Als je telefoonabonnement met toestel afsluit, koop je een telefoon op afbetaling. Dit heeft invloed op je vaste lasten. Dat is belangrijk om te weten voor kredietaanbieders. Bijvoorbeeld als je een andere lening wilt afsluiten.
Nadat je contract afloopt wordt het namelijk stilzwijgend verlengd totdat je zelf actie onderneemt. Wel wordt het contract dan maandelijks opzegbaar. Een abonnement verlengen of overstappen is dus vrijwel altijd voordeliger dan het laten doorlopen na de afloopdatum.
Als je niet verlengt of overstapt blijft je huidige abonnement doorlopen. Het kan zijn dat na de einddatum je maandelijkse kosten hoger worden, indien een tijdelijke korting van je provider komt te vervallen. Bovendien geven providers vaak korting als je klant bij ze wordt, of juist blijft.
Je hoeft niet tot de einddatum van je contract te wachten om te verlengen of over te stappen. Bij alle mobiele providers van 1- of 2-jarige abonnementen is dat 120 dagen of 4 maanden van te voren. Heb je een maandelijks opzegbaar abonnement? Dan kan je verlengen of overstappen met één maand opzegtermijn.
Kan je dual sim met twee providers gebruiken? Jazeker, je hebt twee simkaarten en dus twee aparte telefoonnummers in je smartphone zitten. Dat betekent dat je twee (bijvoorbeeld sim only) abonnementen bij verschillende providers kan afsluiten.
Uw aanbieder mag u niet meer dan 2 jaar aan het abonnement vasthouden. Een abonnement van 2 jaar mag wel. Maar de aanbieder moet een goede reden hebben om u zo lang vast te houden. Een korting kan bijvoorbeeld een goede reden zijn.
Een abonnement voor internet, telefoon of televisie sluit u meestal af voor 1 of 2 jaar. Zegt u dit abonnement niet op na afloop van deze periode? Dan wordt uw abonnement door de aanbieder automatisch (stilzwijgend) omgezet naar een contract van onbepaalde tijd.
Mijn abonnement loopt af, maar ik wil nog niet verlengen. Wat gebeurt er dan? Je abonnement loopt gewoon door en alles blijft werken zoals je gewend bent. Als je een abonnement hebt met telefoon die is afbetaald, dan worden alleen nog de abonnementskosten in rekening gebracht.
Abonnement met einddatum
Sprak u een vaste periode af voor uw abonnement, bijvoorbeeld 6 maanden of 1 jaar? Dan kunt u in deze periode meestal niet opzeggen. Kijk in uw contract en de algemene voorwaarden welke regels voor u gelden.
Een abonnement is een overeenkomst tussen een leverancier van een bepaald product of dienst en een afnemer daarvan, de abonnee. Een bepaald product of dienst wordt periodiek geleverd, vaak in ruil voor betaling door de abonnee. In het openbaar vervoer wordt een abonnement ook wel een propositie genoemd.
Bij een abonnement ga je een contract aan met een provider. Je betaalt elke maand een bepaald bedrag. Daarvoor krijg je 1 of meer bundels met belminuten, sms'jes en MB's. Meestal duurt zo'n contract 1 of 2 jaar.
Het kan inderdaad zijn dat je als nieuwe klant een welkomstaanbieding krijgt, die het mogelijk verklaart. Bij een verlenging is dat niet aan de orde. Voor een toestel betaal je overigens altijd dezelfde kosten.
Het grootste voordeel is misschien wel dat je al veel eerder gebruik kan maken van je nieuwe telefoon, terwijl je oude contract nog doorloopt. Handig als je echt al toe bent aan een nieuwe telefoon. Goed om te weten, is dat de einddatum van je contract niet verandert en je geen dubbele kosten betaalt.
De einddatum van je abonnement vind je in het contract dat je van je provider hebt ontvangen. Mocht je deze niet meer terug kunnen vinden, bekijk dan een van je maandelijkse facturen. Nog steeds niet gevonden? Log dan in op de site of app van de provider.
U kunt uw telefoonabonnement online opzeggen of door telefonisch contact op te nemen met uw provider. Dit kan per provider verschillen. Let hierbij ook op de opzegtermijn (vaak één maand) en de contractduur om een afkoopsom te voorkomen. In principe hoeft u nooit zelf uw telefoonabonnement op te zeggen.
Met het verlengen van je mobiele telefoonabonnement kun je gewoon je nummer behouden en betaal je geen aansluitkosten. Vaak kun je je abonnement al vanaf 4 maanden voor je huidige contract afloopt verlengen bij je provider.
Wanneer je je abonnement wil opzeggen kun je dit gemakkelijk doen via je Tele2-omgeving, via de chat of telefonisch. Wij hanteren altijd wel één maand opzegtermijn, dat betekent dat je jouw abonnement nog een maand kan blijven gebruiken voordat deze van ons netwerk wordt afgehaald.
Kan je internetprovider je geschiedenis zien? Je provider kan je internetverkeer inzien, maar mag dit niet delen of opslaan. Sinds 2015 is de bewaarplicht wet afgeschaft. Hierdoor mogen internetproviders internetgeschiedenis en locatiegegevens niet meer opslaan.
Eén werkdag. Na je bezoek aan de winkel of de website van je nieuwe operator of vóór de afgesproken datum van de nummeroverdracht, kijkt de nieuwe operator met de oude operator na of alles technisch in orde is om het nummer over te zetten. Na de technische validering duurt de nummeroverdracht hoogstens één werkdag.
Gemiddeld duurt de administratieve afhandeling 10 werkdagen, vanaf de aanvraag tot het moment dat het nummer is overgezet. Omdat nummerbehoud eigenlijk altijd gekoppeld is aan een overstap van bijvoorbeeld een internetcontract is er meestal sprake van een maand, vanwege de 'opzegtermijn'.
Uit het onderzoek komt naar voren dat KPN glasvezel het beste presteert met de minste storingen. Gevolgd door DSL internet van Budget Alles in 1 en kabel internet van Delta. Het is opvallend dat de prijsvechter Budget Alles in 1 aanzienlijk minder storingen heeft dan de grote namen zoals Ziggo en T-Mobile.
Er zijn tegenwoordig veel dual sim smartphones te koop. Dual sim betekent dat er 2 simkaarten in je smartphone kunnen. Zo heb je 2 verschillende telefoonnummers in een smartphone, bijvoorbeeld één voor privé en één voor je werk.
Bel naar je nieuwe operator en geef het gsm- of vaste nummer in kwestie, de formule waarop je wilt overstappen en de naam van je huidige operator door. Zo kun je je huidige telefoonnummer behouden en je abonnement bij je oude operator laten stopzetten door je nieuwe operator.