Uit veel studies blijkt dat vroege leerlingen op latere leeftijd (ongeveer na 14 jaar) niet noodzakelijk slechter presteren dan de late klasgenoten. Maar in landen met vroege selectie, zoals Nederland, zijn ze dan meestal al geselecteerd voor vervolgonderwijs.
Een vroege leerling zal vaak korter kleuteren in vergelijking met kinderen die in de maanden januari tot maart geboren zijn. Kinderen die in de maanden januari tot maart geboren zijn, worden late leerlingen genoemd.
Een kind dat tussen januari en maart geboren wordt, noemen we een late leerling. Een leerling geboren tussen de maanden oktober en december wordt een vroege leerling genoemd. Is je kind in een andere maand geboren? Dan valt deze onder de noemer 'reguliere leerling'.
Toch kun je wel een indeling maken in vroege en late leerlingen: een kind is een vroege leerling als hij is geboren tussen oktober en december. Wordt je kind geboren tussen januari en maart, dan is hij een late leerling.
Zittenblijven komt vooral voor in de eerste jaren van de basisschool. In groep 1 en 2 wordt zittenblijven ook wel 'verlengd kleuteren' genoemd. In het voortgezet onderwijs is zittenblijven de laatste jaren toegenomen tot bijna 6 procent in 2019.
Een keertje zittenblijven is in Nederland vrij normaal: bijna de helft van de leerlingen blijft een keer zitten op de basisschool of op de middelbare school. Maar een jaar doubleren op de basisschool is volgens wetenschappelijk onderzoek zelden zinvol.
Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? De school beslist of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor. In de schoolgids staat hoe de school omgaat met overgaan en zittenblijven.
Latere begintijd school
Uit diverse interventies op scholen blijkt dat een latere start van de schooldag bijdraagt aan extra slaap onder de leerlingen, minder te laat komen, minder slaperigheid overdag, meer aandacht tijdens de lessen, een snelle reactietijd en betere schoolprestaties.
Kleuterverlenging. Zittenblijven in groep 2 heet ook wel kleuterverlenging of kleuterbouwverlenging. Gemiddeld komt tien procent van de jonge leerlingen (geboren tussen juli en december) hiervoor in aanmerking (Driessen et al 2014).
Hoeveel letters kennen eind groep 2
In de leerlijn taal staat benoemd dat je kind aan het eind van groep 2 16 letters kan herkennen en benoemen en 12 letters kan schrijven. Maak je geen zorgen als je kind nog geen andere letters dan die van zijn naam kan lezen en schrijven als het de overstap naar groep 3 maakt.
Zo moet een kind in groep 3 eenvoudig logisch kunnen redeneren, veel informatie kunnen verwerken en opslaan in het geheugen en aandacht kunnen vasthouden. Ook moet het de Nederlandse taal voldoende beheersen om instructies te kunnen volgen en gedragsregels aan te leren.
Als men de colleges één uur later liet beginnen, werd de slaaptijd 22 minuten langer; overdag was men minder moe en was de aandacht beter. Toch had het later beginnen met colleges een negatief effect op de academic performance! Een factor die hierbij een rol speelt is het alcoholgebruik.
Scholen en instellingen moeten verplicht het ongeoorloofde verzuim melden bij de leerplichtambtenaar, via het verzuimloket van de Dienst Uitvoering Onderwijs (DUO). De schoolleiding moet het melden als een leerling 4 lesweken na elkaar in totaal 16 uren les- of praktijktijd afwezig was.
Groep 2: 5-6 jaar. Groep 3: 6-7 jaar. Groep 4: 7-8 jaar.
Groep 1 is officieel het eerste leerjaar van de basisschool. Vaak worden dit de jongste kleuters genoemd. Dit zijn over het algemeen kinderen van 4 en 5 jaar. In uitzonderingssituaties mag een kind dat 3 jaar en 7 maanden oud is al naar groep 1 (of groep 0).
Een kind op de basisschool moet het volgende aantal uren onderwijs krijgen: de eerste 4 schooljaren (onderbouw): minimaal 3.520 uur; de laatste 4 schooljaren (bovenbouw): 3.760 uur.
Omdat scholen zelf regels mogen opstellen over doubleren, verschilt het beleid per school. Op sommige scholen mogen leerlingen maximaal een keer blijven zitten. Maar er zijn ook scholen waar leerlingen twee keer mogen blijven zitten.
Je studeert het beste tussen elf uur 's ochtends en half tien 's avonds, blijkt uit hun onderzoek. De meeste scholen starten hun dag echter al een paar uur vóór deze perfecte studietijd, en verwachten dat jij dan al super actief aan je werkstuk over de Tweede Wereldoorlog bezig bent.
Wie 's nachts voldoende slaapt en bijvoorbeeld om 7 uur 's ochtends wakker wordt, zal een eerste piek beleven rond 11 uur en een tweede rond 5 à 6 uur 's avonds. Op die twee piekmomenten zijn de hersenen het meest actief en kunnen we ons het best concentreren.
Je schooldag mag ten vroegste om 8 uur beginnen, dus niet eerder. Hij eindigt ten vroegste om 15 uur en ten laatste om 17 uur. De school kan op dit dagschema wel een afwijking of een uitzondering aanvragen, maar dit gebeurt niet zo vaak.
Effecten van zittenblijven. Zittenblijven blijkt in het algemeen minder gunstig dan leerkrachten doorgaans denken. Vooral op langere termijn heeft het een negatief effect op de schoolse prestaties en schoolloopbaan van de zittenblijvers, tenzij ze een ruim pakket aan extra ondersteuning krijgen en doorstromers niet.
Wat zijn de voordelen? Uit een onderzoek onder jongeren van EenVandaag blijkt dat het merendeel het zittenblijven achteraf als positief ervaart. Het was goed voor hun zelfvertrouwen, ze haalden hogere cijfers en waren beter voorbereid op examens.
Cijfers zittenblijven primair en voortgezet onderwijs
2019: bijna zes procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs blijft zitten (Bron: Onderwijs in Cijfers); 2020: ruim drie procent van de leerlingen in het voortgezet onderwijs blijft zitten (Bron: Onderwijs in Cijfers).