De volgende problemen kunnen optreden bij een niet goed afgestelde klepspeling: Te grote klepspeling zorgt ervoor dat de klep te laat en niet ver genoeg opengaat, waardoor er niet voldoende tijd is om de cilinder te vullen en te legen. Dit kan merkbaar zijn aan een tikkend geluid in het motorblok en vermogensverlies.
Kleppen stellen een secuur werkje
Kleppen moeten precies op het juiste moment open en ook weer dicht gaan willen we optimaal rendement uit de motor kunnen halen. De speling tussen de tuimelaars en klepstelen is dan ook nodig voor het kunnen uitzetten wanneer de motor warm wordt.
Onder kleppenstellen verstaat men het afstellen van de speling tussen de kleppen en het bedieningsmechanisme (oftewel de nokkenas/tuimelaars). Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt.
Hoe wordt er nou bepaald wanneer de kleppen van uw motor gesteld moet worden? Er zijn namelijk behoorlijke verschillen onder de diversen modellen. Zo moet u bij de Suzuki SV650 bijvoorbeeld elke 24.000 KM de kleppen laten stellen en bij de Yamaha YZF-R6 elke 40.000 KM.
Als hij zijn plaatsnaam in zou vullen, is er misschien wel een vriendelijke vrijwilliger. Kleppen stellen is voor een kenner denk 5 minuutjes werk.
Je herkent een verbrande klep aan een gebrek aan compressie en ook geen klepspeling meer. Als je er op tijd bij bent is stellen genoeg, eventueel met wat inslijpen.
De hete uitlaatgassen zorgen er voor dat de uitlaatkleppen sneller uitzetten dan de cilinderkop. Het gevolg is dat de klepspeling kleiner wordt dan de waarde die bij koude motor is ingesteld.
Waarom moet men de klepspeling afstellen. De kleppen en alle onderdelen van het bedieningsmechanisme zetten uit zodra de motor op bedrijfstemperatuur komt, dus er moet altijd ruimte tussen het bedieningsmechanisme zitten. Een andere reden voor klepspeling is slijtage.
De in- en uitlaatkleppen worden aangedreven door de distributie en de nokkenas om ervoor te zorgen dat er verse lucht (en brandstof) de cilinder in komt en uitlaatgas de cilinder uit gaat. De inlaatklep is doorgaans groter dan de uitlaatklep om zoveel mogelijk mengsel de verbrandingskamer in te laten gaan.
Wanneer bij een auto achter de typenaam 8V, 12V, 16V of 24V staat, wil dat zeggen dat de motor over achtereenvolgens 8, 12, 16 of 24 kleppen beschikt. De 'V' staat in deze afkorting voor 'valve' en dat betekent in het Nederlanders 'klep'. De kleppen van een motor zijn onder te verdelen in in- en uitlaatkleppen.
De voordelen van de multikleppentechniek zijn evident: doordat het aantal kleppen twee keer zo groot is, verdubbelt in theorie de in- en uitstroomcapaciteit. Er stroomt meer verbrandingslucht de motor in en het uitlaatgas stroomt er sneller weer uit.
Rond de 2.500 toeren met een dieselmotor en rond de 3.000 toeren met een benzinemotor is een acceptabele grens om aan te houden met een koude motor. De auto 10 minuten voor wegrijden aan te zetten is geen warmrijden, op deze manier belast u het milieu onnodig en worden niet alle delen goed warm.
Een koude motor is een motor die na een koude start nog niet op bedrijfstemperatuur is. Direct na de koude start heeft de oliepomp even tijd nodig om alle te smeren plaatsen in de motor te bereiken. Gedurende die tijd (10-20 seconden, afhankelijk van de buitentemperatuur) wordt de motor gebrekkig gesmeerd.
U vraagt of het slecht is om de snelweg op te gaan als de motor nog niet op bedrijfstemperatuur is. Na een koude start kan de motor het beste geleidelijk maar vlot op bedrijfstemperatuur komen. In de praktijk zijn dat de normale rij-omstandigheden. U kunt gerust tijdens de opwarmfase de snelweg oprijden.
EGR klep vervangen – Kosten
Gemiddeld kost een EGR klep ergens tussen de 50 en 450 euro. Er gaan echter wel behoorlijk wat uren inzitten, omdat de klep zich vaak onderaan de motor bevindt en er dus flink gedemonteerd moet worden. Daarom kunnen de loonkosten oplopen tot meer dan 1000 euro.
hou/sluitje-, zwijg; hou je mond. Informele uitdr. Ook wel klepper (o.a. bij Israël Querido, Dejordaan (1912 -1925): sluit je klepper!) Er bestaat ook een werkwoord kleppen 'kletsen, praten'.
De klepoverlap is de periode, waarbij de uitlaatklep nog niet gesloten is terwijl de inlaatklep al open staat. Bij een goed functionerende motor worden de verbrandingsgassen na afloop van de uitlaatslag door de 'verse' stroom brandstofluchtmengsel als het ware uit de verbrandingsruimte weggeduwd.
Het voordeel van klepoverlap is dat de snelheid van de binnenstromende lucht verhoogd wordt bij het openen van de inlaatklep, wat resulteert in een hogere vullingsgraad.
Variabele kleptiming:
Als de nokken korter en puntiger zijn, zal de klep minder ver open gaan en eerder sluiten, waardoor er minder lucht in en uit kan, dus levert het ook minder vermogen. Het voordeel is dat het brandstofverbruik kan worden gereduceerd.
Tikken. Problemen met de hydraulische klepstoters kunnen worden vastgesteld aan de hand van specifieke symptomen. Een tamelijk eenduidig signaal van een defect is een duidelijk hoorbaar tikken van de de stoter direct na het starten van de motor - vooral bij een koude start.
Bij een nieuwe scooter is belangrijk dat je de klepspeling tussen de 300-500 kilometer controleert en indien nodig opnieuw afstelt. Dit geld ook wanneer je nieuwe cilinder en/of cilinderkop hebt geplaatst.
Tegenwoordig is de 3 cilinder verbeterd en zijn ze zuiniger, stiller, krachtiger, kleiner en lichter dan vroeger. Een 4 cilinder minder efficiënt maar is beter voor langere afstanden, heuvel en bergachtig gebied, om te rijden met een caravan of een aanhanger en is krachtiger dan een 3 cilinder.
Wat levensduur betreft kennen wij geen signalen dat een drie cilinder daarin beperkt is. Bij normaal gebruik en onderhoud zijn er wat dat betreft geen onderlinge verschillen tussen 3 of 4 cilinders. Op basis van uw gebruik kan een drie cilinder motor prima volstaan, óók wanneer er op de kogel twee fietsen mee moeten.