Betaalt uw klant uw factuur niet of te laat? Dan mag u incassokosten en wettelijke rente in rekening brengen. Incassokosten zijn de kosten die u als schuldeiser maakt om uw geld te krijgen als uw klant de factuur niet uit zichzelf betaalt. Daarnaast mag u wettelijke rente in rekening brengen.
Geef aan om welke factuur het gaat en de datum waarop het geld binnen had moeten zijn. Blijf beleefd, maar maak wel duidelijk dat je genoodzaakt bent om verdere stappen te ondernemen als de betaling uitblijft. Je kunt er ook voor kiezen om een formele aanmaning te sturen per post.
Wettelijke betalingstermijn particulieren
Voor levering aan consumenten of particulieren bestaan geen wettelijke betalingstermijnen. Die kun je als ondernemer dus zelf bepalen. De termijn moet wel redelijk zijn. Vaak wordt als redelijke termijn een periode van 14 dagen gehanteerd.
Regelgeving betalingstermijn
Als u niets afspreekt met uw klant, moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. De wet is heel duidelijk over de betalingstermijn van facturen: Spreekt u niets af, dan moet de factuur binnen 30 dagen betaald zijn. In een overeenkomst mag u een termijn van maximaal 60 dagen afspreken.
Hoeveel tijd heeft een klant om te betalen? De normale betalingstermijn voor zelfstandigen of ondernemingen bedraagt 30 dagen, te rekenen vanaf de ontvangstdatum van de factuur. Uiteraard kunt u in onderling overleg een andere termijn bespreken.
Nee, dat is niet zo vastgelegd. Als je levert aan consumenten mag je dat wel zo afspreken, maar dat is niet wettelijk bepaald. Facturen tussen bedrijven en tussen bedrijven en overheden moeten uiterlijk binnen 30 dagen betaald zijn.
Van een fatale termijn is sprake als er een afgesproken termijn is voor nakoming van de opdracht, maar deze wordt overschreden zonder dat de schuldenaar de overeenkomst nakomt.
Bij de consumentenovereenkomst wordt vaak een betalingstermijn van 14 dagen gehanteerd. Ondernemingen mogen de betalingstermijnen zelf bepalen, mits dit een redelijk termijn is voor de consument om tot betaling over te gaan. In de praktijk komt dit neer op een redelijke betalingstermijn van 14 dagen.
Houdt uw betalingstermijn kort
De meeste bedrijven en particulieren (consumenten) betalen op de laatste dag die op de factuur is aangegeven. De wettelijke betalingstermijn zegt alleen iets over de betalingstermijn als er niets is afgesproken. U mag betaling binnen één week of 14 dagen op uw facturen zetten.
Geen strikte termijnen.
Dat moet gebeuren uiterlijk de 15de dag van de maand volgend op deze waarin de levering gebeurde of waarin de werken voltooid werden. Houdt uw leverancier of onderaannemer zich daar niet aan, dan riskeert hij een boete van de Btw.
Er is geen wettelijke betalingstermijn voor particulieren. U mag als ondernemer de betalingstermijn voor consumenten zelf bepalen. Dat moet wel een redelijke termijn zijn. U zet die betaaltermijn in het contract of uw algemene voorwaarden.
Een factuur of vordering verjaart en is dus niet eeuwig incasseerbaar. De verjaringstermijn van een factuur voor zakelijke klanten is in principe vijf jaar, net als bij facturen aan consumenten als het om diensten gaat. Verkoop je een product aan een consument, dan is de verjaring van een factuur al na twee jaar.
Schuldeiser schakelt incassobureau in
De schuldeiser moet minimaal 1 betalingsherinnering (aanmaning) sturen, voordat hij incassokosten bij u in rekening mag brengen. U krijgt 14 dagen de tijd om de rekening alsnog te betalen.
Algemeen wordt aangenomen dat u de factuur dient te betwisten binnen een redelijke, maar korte termijn. De korte termijn is de termijn die redelijkerwijze nodig is, gelet op aard van de overeenkomst en de complexiteit van de gegevens van de factuur, om de onterechte factuur concreet te protesteren (Kh.
Als u zaken hebt gedaan met een bedrijf en geen betalingstermijn hebt afgesproken, dient u de wettelijke betalingstermijn van 30 dagen aan te houden. Een kortere of langere betalingstermijn dient immers vooraf te worden afgesproken.
Bepaal de “dagomzet” over de laatste 12 maanden (omzet laatste 12 maanden gedeeld door 365 dagen). Vervolgens deel je deze dagomzet op het actuele openstaande saldo debiteuren. De uitkomst geeft een gemiddeld betaaltermijn aan.
Wat is een aanmaning? Een aanmaning volgt vaak op een betalingsherinnering en is een wat fermere mededeling. Met een aanmaning maant u uw debiteur letterlijk aan om de openstaande factuur nu eindelijk eens te voldoen. In de aanmaning stelt u opnieuw een (nu kortere) betalingstermijn.
In verzuim zijn heeft nadelige gevolgen voor de schuldenaar: De schuldeiser kan vertragingsschade vorderen over de periode waarin de schuldenaar in verzuim is; Iedere verhindering van de nakoming wordt aan de schuldenaar toegerekend als wanprestatie. De schuldenaar kan geen beroep meer doen op overmacht.
Er zijn ook bedrijven die langere betalingstermijnen hanteren, omdat dit beter uitkomt voor hun liquiditeit. Dit kan als reden hebben dat hun leveranciers ook een lange betalingstermijn hanteren en het bedrijf hierdoor ook gedwongen is een langere betalingstermijn te hanteren.
Een aanmaning is een bericht dat je krijgt van een bedrijf waarvan je nog een factuur moet betalen. Daarvóór krijg je eerst nog een herinnering. Dit maakt deel uit van het debiteurenbeheer.
Elk bedrijf bepaalt zelf hoeveel herinneringen hij stuurt voordat hij een vordering -indien nodig- uit handen geeft aan een incassobureau. Hierin zit geen verplichte, vaste volgorde. Wel houden veel bedrijven de volgende volgorde aan: factuur versturen, herinnering, aanmaning en ten slotte een sommatie.
Wanneer u een aanslag niet of niet op tijd betaalt, krijgt u een aanmaning. Een aanmaning kost u € 8 of € 18 extra. Hoeveel u extra betaalt, hangt af van de hoogte van uw schuld. Meer informatie vindt u bij Ik ben te laat met betalen – wat nu?, onderdeel 'U hebt een aanmaning gekregen'.