Wat doet Veilig Thuis met een melding? Na een melding doet Veilig Thuis het volgende: een hulpverlener die uw gezin al hulp geeft op de hoogte brengen (zoals de huisarts) of het sociale wijkteam. Die helpen uw gezin dan verder.
Als er een melding wordt gemaakt over een gezin, dan nemen mensen van Veilig Thuis contact op met de ouders. De hulpverlener van Veilig Thuis komt bij het gezin thuis om te praten over wat er aan de hand is. Ze praten ook met de kinderen en andere mensen uit de omgeving, zoals een oppas of een opa of oma.
Direct na de melding beoordeelt Veilig Thuis wie de verdere stappen gaat zetten waar de casus aanleiding toe geeft.
De melding komt terecht bij een zorginstelling of de gemeente. Als er kinderen bij betrokken zijn, gaat de melding naar Veilig Thuis. Daar wordt eerst gekeken hoe ernstig de situatie precies is. Dan kan Veilig Thuis zelf een onderzoek starten, maar een melding kan ook worden doorgestuurd naar een lokale hulpverlener.
Na ontvangst van een melding voert Veilig Thuis een veiligheidsbeoordeling uit. We kijken of er sprake is van onveiligheid en wat er nodig is om weer een veilige situatie te creëren.
Wat doet Veilig Thuis met een melding? Na een melding doet Veilig Thuis het volgende: een hulpverlener die uw gezin al hulp geeft op de hoogte brengen (zoals de huisarts) of het sociale wijkteam. Die helpen uw gezin dan verder.
Bij een melding vertel je aan de politie wat er is gebeurd. Er wordt geen aangifte opgenomen en geen onderzoek ingesteld. Dankzij jouw melding is de politie extra alert en kan snel handelen. Zeker als er meerdere meldingen en aangiftes worden gedaan tegen een persoon.
Kan ik een gesprek weigeren? Wij kunnen niemand dwingen om met ons in gesprek te gaan, maar we hebben wel de wettelijke taak om te onderzoeken of het veilig is in jouw gezin. Dat kunnen we niet doen zonder jou.
Veilig Thuis kijkt altijd of er al een hulpverlener betrokken is bij het gezin. Als dat het geval is, bespreekt Veilig Thuis met deze hulpverlener of deze de problemen die gemeld zijn kan betrekken bij de hulp die hij al biedt. Veilig Thuis kan daarbij ondersteuning bieden als dat nodig is.
Heeft de vrijwillige hulp geen effect gehad of wilt u of uw kind de hulpverlening niet accepteren? Dan schakelt een instelling voor jeugdhulp de Raad voor de Kinderbescherming (de raad) in. De raad onderzoekt of de ontwikkeling van uw kind in gevaar is.
Veilig Thuis is per regio georganiseerd en geeft advies en biedt ondersteuning, ook aan professionals. Iedereen kan (anoniem) advies vragen of melding doen bij Veilig Thuis. De hulpverlener van Veilig Thuis kijkt vervolgens of, en welke professionele hulp er nodig is. Dat kan jeugdhulp zijn, maar ook jeugdbescherming.
Denk daarbij aan geestelijke of lichamelijke mishandeling, verwaarlozing, seksueel misbruik, psychoses of dreigende zelfdoding. Voor bovenstaande situaties waarin sprake is, of lijkt te zijn, van een acuut onveilige situatie als gevolg van huiselijk geweld of kindermishandeling, staat de Crisisdienst 24/7 paraat.
Anoniem melden
Professionals kunnen hun vragen en zorgen anoniem voorleggen. Bij een adviesvraag noteert Veilig Thuis geen gegevens van de betrokkenen. Een professional kan alleen bij hoge uitzondering anoniem blijven bij een melding: als open melden de veiligheid van het kind of de professional zelf in gevaar brengt.
Gedwongen uithuisplaatsing
Dit gebeurt alleen als er echt geen andere oplossing is. En als er bijvoorbeeld sprake is van: verwaarlozing of mishandeling. ernstige ziekte bij de ouders waardoor zij hun kind niet kunnen verzorgen.
Tijdens het chatten kunnen wij wel adviseren over het maken van een melding. Het chatten met Veilig Thuis is 100% anoniem. Wij weten niet wie jij bent en dit hoef je ons ook niet te vertellen. Het chatgesprek is niet terug te herleiden naar jou als persoon.
Veilig Thuis is het advies- en meldpunt voor huiselijk geweld, kindermishandeling en ouderenmishandeling. Je kunt bij Veilig Thuis terecht voor informatie, advies en ondersteuning, om zorgen te bespreken en eventueel om een melding te doen.
Als Veilig Thuis concludeert dat het vermoeden van kindermishandeling of huiselijk geweld onterecht is, kunnen de betrokkenen op grond van de WGBO en de Wbp een verzoek indienen om de gegevens te laten verwijderen.
Welke casussen worden gemonitord? Alle casussen waarbij Veilig Thuis de veiligheidsvoorwaarden heeft vastgesteld, worden gemonitord.
Ouders of opvoeders geven het kind bijvoorbeeld structureel te weinig, slechte of onregelmatige voeding. Er wordt ook gesproken van verwaarlozing als ouders het kind niet adequaat kleden, bijvoorbeeld in vuile kleren laten rondlopen of in de winter nog in een T-shirtje buiten laten lopen.
Kindcheck – Signaleren van kindermishandeling op basis van oudersignalen. De Kindcheck is onderdeel van de Wet meldcode huiselijk geweld en kindermishandeling. Doel van de Kindcheck is om meer kinderen in beeld te brengen die ernstig risico lopen mishandeld of verwaarloosd te worden.
Bij overtredingen blijven de gegevens 5 jaar bewaard (als er een taakstraf of vrijheidsstrafvoor is opgelegd blijven ze 10 jaar bewaard). Voor misdrijven blijft het 20 jaar; of 30 jaar bewaard (als de maximale straf van het strafbare feit 6 jaar of meer is) en. Bij zedenmisdrijven blijft het 80 jaar bewaard.
Wanneer je een melding maakt, vertel je aan iemand wat er gebeurde. Je neemt iemand in vertrouwen en deelt je verhaal. Je meldt dus het (strafbaar) feit.
Zo lang blijven gegevens over het algemeen bewaard: 5 jaar bij overtredingen (10 jaar als je een taakstraf kreeg of de gevangenis in moest); 20 of 30 jaar voor misdrijven waarop maximaal 6 jaar straf staat; 80 jaar bij zedenmisdrijven.