpig of vierkant.
Huurauto's hebben een rood kenteken. Op de nieuwe kentekenplaten aan de Griekse zijde staat CY met de Europese vlag.
Kentekens met de lettercombinatie 'CD' zijn voorbehouden aan buitenlandse diplomaten en leden van internationale organisaties.
De Nederlandse kentekenplaat is geel met een zwart kader. Het heeft ook een blauw vlak voor het EU-symbool en het NL-teken. Iedere plaat heeft een unieke code en echtheidskenmerken.
Ik ben in een ander land ingeschreven
Dan mag u maximaal 6 maanden per jaar in Nederland rijden in uw auto met buitenlands kenteken. U heeft dan recht op een vrijstelling op basis van internationaal recht. Deze vrijstelling hoeft u niet aan te vragen.
De laatste nummerplaat volgens het huidige systeem zal "7-ZZZ-999" zijn. Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel. Daar worden onder andere de officiële Belgische nummerplaten geperst.
Niet alle combinaties toegelaten
Met drie letters en drie cijfers kan je in principe meer dan 17 miljoen verschillende combinaties maken. Toch zijn er in België op dit moment "slechts" 5,8 miljoen personenwagens ingeschreven.
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
De leden van het koningshuis kunnen gebruikmaken van een nummerplaat die alleen cijfers (van één tot drie cijfers) bevat. De koning krijgt een nummerplaat waarop het cijfer 1 staat. Een internationale nummerplaat herken je aan de 8 als begincijfer. Het is een tijdelijke kentekenplaat voor lange duur.
Niet alles mag! Kentekenplaten die xenofobe, racistische of beledigende combinaties bevatten, zijn verboden. De DIV beperkt ook het aantal gebruikte karakters bij 'bijzondere' kentekenplaten, zoals voor diplomaten (CD), taxi's (TX) of commerciële platen (Z en ZZ).
GAIK staat voor: Gecontroleerde Afgifte en Inname van Kentekenplaten (GAIK). Elke GAIK-kentekenplaat is voorzien van unieke codes en echtheidskenmerken, waardoor controle achteraf mogelijk is. Zowel de afgifte van de kentekenplaten als de inname zijn strikt geregeld.
Waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
B-platen waren de eerste platen die in 1953 uitkwamen na de geëmailleerde platen. Die waren vooral voor de notabelen, magistraten, dokters enz, want die hadden het geld om met de auto te rijden.
Cijfers van 1 tot en met 7 worden voor iedereen gebruikt. De 8 wil zeggen dat het om een Europese nummerplaat gaat en als er een 9 voor staat, gaat het om een gepersonaliseerd kenteken. Taxi's beschikken over een plaat die met T-X … begint en de kentekens van “limousine” taxi's starten met TL …
Het opschrift van de plaat begint met een van de volgende letters: Y voor de proefrittenplaat. Z voor de handelaarsplaat. V voor de beroepsplaat.
Je kunt geen buitenlandse auto verzekeren in Nederland zolang de auto een buitenlands kenteken heeft. Ben je maar tijdelijk in Nederland, dan is je buitenlandse autoverzekering gewoon geldig. Woon je Nederland? Dan moet je de auto overschrijven op een Nederlandse kenteken.
Een Belgisch kentekenbewijs bestaat standaard uit een indexcijfer gevolgd door drie letters en drie cijfers, zoals 1-ABC-123. Aangezien in ons land de nummerplaat verbonden is aan de eigenaar kan de plaat mee verhuizen naar een nieuwe wagen.
Online via WebDIV. Het is verplicht om een voertuig dat in België gekocht is of een tweedehandsvoertuig dat voordien in België ingeschreven was online (via WebDIV) in te laten schrijven. Vul het roze formulier 'Aanvraag tot inschrijving van een voertuig' in.
Omdat het maken van deze luxe nummerplaten een arbeidsintensieve bezigheid is, ligt de prijs van deze opgelegde nummerborden vaak €10 hoger per stuk. Voor een setje Nederlandse euro kentekenplaten met opgelegde letters betaal je dan ook snel al tussen de €50 en €60.
DM: Militaire voertuigen. Ook kentekens die beginnen met KA, KL tot en met KZ, LM, LO, LU en MC zijn militaire voertuigen.
De landcode op een sticker of nummerplaat
Op voertuigen uit de Unie staat, meestal links, op de kentekenplaat een klein blauw vak, waar een cirkel van Europese sterren staat. Binnen de cirkel zie je de landcode staan. Voor België is die landcode B, voor Nederland NL, voor Duitsland is dat D.