Binnen veertien dagen dat jij hebt laten weten van de koop af te zien, dient de verkoper het aankoopbedrag terug te betalen. Daarmee mag de verkoper wachten tot het product daadwerkelijk retour is of jij bewijs hebt geleverd dat je hebt product hebt teruggestuurd.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden. U moet dit vóór de koop uitleggen.
Omdat u het product van te voren niet goed kunt beoordelen, heeft u bij koop op afstand een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. Binnen de termijn kunt u laten weten dat u het product wilt retourneren en u krijgt dan binnen 14 dagen uw geld terug, ook de bezorgkosten.
Online of telefonische aankoop
Daarvoor geldt een wettelijke bedenktermijn van 14 dagen. Binnen die termijn kun je de webwinkel laten weten dat je van de koop afziet. Je hebt dan 14 dagen de tijd om het product terug te sturen.
In die periode mag je dus van afzien van de afname van een product of dienst of een artikel retourneren. Binnen 30 dagen moeten het aankoopbedrag én de verzendkosten aan jou geretourneerd zijn, dit hoeft echter pas als de verkoper het artikel terug ontvangen heeft.
Het voorzetsel binnen geeft in combinatie met een woord dat een tijdsperiode aanduidt (uur, dag, week, enzovoort) aan dat iets gebeurt tijdens die periode, voordat die afgelopen is. (1a) Als u het juiste formulier gebruikt, krijgt u binnen tien dagen/twee weken een antwoord.
Bij ruilen maakt een consument gebruik van een recht of afspraak buiten de wet om. Aan die regeling kunnen dus andere voorwaarden worden gesteld dan aan het ontbindingsrecht. Daarom zou je kunnen zeggen dat iemand een product wel mag ruilen, en dan geen kosten voor de retourzending hoeft te dragen.
Ik heb spijt van mijn aankoop
En wilt u het product graag ruilen? Ook dan zal de verkoper naar de aankoopbon of pakbon vragen. Hebt u die niet meer, dan hoeft hij het product niet terug te nemen of te ruilen. Ook niet als u op een andere manier bewijst dat u het product bij die winkel hebt gekocht.
Fysieke winkel: geen wettelijke eisen
Anders dan vaak gedacht wordt, bestaan er geen rechten op retour bij fysieke winkels. Hoewel bijna alle fysieke winkels de mogelijkheid aanbieden om een product te ruilen, zijn ze hier niet toe verplicht.
Een kassabon is niet altijd nodig. Je moet wel bewijzen dat je het product in de betreffende winkel hebt gekocht. Dat kan bijvoorbeeld ook door een bankafschrift. Of met een verklaring van een winkelmedewerker.
In een gewone winkel is ruilen geen recht. De verkoper mag zelf kiezen of hij dat accepteert. Een verkoper is in een gewone winkel niet verplicht om een product terug te nemen als u het toch niet wilt hebben. Behalve als het als het product kapot is.
Niet op tijd retourneren
Als je niet op tijd retourneert, dan betekent dat niet meteen dat je geen ontbindingsrecht meer hebt. Je kunt het product dan nog steeds terugsturen en na ontvangst door de verkoper het aankoopbedrag terugeisen, maar je bent dan wel in verzuim met jouw terugzendverplichting.
De wet biedt je bedenktijd. Je mag de koop zonder reden binnen 14 dagen ontbinden en terugsturen. Je krijgt het geld dan binnen 14 dagen terug.
Een verkoper of dienstverlener moet u goed informeren over uw bedenktijd. Dit moet hij doen vóórdat u het product of de dienst koopt: In het contract moet staan dat u een bedenktijd hebt van 14 dagen. In het contract moet staan hoe en bij wie u kunt melden dat u het product of de dienst niet wilt.
Indien u een koop op afstand heeft gedaan - bijvoorbeeld via internet, via de telefoon, of van een verkoper aan de deur - heeft u recht op een wettelijke bedenktijd van 14 dagen. De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven.
Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.
Krijgt u uw geld niet terug? Maak dan duidelijke afspraken over terugbetalen, bijvoorbeeld een betalingsregeling. Soms kunt u via de rechter uw geld terugvragen.
Als u mij niet op tijd terugbetaalt, dan meld ik dit bij ACM ConsuWijzer, het consumentenloket van de ACM. [kunt u naar De Geschillencommissie of rechter, dan kunt u deze zin toevoegen:] En ik ga met mijn klacht naar [maak een keuze: De Geschillencommissie / de rechter].
Je mag altijd van gedachten veranderen!
Als je een artikel binnen 28 dagen terugbrengt met een kassabon als aankoopbewijs, kun je het ruilen of krijg je je geld terug. Het artikel mag niet zijn gebruikt en moet in oorspronkelijke staat zijn, inclusief verpakking en prijskaartje.
Kleren die niet door de 'keuring' komen, worden vaak verbrand of bijvoorbeeld verwerkt tot vulling voor autostoelen. Maar voor verschillende webshops komt het goedkoper uit dit hele proces over te slaan, en alle geretourneerde artikelen gewoon meteen te vernietigen.
Het kost je tijd en tijd kost geld. En dan gaat het nog niet eens over de transportkosten. Een retour kost je gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit onderzoek van de NOS en Afterpay. Daarnaast is al dat heen en weer sturen van online aankopen vanwege onder meer de CO2-uitstoot ook nog eens slecht voor het milieu.
Een aankoop die je terugstuurt, is een retourzending. Webshops bieden die optie aan als de inhoud van je pakje niet overeenkomt met wat je hebt besteld of wanneer het product je niet past of niet aan je verwachtingen voldoet.
Als je gebruikmaakt van je herroepingsrecht, komen de retourkosten voor jouw rekening als de webshop dit aangeeft op zijn website. Omdat enkele webshops gratis retourneren aanbieden, verwachten consumenten soms dat het retour sturen van een bestelling altijd gratis moet zijn. Dit is zeker niet het geval.