De levensduur van een laadpaal voor een elektrische auto is sterk afhankelijk van het gebruik en de plaats waar deze zich bevindt. In zijn algemeenheid kunt u zo'n 10 jaar aanhouden.
Een laadstation heeft in principe geen onderhoud nodig. Echter adviseren wij bij vooral zakelijke laadoplossingen met meer dan 2 laadstations uw installatie jaarlijks te laten checken. Dit om de veiligheid bij het gebruik te kunnen garanderen.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Vijf dingen zijn belangrijk bij de aankoop van een laadpaal:
Hoe snel kun je laden? Zit een laadkabel aan de laadpaal vast? Wil je de kosten van het laden thuis verrekenen met je baas? Wil je slim laden (als de stroom goedkoper is)?
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Ten tweede is het belangrijk is dat er voor een laadpaal bij een woning een aparte groep in de groepenkast aangelegd wordt. Zo voorkomt u dat een stroomstoring thuis gevolgen heeft voor het opladen van de auto. Ten derde voorkomt u op deze wijze dat de laadpaal andere apparatuur in dezelfde groep in de weg zit.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
De gemiddelde kosten voor het installatie van een laadpaal zijn €500 tot €1.500 voor de aanschaf van de laadpaal en gemiddeld €350 voor de installatie.
Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Is een publieke laadpaal in storing? Neem dan contact op met de beheerder van het desbetreffende laadstation. Veelal zijn de contactgegevens van de beheerder te vinden op het laadstation. In de meeste gevallen zijn de beheerders in staat om op afstand het probleem met een kapotte laadpaal op te lossen.
Als uw laadpaal niet zoals behoren reageert op uw laadpas, dan kan dit aan 2 dingen liggen: De laadpas kan defect zijn, wat betekent dat de chip in de laadpas gebroken of beschadigd is. Dit komt echter bijna niet voor. Probeer de laadsessie te starten met een tweede pas.
Het kan gebeuren dat de laadpas niet werkt, omdat de laadpaal de laadpas niet herkent of bijvoorbeeld nog niet geactiveerd is. Het is dan ook verstandig meerdere laadpassen in de auto te hebben, zodat een andere pas gebruikt kan worden. Start de sessie dan nog niet op, sluit dan de laadkabel een keer opnieuw aan.
De Wallbox Pulsar Plus en de Wallbox Copper SB zijn beide laadstations die goed kunnen worden gecombineerd met de plaatsing van zonnepanelen. Met Wallbox Eco-Smart wordt het mogelijk gemaakt om uw elektrische auto voor 100% op te laden met eigen opgewekte energie.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Heb je een laadpaal die 11 kW kan leveren, dan kan er in 6 uur en 44 minuten (74 gedeeld door 11) opgeladen worden. Over laadsnelheid gesproken; als we het specifiek hebben over de laadsnelheid dan wordt aangegeven met hoeveel kW een accu wordt opgeladen, gerekend per uur.
De terugverdientijd van een laadpaal met een vast energiecontract is 4,8 jaar. De terugverdientijd met een dynamisch energiecontract is 2,2 jaar. Kies jij voor slim laden met een dynamisch energiecontract, dan is de terugverdientijd van een laadpaal 1,6 jaar.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Laadpaal voor thuis meestal 3,7 of 11 kW
Hoewel de aansluiting vaak een hogere stroomsterkte aankan, is de maximale stroomsterkte van een enkele groep eigenlijk altijd 16 A. In de praktijk zijn de meeste laadpalen voor thuis daarom geschikt voor 1 x 16 A (3,6 kW) of 3 x 16 A (11 kW).
In dat geval zijn er meerdere mogelijkheden, maar voor huizen gaat het daarbij meestal om 3x25A. Dit betekent dat je per fase 25/1,6A = 16A kan aansluiten. Het gaat daarbij om een omvormer van maximaal 16A * 230V = 3680 Watt per fase. Je kan dus 3 omvormers plaatsen, maar handiger is één 3-fase-omvormer.
Voor je laadpaal heb je een aparte stroomgroep in je meterkast nodig. Zo blijft je laadpaal altijd werken. Ook als je in huis een stroomstoring hebt. Daarnaast voorkom je dat je laadpaal andere apparaten op dezelfde groep in de weg zit.