Dus de sunna in deze kwestie (het gapen) is proberen het gapen te weerhouden, niet te spreken bij het gapen en het plaatsen van de hand op de mond. Door middel hiervan zal het gapen weggaan met de Wil van Allah aangezien het gapen van de duivel is.
Antwoord: Alle lof zij Allah en vrede en zegeningen zij met Zijn Profeet, diens familie en metgezellen. De geleerden verschillen van mening over het oordeel van het inhalen van de niet verrichte gebeden, nadat men berouw heeft getoond.
Het antwoord op de vraag is: ja, als we een van de vijf dagelijks verplichte gebeden missen, dan moeten we die inhalen (en volgens de Hanafi's het gemiste Witr-gebed ook), onafhankelijk van hoeveel er zijn opgestapeld.
De geleerden zijn het er unaniem over eens dat een persoon die niet kan staan, zittend mag bidden.
Het laten van winden dient u te vermijden totdat u het gebed verricht heeft. Als u hiertoe niet in staat bent en dit vaak bij u plaatsvindt op deze manier, dan dient u de wuḍūʾ te verrichten wanneer u wilt bidden.
Het is toegestaan voor degene met een geldig excuus, zoals ziekte of reizen, het Dohr en cAsr gebed samen te voegen als de tijd van één van deze gebeden is aangebroken. Hetzelfde geldt voor het Maghrib en het cIshaa'-gebed. Dit is overgeleverd in de authentieke Soennah van de Profeet (vrede zij met hem).
Dus de voorgeschreven volgorde dient in acht te worden genomen bij het inhalen van de gebeden. Als men bijvoorbeeld ad-Dhohr en al-cAsr mist, dan dient hij eerst te beginnen met ad-Dhohr en daarna al-cAsr. En Allah weet het best.
Ja, het is toegestaan omdat de Profeet (vrede zij met hem) het gebed verrichtte, terwijl hij (vrede zij met hem) zijn schoenen aan had.
Als hij echter berouw toont, dan zal Allah zijn berouw accepteren. Als hij weer alcohol drinkt en dronken wordt, dan zal zijn gebed veertig dagen niet geaccepteerd worden en als diegene komt te overlijden zal hij de Hel binnentreden. Als hij echter berouw toont, dan zal Allah zijn berouw accepteren.
Er zijn vijf verplichte gebeden; ad-Dhohr (het middaggebed), alAssr (het namiddaggebed), al-Maghrib (het avondgebed), al-Ishaa' (het nachtgebed) en al-Fadjr (het ochtendgebed). Anas bin Maalik overlevert: “Op de nachtreis werd de Profeet opgedragen om vijftig gebeden te verrichten.
De tasbih is een hulpmiddel bij het verrichten van dzikr, waaronder het gedenken van de (99) 99 Schone Namen van God en het prijzen van Allah na het gebed door 33 maal Soebhan Allah (verheven is God), 33 maal Al-hamdoelillah (alle lof zij God) en 33 Allahoe Akbar (God is groot) te zeggen.
Alleen de verplichte gebeden moeten ingehaald worden.
Je zou na elke middaggebed de nog in te halen middaggebed inhalen. Na het avondgebed de nog in te halen avondgebed enz. En dit voor drie jaar lang. Op deze manier is het niet alleen makkelijk voor je maar ook is het makkelijk om het bij te houden.
Het gebed kan op een later tijdstip alsnog verricht worden, zolang de tijd niet verstreken is. Als uitzondering geldt dat hierdoor het bijwonen van het gezamenlijke gebed of een andere verplichting niet misgelopen wordt. Er is namelijk niets dat een verplichting kan doen vervallen.
Vraag: Als iemand het Fadjr gebed mist, dient hij (bij het inhalen van het gebed) dan stil of hardop te reciteren nadat de zon op is? Antwoord: Alle lof zij Allah.
Het niet verrichten van het fadjr-gebed op tijd is daarmee een eigenschap van de hypocrieten. Weet ook dat er in het Hellevuur een rivier loopt die el wayl heet. Deze is speciaal voor degenen die het gebed niet op tijd bidt of de ene keer wel en de andere keer niet.
De tijd voor 'Isja is tot middernacht. De tijd voor Soebh [Fadjr] duurt van het begin van de vroege ochtend totdat de zon nog niet is begonnen op te komen.
Gedragingen die haram zijn worden gezien als een zonde wanneer een moslim ze begaat. In bepaalde stromingen wordt bestraffing hiervan verlangd. Vijf categorieën van de hiërarchie van gedragingen, van toegestaan tot verboden, zijn: واجب / فرض (fard/wajib) – Verplicht, 'plicht'
Het beste is om eerst de dagen van Ramadan in te halen en daarna shawwaal te vasten. Mocht je dit niet lukken, dan is het toegestaan om eerst de zes dagen van shawwaal te vasten terwijl je nog dagen van Ramadan moet inhalen. Dit is de mening van de meerderheid van de geleerden.
Volgens de wet moet uw werkgever u 2 jaar minimaal 70% van uw loon doorbetalen als u ziek bent. Is het wettelijk minimumloon hoger dan die 70%? Dan moet de werkgever dit bedrag betalen tijdens uw eerste ziektejaar.
Het gebed zonder Woedoe' wordt niet aanvaard, ongeacht of de rest van de daden en uitspraken van het gebed aanwezig zijn. Ibn cOmar heeft overgeleverd dat de Boodschapper van Allah (vrede zij met hem) heeft gezegd: “Geen gebed zal geaccepteerd worden zonder reiniging.”
In het geval van een acceptabele Ghoesl is het voldoende om slechts de verplichte onderdelen van de Ghoesl te verrichten. Zonder hierbij de aanbevolen of Soennah daden te verrichten. Hierbij dient men de intentie te hebben zichzelf te reinigen en daarna het water met het gehele lichaam in aanraking te laten komen.
Het wordt als makruh beschouwd om op een dergelijk kleed te bidden. Een van de zaken om het gebed te perfectioneren is het vermijden van een plaats die veel aandacht trekt of kleur bevat.
In het gebed zoekt de gelovige contact met God, hierin bijgestaan door de Heilige Geest; belangrijke motieven voor gebed zijn onder meer: het loven van God, het zich inleven in Zijn blijde boodschap, het afsmeken van vergeving van de zonden en het vragen van Zijn weldaden voor in het aardse bestaan.
Het Fadjr-gebed is het Soebh-gebed, er is geen verschil tussen beide. Dit gebed bestaat uit twee gebedseenheden (Rakacaat). De tijd voor dit gebed begint wanneer de ware zonsopgang begint en het eindigt wanneer de zon opkomt.
Het beste moment om een gebed te verrichten, is het tijdstip waarop het gebed verricht moet worden. Soms, wanneer je niet op tijd kunt bidden, dien je het gebed te verrichten voordat de tijd van het volgende gebed aankomt. Wanneer dit ook niet lukt, in noodsituaties, dan dien je het gebed in te halen.