De nieuwe sprinters van de Nederlandse Spoorwegen (NS) hebben niet alleen wifi in de trein, maar ook stopcontacten en usb-poorten in zowel de eerste als tweede klas.
Als de 1e klas rode stoelen heeft, bevinden zich daar stopcontacten. Zijn dat geen rode stoelen, dan zijn er op deze trein geen stopcontacten aanwezig.
Flirt- en SNG-sprinters en ICNG-intercity's zijn voorzien van usb-oplaadpunten. Via de NS-reisplanner in de app en op ns.nl kun je zien of dat jouw trein stopcontacten (alsmede wc's en wifi) heeft. Ook de treinen van maatschappijen als Connexxion en Arriva zijn vaak voorzien van stopcontacten.
Je telefoon of laptop opladen tijdens een treinreis; over zes jaar is het mogelijk. Staatssecretaris Mansveld heeft met de NS afgesproken dat alle eerste- en tweedeklascoupés van nieuwe intercity's en sprinters vanaf 2021 stopcontacten krijgen.
NS heeft Sprinters gekocht die in de tweede klas stopcontacten met usb-aansluitingen hebben. De 58 treinen moeten vanaf eind 2016 gaan rijden op de Nederlandse sporen. Het zijn de eerste Sprinters die dergelijke voorzieningen hebben.
In de 1e klas-rijtuigen zijn stopcontacten en er is nog een voordeel: door extra geld uit te geven om 1e klas te reizen, geef je je brein een signaal dat je tijd kostbaar is. Ook dat kan motiveren om je tijd efficiënt te besteden. Van klasse wisselen doe je bij de NS-kaartautomaat met de optie 'wijzig klasse'.
In alle Intercity's is een toilet aanwezig. Op de zijwanden staat aangegeven waar het toilet zich bevindt. In langere treinen zijn meerdere toiletten aanwezig. De toiletten worden regelmatig schoongemaakt en gecontroleerd.
Vanaf 2017 rijden onze treinen in Nederland, als eerste land ter wereld, voor 100% op windstroom. Zo is er voor reizigers de mogelijkheid om echt schoon, dus zonder CO2-uitstoot, te reizen. In totaal gebruikt NS zo'n 1,2 TWh aan stroom voor het rijden van treinen.
In de tweede klasse zitten stopcontacten en USB-poorten. Ook heeft de nieuwe intercity extra bagageruimte, meer beenruimte en grote deuren met gelijkvloerse instap.
In Nederland rijdt men vooral met elektrische treinen. De treinen krijgen stroom van de bovenleidingen. Dat zijn de draden die je vaak boven het spoor ziet hangen. In Nederland rijden ook nog een aantal dieseltreinen.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.
In Nederland hebben bijna alle intercity's wifi. Sprinters hebben geen wifi, vanwege de korte afstanden die veel mensen met deze trein reizen. Veel internationale treinen zijn wel weer uitgerust met wifi. Denk aan de Thalys, Eurostar en ICE.
Reizigers die geen vervoersbewijs voor de eerste klas hebben, mogen zich daar nu officieel niet ophouden; ook niet als het druk is. De conducteur kan in zo'n geval een boete van 50 euro bovenop de prijs van een geldig kaartje opleggen.
Je moet inderdaad eerst verbinden via Instellingen - Wifi - Beschikbare netwerken, en dan kan je het beste de optie voor 'automatisch verbinden' uit laten want als je van trein wisselt moet je toch opnieuw toestemming geven voor 'gebruik van internet' (in die betreffende trein).
Een openbaar wifi-netwerk gebruiken van bijvoorbeeld een café, hotel, camping, vliegveld, trein of bus is nooit veilig, of je nu een wachtwoord gebruikt of niet. Zodra je inlogt op een openbaar wifi-netwerk, kan een hacker toegang krijgen tot je apparaat en daardoor tot je persoonlijke en belangrijke gegevens.
Treinenradar.nl
De site van Treinenradar heeft ook een real-time landkaart waarop je iedere trein in Nederland ziet rijden. Je ziet ook hoe hard hij op dat moment rijdt en wat voor soort trein het is. Megahandig!
Een elektrische auto laden doe je bij een laadpaal. Dit kan een laadpaal zijn van jou of een (semi-)publieke laadpaal. Om gebruik te maken van een laadpaal heb je een laadpas (met abonnement) nodig. Door middel van deze laadpas weet de laadpaal aan wie gefactureerd moet worden.
McDonald's ontwikkelt samen met het Finse bedrijf PowerKiss speciale tafels die je telefoon automatisch opladen zodra je hem op tafel legt. De tafels kunnen met behulp van de QI technologie en een draadloze verbinding stroom doorgeven aan telefoons en/of headsets.
De meeste treinen hebben elektriciteit nodig om te rijden. Die krijgen ze via de bovenleiding. Het begint bij onderstations: elektrische installaties langs het spoor. De onderstations zetten de rijdraad in de bovenleiding onder spanning.
Voor de meeste treinen is dat in Nederland 1500 volt gelijkspanning. De Hogesnelheidslijn-Zuid en de Betuweroute gebruiken 25 kilovolt wisselspanning met 50 hertz. De hoogste magnetische veldsterktes treden op bij het passeren van een trein, dit zijn extreem-laagfrequente velden (wisselvelden).
Slapen in de trein
Geen snurker of zijslaper: dan wensen uw medepassagiers u welterusten. Al zal de conducteur u bij het controleren van de kaartjes wel wekken.
Iedere trein heeft er één of twee. Je ziet bij de ingang en op de ramen waar ze zich bevinden. Je mag er niet bellen, niet praten, maar ook niet fluisteren of giechelen. Smakken, slurpen en snurken natuurlijk ook niet.
Er mag onderweg officieel in de treinen niet gerookt worden. Soms gebeurt dat stiekem op de WC of tussenstuk/ balkons, maar een treinbeheerder zal daar iets van zeggen aangezien het verboden is. Op de perrons/ stations is het wel toegestaan op bepaalde plaatsen of in rookruimtes.
Van buiten is de eerste klas herkenbaar aan het cijfer 1 en aan een gele streep over de lengte van de trein, boven de ramen. Bij de Nederlandse Spoorwegen, waar geel een huiskleur is, is die gele streep vervangen door een (soms geblokte) blauwe streep of een witte streep, ook wel boven én onder de ramen.