Alleen als u geen woonadres heeft, of als u verblijft in een instelling, kunt u zich door uw gemeente laten inschrijven op een briefadres (postadres). Dit is een adres waar de overheid iemand zonder woonadres kan bereiken. U kunt als briefadres geen postbus gebruiken.
U kunt geen paspoort, identiteitskaart of rijbewijs aanvragen. U hebt geen recht op financiële ondersteuning van de overheid, zoals huurtoeslag, studiefinanciering of een uitkering. U kunt geen parkeervergunning krijgen. U mag niet stemmen.
Komt u langer dan 4 maanden in Nederland wonen, dan moet u zich als ingezetene laten inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP).
Gemeenten moeten sinds 1 januari 2022 iedereen zonder woonadres verplicht inschrijven op een briefadres. Ook wanneer niet of lastig valt vast te stellen in welke gemeente deze persoon feitelijk verblijft.
Als u geen vast woonadres in Nederland hebt, kunt u zich tijdelijk inschrijven op het adres van iemand die u kent. Dat heet een briefadres. Op dat adres ontvangt u uw post. U moet dit aanvragen bij de gemeente.
Kan iemand zonder vast woon- of verblijfadres wel een zorgverzekering afsluiten? Ja dat kan. Maar dan moet hij of zij wel een briefadres hebben dat is vastgelegd in de Basisadministratie Personen (BRP). De gemeente kan de mensen zonder vast verblijfadres helpen aan het verstrekken van een tijdelijk briefadres.
Heeft u geen huis of dreigt u dakloos te worden? Dan kunt u terecht bij de maatschappelijke opvang voor een tijdelijke verblijfplek. Deze opvang biedt ook zorg, begeleiding en praktische hulp.
Iedere burger moet ergens ingeschreven staan, zodat de overheid contact met je op kan nemen. Zoals voor je stempas, belastingformulieren, maar ook voor dagvaardingen. Wie nergens staat ingeschreven, kan geen beroep doen op sociale voorzieningen, uitkeringen of toeslagen.
U kunt uw verhuizing persoonlijk of schriftelijk doorgeven aan de gemeente waar u gaat wonen. De gemeente past uw adres daarna aan in de Basisregistratie Personen (BRP). Een verhuizing kunt u soms ook digitaal doorgeven.
Als huurder heb je de wettelijke verplichting om ingeschreven te staan bij de gemeente van jouw woonadres. Je moet dus ingeschreven staan op het adres waar je daadwerkelijk woont. De gemeente kan controleren of je nog steeds woont op het adres waar je ingeschreven staat.
Als u een referentieadres bij het OCMW krijgt, wendt u zich met de nodige documenten tot uw gemeente om u in te schrijven op het referentieadres van het OCMW. U moet zich minstens éénmaal per 3 maanden aanmelden bij het OCMW.
Wanneer je je gaat uitschrijven uit de BRP is het niet verplicht om je elders in te schrijven. Je hoeft je dus niet (in het buitenland) in te schrijven als woonachtige. Indien je je inschrijft op een ander adres in Nederland, dan behoor je op dat adres in principe wel te wonen.
Een zakelijk inschrijfadres kost helemaal niet zoveel. Naast eenmalige bemiddelingskosten van Euro 79,00 betaal je gemiddeld rond de 39,00 Euro tot 75,00 Euro per maand (excl. BTW) voor een professioneel zakelijk inschrijfadres.
Langer dan 8 maanden buiten Nederland
Dan moet u zich altijd uitschrijven bij uw gemeente in Nederland. Wanneer u dit niet doet, kunt u een boete krijgen. De 8 maanden hoeven niet aaneengesloten te zijn. Het geldt bijvoorbeeld ook als u binnen een periode van een jaar 2 keer 5 maanden buiten Nederland gaat wonen.
Inschrijven bij de gemeente is verplicht
U bent wettelijk verplicht om aan de gemeente door te geven waar u woont. Als er iets verandert in uw situatie, moet u dat melden. Bijvoorbeeld als u verhuist, trouwt of een kind krijgt.
Kan die persoon uitgeschreven worden? Dat kan niet zomaar. Hiervoor moet u eerst een melding onjuiste inschrijving doen. Naar aanleiding van uw melding start de gemeente een adresonderzoek.
Inschrijving in de Basisregistratie Persoon (BRP) op een adres in de gemeente is niet afhankelijk van de instemming van de al op dat adres ingeschreven bewoner. Slechts het feitelijk verblijf van de burger op het adres is bepalend.
In theorie is zoiets niet mogelijk, want het domicilie is de woonplaats, en is er een verschil tussen iemands woonplaats en zijn verblijfplaats. Een woonplaats (of domicilie) is volgens de wet de plaats waar iemand zijn hoofdverblijfplaats heeft en waar hij is ingeschreven in het bevolkingsregister.
Uw nieuwe adres hoeft u niet aan ons door te geven. Dat krijgen we van uw gemeente. Dus uw adreswijziging geeft u alléén aan de gemeente door.
Nee, een postbus of antwoordnummer kun je niet gebruiken als briefadres. Een briefadres is het adres van een andere persoon of van een door de gemeente aangewezen adres van een instelling, dat in de BRP (basisregistratie personen) wordt geregistreerd. Een postbus of antwoordnummer is dat niet.
Betekening aan het briefadres
De Wet BRP bevat bepalingen die bevorderen dat de briefadreshouder ook daadwerkelijk via het briefadres kan worden bereikt. Uit hoofde van zijn hoedanigheid en functie heeft de gerechtsdeurwaarder ook toegang tot deze gegevens.
Wie permanent in een camper wil wonen, moet wel voldoen aan de Wet Basisregistratie Personen (Wet BRP), waarin staat dat het verplicht is een adres op te geven bij de gemeente. Dat kan het woonadres zijn, maar wie zo'n adres niet heeft, kan ook een briefadres opgeven, een zogenaamd postadres.
Alleen met een tijdelijk briefadres kunt u zonder woonadres toch recht op bijstand hebben. Als u geen briefadres krijgt, moet u zich eerst inschrijven in de Basisregistratie Personen (BRP). Pas daarna kunt u een uitkering aanvragen.
Je kunt urgentie aanvragen als je dakloos bent of dakloos dreigt te worden. Of als er sprake is van ernstige bedreiging. In alle gevallen moet je aantonen dat je met spoed een woning nodig hebt. Als je urgent woningzoekende bent, mag je een woningaanbod niet weigeren.