Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Een te hoge kogeldruk zorgt voor een slechte wegligging. Het hoge gewicht op de achterkant van de auto zorgt er namelijk voor dat de achterkant van de auto inzakt. Deze verandering in de gewichtsverdeling van de auto zorgt ervoor dat de auto minder grip heeft aan de voorzijde.
Een te hoge of te lage kogeldruk heeft gevolgen voor uw veiligheid en rijcomfort. Wij adviseren voor onze wagens een minimale kogeldruk van 4% van het totaalgewicht van de beladen aanhangwagen aan te houden. De maximale kogeldruk kun je aflezen in de onderstaande tabel.
De Carpoint Kogeldrukmeter is de beste eenvoudige disselweger. Deze disselweger is eenvoudig uitgevoerd, is eenvoudig te gebruiken en is geschikt voor een maximum gewicht van 100 kilogram.
De kogeldruk mag volgens die richtlijn niet meer dan 10% hoger zijn dan op het typeplaatje staat. Een toegestane kogeldruk van 50 kg mag je dus overschrijden met 5 kg (!) om geen bon te krijgen van � 220.
De meeste middenklasse-auto's hebben een maximum kogeldruk van 75 kg. Vervoer van twee elektrische fietsen is dan geen probleem.
Een hogere kogeldruk kan voor een fabrikant dus commercieel interessant zijn, maar die kan je niet zomaar verhogen. De hele constructie van de (als stadsauto ontworpen) auto moet geschikt zijn én een hoge kogeldruk heeft negatieve invloed op de stabiliteit van de auto.
De meeste auto's die een trekhaak hebben zullen een kogeldruk hebben van 50 of 75 kilogram. Dat betekent dat er niet meer dan 50 of 75 kilo op de haak mag komen. Dat is inclusief de fietsendrager!
De ANWB adviseert daarom de 75%-regel: belaad de caravan tot maximaal 75% van het gewicht van de beladen auto (=gewicht auto + 300 à 325 kg voor twee volwassenen, twee kinderen en bagage). De wettelijk toegestane maximale gewichten vind je op de kentekenbewijzen van caravan en auto.
Verdeel de bagage goed over de caravan
Hou je daarom aan deze regels voor beladen: Plaats zware bagage in de caravan zo laag en zo dicht mogelijk bij de as en gelijk verdeeld over de linker- en rechterkant van de caravan. Lichte spullen (zoals kleding) kunnen in de bovenkastjes of voor- en achterin de caravan.
Als de kogeldruk te laag is dan wordt de auto als het ware bij de achterkant omhoog getild. Net als bij een te hoge kogeldruk zorgt dit voor instabiliteit tijdens het rijden en kunt u controle over de caravan of trailer verliezen.
Stel dat jou fietsendrager 20kg weegt en de maximale kogeldruk van je trekhaak 70kg bedraagt, dan mogen jou fietsen samen maximaal 50 kg wegen (70-20=50kg. Gemiddeld weegt een elektrische fiets tussen de 23 en 28 kilo. Een normale fiets weegt tussen de 15 en 18 kilo.
Deze maximale kogeldruk verschilt per auto, maar ligt meestal tussen de 45 kg bij kleine auto's en 75 kg bij grotere automodellen.
75 kg kogeldruk
75 kilogram kogedruk is pas gemeengoed in een klasse groter, in het zogenaamde C-segment waarin de Focus, Captur, Mégane en 308 zitten. Auto's uit het B-segment met 75 kilogram kogeldruk zijn er wel, de nieuwste Hyundai i20 en Kia Rio zijn op dit punt onderscheidend.
Dankzij een kogeldruk van maar liefst 100 kilo, schopt de Nissan het met gemak tot deze lijst. Net als bij de Renault Kadjar is er genoeg been- en hoofdruimte voor volwassen passagiers voor en achter.
Een trekhaak zal bij overschrijding niet verbuigen of zelfs afbreken. De toegestane kogeldruk zegt feitelijk ook niets over de sterkte van de trekhaak maar is vastgesteld door de autofabrikant. Met 5 kilo overschrijding zal er met de trekhaak écht niets gebeuren.
In Nederland wordt in de praktijk een overbelading van 5 procent gedoogd. Boetes liggen in Nederland tussen de 120 en 470 euro. In het buitenland gelden andere bedragen en regels. In bijvoorbeeld Zwitserland en Oostenrijk heb je met een klein beetje overbelading al kans op een fikse bon.
Daarnaast kan de politie een maatregel opleggen: de auto moet blijven staan en de lading moet overgeladen worden. De politie legt deze maatregel op als de aslast of koppelingsdruk met meer dan 20% is overschreden, als de totale maximum massa meer dan 10% te hoog is of als het treingewicht meer dan 55.000 kg bedraagt.
Afstemming auto en caravan: 75% regel
Een goede gewichtsverhouding tussen auto en caravan bevordert het weggedrag van de combinatie. De ANWB adviseert daarom de 75% regel in acht te nemen: het gewicht van de (beladen) caravan mag niet meer dan 75% van het gewicht van de (beladen) auto zijn.
De ideale kogeldruk
Omdat het om drie verschillende waarden gaat (die van auto, trekhaak en caravan), moet je rekening houden met de laagste kogeldruk van die drie: daar mag je niet overheen. In de praktijk ligt de ideale kogeldruk voor de meeste combinaties tussen de 50 en 75 kg.
Een fietsendrager is een accessoire en wordt niet gezien als een aanhanger. Dit houdt in dat er dus geen verandering plaatsvindt in de maximale snelheid die je mag rijden.
De trekhaak moet een typekeuring hebben. Dit staat op het typeplaatje van uw trekhaak. Ontbreekt het typeplaatje, dan mag u alleen een aanhangwagen trekken die inclusief de lading niet meer weegt dan 750 kg. Bovendien mag uw aanhangwagen inclusief lading niet meer wegen dan uw trekkende auto op dat moment weegt.
Te veel lading achterin de laadbak zorgt voor een te lage kogeldruk. Ook kan er sprake zijn van een negatieve druk, als er een opwaartse kracht op de trekhaak werkt. In al deze situaties is een slechte belading van de aanhangwagen de oorzaak, met een hoger risico op slippen en slingeren tot gevolg.
Als de kogeldruk te hoog is, drukt de caravan te veel op de achterkant van de auto waardoor de voorwielen minder grip hebben, de achtervering overbelast is en remmen lastiger is. Je hebt dan last van een slechte wegligging van zowel de auto als de aanhanger.
De D-Waarde is de maat voor de belastbaarheid van de trekhaak. Hoe hoger de D-waarde, hoe hoger de belastbaarheid. De belasting van de inrichting is afhankelijk van de massa van de camper en van de massa van de aanhangwagen. In de praktijk kan het voorkomen dat de D-waarde van de trekhaak niet toereikend is.