Achterin heb je mogelijk beperkte keuze en voorin is de keuze reuze. Als je dus nog uit alles wil kiezen, ga dan vooral voorin zitten! Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen vooraan én achteraan met de trolleys. In dit geval zijn de stoelen vooraan en achteraan dus de beste zitplaatsen in het vliegtuig.
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Vermijd de rijen 44 en 45. U heeft hier minder beenruimte en de stoelen kunnen minder ver naar achteren. De meest gehorige plekken zitten op rij 43, maar ook weer op rij 44 en 45. Deze stoelen zitten het dichtst bij de toiletten en de crew.
De stoelen achterin
Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy. In een vliegtuig is er natuurlijk al niet zoveel privacy, maar een klein beetje rust is wenselijk.
Plekje bij het raam
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten. Vlieg je in de ochtend en richting het zuiden?
Stoelen bij de keuken
Ze bevinden zich meestal aan de voor- en achterkant van het vliegtuig, maar grotere vliegtuigen hebben er soms ook een in het midden. Alles wordt opgeslagen in metalen dozen en karren, dus rond deze plek kan het lawaaierig zijn. Bovendien wordt daar meestal gekletst, waardoor het lawaai toeneemt.
Welke stoelen hebben de meeste beenruimte? Vaak zijn dat de rijen aan de nooduitgangen, meestal ongeveer halverwege het toestel. Hou er wel rekening mee dat je op deze plekken verondersteld wordt in geval van nood hulp te bieden. Personen die met kinderen reizen mogen deze rij niet kiezen.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.
Plek om snel het vliegtuig te verlaten bij overstappen
Ga dan voorin zitten in het vliegtuig. Zo ben je als een van de eersten het vliegtuig uit, waardoor je eerder bij je aansluitende vlucht bent. Ook zonder transfer is het natuurlijk erg prettig om na een lange reis vlot het vliegtuig uit te kunnen.
De simpele gordel is veilig genoeg
Maar bij een vliegtuigcrash heb je niks aan een gordel, of hij nu twee- of driepunts is. De gordels in het vliegtuig zijn dan ook niet bedoeld voor botsingen, maar om je op je plaats te houden bij turbulentie.
Het is geen geheim dat je op de stoelen in de exit rows (de rijen bij de nooduitgangen) de meeste beenruimte hebt. Maar let op: alleen de stoelen aan de achterste nooduitgangrij kunnen achterover worden gebogen.
Turbulentie is vervelend voor passagiers maar het vliegtuig zal niet neerstorten. Het grootste gevaar is dat je een flinke smak maakt in het vliegtuig. Daarom moet je je riemen altijd om houden tijdens een turbulente vlucht."
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Alfabet achterstevoren!
“Begin met een ademhalingsoefening. Haal drie keer diep adem richting je onderbuik”, zegt hij. “Kruip vooral niet in je schulp, maar zoek afleiding. Maak een praatje met je buren en zeg hardop achterstevoren het alfabet op.
De beste stoel in het vliegtuig om te slapen
De oplossing is eenvoudig: zoek een stoel bij het raam zo ver mogelijk vóór de motoren, zodat u met uw hoofd tegen de wand van de cabine kunt leunen en rustig kunt slapen.
Meestal wordt in een vliegtuig de temperatuur rond de 20 graden gehouden. Je kunt dus het beste een dunne lange broek en een shirt met korte mouwen aandoen. Als je een lange vlucht hebt waarop geslapen kan worden, worden er altijd dekentjes rondgedeeld zodat je het niet koud krijgt.
"Uit ervaring van piloten is gebleken dat de kans op turbulentie het grootste is wanneer het de eerste vlucht van de dag betreft", aldus Williams. "De eerste vlucht van de dag is namelijk een goede indicatie voor de piloten die volgen met wat voor type weer en luchtstromingen te maken hebben.
Minder dan een echt zweefvliegtuig, maar al dalend kan een vliegtuig wel degelijk zweven. Dat is zo, maar een vliegtuig kan niet midden in de lucht stil blijven hangen en dan op dezelfde hoogte blijven. Je kan een toestel "slam dunken".
Dat heeft alles te maken met je eigen veiligheid. Mocht er namelijk iets gebeuren tijdens het opstijgen of landen – de risicovolle momenten van de vlucht – dan zijn je ogen alvast gewend aan de duisternis of het buitenlicht en kan je sneller reageren. Om dezelfde reden gaan dan ook altijd de lichten in de cabine uit.