Als aan de kant van de rijbaan een gele doorgetrokken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet stilstaan (of parkeren). Parkeer in de daarvoor aangegeven vakken. Even stilstaan voor in- en uitstappen mag dus ook niet.
Als aan de kant van de rijbaan een gele onderbroken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet parkeren. Stilstaan mag wel. U mag wel stilstaan om te laden of te lossen of om een passagier te laten in- of uitstappen.
Aan de strepen kunt u zien hoe hard u normaal gesproken mag rijden. Maar soms past een lagere snelheid beter bij de situatie. Zoals bij het naderen van een kruising, in een bocht of bij wegwerkzaamheden. Dan is vaak een lagere snelheid verplicht (bijvoorbeeld 70 of 50 km per uur), terwijl de strepen niet veranderen.
Een groene middenstreep en doorgetrokken zijstrepen
De brede groene middenstreep maakt u extra alert op het gevaar van inhalen. Waar de witte strepen langs de groene ononderbroken zijn, mag u niet inhalen; u mag alleen inhalen op die plaatsen waar de witte strepen naast de groene streep onderbroken zijn.
Want eigenlijk heten deze strepen wegmarkeringen.
De strepen worden weggehaald door waterstraalwagens. Dit zijn vrachtwagens met een speciale hogedrukreiniger op de oplegger. Deze hogedrukreiniger is veel sterker dan de hogedrukspuit die mensen thuis hebben, ongeveer 20x zo sterk. Door deze hoge druk, wordt de verf van de weg gespoten.
Een verdrijvingsvlak bestaat uit diagonale strepen of een witte driehoek. Het is niet toegestaan te rijden op een verdrijvingsvlak. Boete € 280,-. Bestuurders moeten altijd stoppen vóór een voor hen bestemde stopstreep.
De blokmarkering heeft geen juridische betekenis, het wordt gebruikt om bijvoorbeeld een kruisingsvlak te accentueren of een oversteekplaats voor fietsers of voetgangers. Voorrang wordt geregeld volgens de aanwezige verkeerstekens of verkeersregels.
Een doorgetrokken streep die zich niet langs de rand van de rijbaanverharding bevindt, mag niet worden overschreden. Bestuurders mogen zich niet links van een doorgetrokken streep bevinden, indien die streep is aangebracht tussen rijstroken of paden met verkeer in beide richtingen.
Verkeersborden langs of boven de weg geven de maximumsnelheid aan. Houd de borden in de gaten als je wilt weten hoe hard je ergens mag. Omdat de maximumsnelheid in de avond en nacht hoger is dan overdag, hebben veel borden een zogeheten tijdvenster. Dit tijdvenster geeft aan welke snelheid binnen welke uren geldt.
dubbele witte middenstrepen met groene kleur ertussen: 100 kilometer per uur; dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
In Nederland geldt overdag (van 06.00 tot 19.00 uur) op alle snelwegen een maximumsnelheid van 100 kilometer per uur. Met uitzondering van de trajecten waar nu ook een aangepaste limiet van 80 kilometer per uur geldt.
De witte markeringen worden gebruikt om de strepen tussen de rijstroken goed aan te duiden. Deze markeringen werden in de jaren '50 en '60 ontwikkeld omdat geverfde strepen slecht zichtbaar werden bij regenval, en omdat het verven van markeringsstrepen een gevaarlijk werk was voor de wegwerkers.
v./m. (-en), (ook: puntlijn), lijn bestaande uit puntjes, die als hulpmiddel dient bij het schrijven, m.n. bij formulieren en staten toegepast.
Een groene streep op de weg geeft aan dat de maximumsnelheid hier 100km/u is. De brede groene middenstreep maakt je extra alert op het gevaar van inhalen. Een groene streep op de weg met een onderbroken lijn geeft aan dat je op de weg wel mag inhalen. Aan de strepen kun je zien hoe hard je mag rijden.
Een kantstreep is de lengtemarkering die de grens van de rechterkant van de rijbaan aanduid. De streep kan zowel doortrokken als onderbroken zijn.
Als aan de kant van de rijbaan een gele doorgetrokken streep is aangebracht, dan mag u langs die zijde van de rijbaan niet stilstaan (of parkeren). Parkeer in de daarvoor aangegeven vakken. Even stilstaan voor in- en uitstappen mag dus ook niet.
Om u te waarschuwen voor een gevaarlijk punt worden soms zigzag-strepen op het wegdek aangebracht. Nader het zebrapad met gepaste snelheid.
Binnen een blauwe zone mag u alleen maar parkeren op plekken die als parkeerplaats zijn aangegeven of plaatsen die zijn voorzien van een blauwe streep. Binnen een blauwe zone mag u alleen uw motorvoertuig met meer dan 2 wielen parkeren met een duidelijk zichtbare parkeerschijf.
Invoeg- en uitvoegstrook snelweg
Ook bij een weefvak is het van belang dat je het verkeer op de doorgaande weg voor laat. Als jij dus wilt invoegen en iemand anders wil vanaf de doorgaande weg uitvoegen, gaat degene op de doorgaande weg voor. Zo voorkom je dat er onnodig geremd moet worden.
Een blokmarkering wordt gebruikt bij in- en uitvoegstroken, bushalte en om oversteekplaatsen aan te duiden. Als de blokmarkering in de lengterichting van de weg geplaatst wordt dan scheidt deze de in- of uitvoegstrook van de doorgaande rijbaan.
„Ziet u witte blokmarkeringen op de weg? Dan geldt dus dat bestuurders van rechts voorrang hebben.
Over geel gesproken: bij wegwerkzaamheden gebruiken ze de kleur om een tijdelijke rijbaan aan te geven. En dat is soms verwarrend, omdat de witte lijnen van de 'oude' weg nog te zien zijn. Toch geldt altijd: volg de gele lijnen. Deze strepen geven overigens geen maximumsnelheid aan.
Verbodsborden zijn rond en wit met een rode rand. Ze zijn vaak doorstreept met een rode, diagonale streep en in het midden staat er meestal een zwart of rood symbool. Het verbod heeft meestal betrekking op het gebied achter het bord.
De gele driehoek op de weg is er voor de brandweer. De markering wijst naar een aansluitpunt voor de brandweerslang. Het zijn dus tappunten voor bluswater, bijvoorbeeld een brandkraan of een brandput.