Formule 1. De hoogste topsnelheid van een Formule 1-bolide gemeten in een officieel Grand Prix-weekend staat op naam van Valtteri Bottas: 378 kilometer per uur. Dat noteerde Mercedes F1-coureur in de vrije training van de Grand Prix van Azerbeidzjan in 2016.
Door de downforce in combinatie met de motor is de topsnelheid van een Formule 1-wagen echter veel hoger dan die van een Formule E-wagen. De topsnelheid in de elektrische raceklasse is 280 kilometer per uur, terwijl een F1-bolide de 360 kilometer aan kan tikken op eigen kracht.
De F1-pole werd in 2019 genoteerd door Valtteri Bottas in 1.32.029, met een gemiddelde snelheid van 206,347 kilometer per uur. Formule 1-bolides accelereren in zo'n 2,6 seconden van 0 naar 100 kilometer per uur en bereiken in 10,6 seconden een snelheid van 300 kilometer per uur.
Inmiddels heeft het merk bekendgemaakt hoeveel pk er onder de kap zit: 330 pk. Daarmee is de nieuwe dienstauto van onder andere Max Verstappen de krachtigste Civic ooit. Wie de Formule 1 volgt, weet dat de auto's van Red Bull en AlphaTauri nog altijd voorzien zijn van Honda-krachtbronnen.
Hoeveel vermogen levert een F1-motor? Wanneer de interne verbrandingsmotor wordt gecombineerd met de elektrische elementen komt het vermogen van een Formule 1-auto uit op ongeveer 1.000 pk. Het aantal toeren van de verbrandingsmotor ligt op 15.000 toeren per minuut.
Verbruik Formule 1-auto's
Als een straatauto 6 liter per 100 kilometer verbruikt, verbruikt een Formule 1-auto volgens de officiële website van Red Bull voor diezelfde afstand 45 liter. Een Grand Prix wordt verreden over 305 kilometer, wat zou betekenen dat er 135 liter brandstof voor een race wordt gebruikt.
Gas- en rempedalen zijn natuurlijk onmisbaar in een auto, laat staan in een Formule 1-bolide. Het klinkt makkelijk: pedaal nummer een is gas, pedaal nummer twee is de rem.
Koenigsegg Jesko Absolut (De snelste auto ter wereld)
Met zijn 1600 pk haalt voortkomend uit een 5,0-liter V8 met twee turbo's, moet het Zweedse snelheidsmonster 531 kilometer per uur halen.
Het FIA-reglement stelt dat het minimale gewicht van een coureur 80 kilogram moet zijn. Weegt een coureur minder dan 80 kilogram, wat in de meeste gevallen zo is, dan moet dit verschil worden opgevuld met extra ballast.
Welke auto rijdt Max Verstappen privé? Verstappen kan met zijn Red Bull F1-bolide natuurlijk niet de openbare weg op. Daarom heeft hij een aantal leuke modelletjes klaar staan voor de boodschappen. Bovendien kreeg hij van teampartners Aston Martin en Honda nog een leuk speeltje.
De versnellingsbak en power unit (die vandaag de dag bijzonder klein is) zijn nog waardevoller. Deze onderdelen worden respectievelijk geschat op zo'n 330.000 en zelfs 7,5 miljoen euro. De totale waarde van een complete Formule 1-auto wordt geschat tussen de 11 en 14 miljoen euro.
Een van de belangrijkste wijzigingen vanaf het seizoen 2014 is het afscheid van de 2.4 liter V8 motor en de introductie van de 1.6 liter V6 motor met turbo en een Energy Recovery System (ERS) ingebouwd in het blok. Deze motoren leverden ongeveer 750 pk bij maximaal 15.000 toeren.
De elektrische Rimac Nevera is officieel de snelst accelererende productieauto ter wereld.
Motoren worden zo licht gebouwd dat ze bij volle belasting hooguit een half uur meegaan (voor een tijdtraining) of drie uur (voor het race-exemplaar). De krukas maakt 17000 omwentelingen per minuut waardoor de zuiger zo'n 25 meter per seconde aflegt.
Een Formule 1-auto weegt in 2023 liefst 796 kilo. Met adembenemende bochtensnelheden en gripniveau's die nooit eerder werden gerealiseerd, vliegt een F1-auto over het asfalt.
De tanks moeten direct achter de coureur en voor de motor worden geplaatst. Dat verklaart ook waarom één zijde van de brandstoftank uit een Formule 1-auto rond is, want hier begint het stoeltje van de coureur. De tanks die in de F1 worden gebruikt komen allemaal bij één bedrijf vandaan: Aero Tec Laboratories.
Geen drinken tijdens de race
In de vroegere jaren van de F1 zat er helemaal geen drinksysteem in de auto. Gewoon tijdens een pitstop zetten de coureurs gewoon een flesje cola aan de mond en staken iets op van de sponsor.
Bij de wat minder intensieve races is dit niet altijd een direct probleem, maar op sommige circuits kan het echt een nadeel of zelfs gevaarlijk zijn. Formule 1-coureurs drinken daarom voorafgaand aan een race vaak anderhalve liter water.
De kleinste coureur op de Formule 1-grid is met afstand Yuki Tsunoda. De Japanner is elf centimeter korter dan de op een na kortste coureur: Lando Norris. Het zorgt ervoor dat de coureur meteen ook met afstand de minst zware coureur is in de Formule 1.
Op papier is de Ferrari iets lichter (50 kg) dan de Aventador, maar de Lambo zou in slechts 2,9 seconden van 0 naar 100 km/u sprinten terwijl de Ferrari daar 3,1 seconden over zou doen. In Nederland hangt er aan de Aventador een prijskaartje van €425.900 en de Ferrari kost €369.589.
De Fiat Multipla is de lelijkste auto aller tijden. Dat blijkt uit een poll van deze site over mislukte automodellen, waaraan bijna 17.000 lezers meededen.
Ford heeft afgelopen weekend een Ford Transit-bestelwagen onthuld die sneller accelereert van 0 tot 100 kilometer per uur dan een Bugatti Chiron-hypercar. De auto kreeg de naam Supervan 4 en is vernoemd naar zijn voorgangers.
Vering. Er is echter na 1982 nóg iets veranderd: sinds 1994 mogen de auto's geen actieve vering meer gebruiken. Bij deze computergestuurde vering past de ophanging zich automatisch aan, en kan de hoogte van de auto dus constant gehouden worden. Dit is niet het geval bij normale of passieve vering.
Waarom komen er vonken uit de F1-auto's? Gewoon omdat het spectaculair is. De vonken zijn absoluut niet verplicht en worden perfect beheerst door de fabrikanten. Ze worden geproduceerd door de wrijving tussen de auto's en de racebaan.
Een F1 stuurwiel draait hoeveel graden? Het wiel kan tot 180 graden draaien en heeft een geweldige force feedback.