Onder meer vliegtuigen van Air France,
EasyJet, British Airways en Delta Airlines hebben wel stoelen op rij 13. Maar Air France doet er net zoals KLM niet aan. Emirates, de maatschappij met de meeste Airbus A380's ter wereld, heeft ook geen rij 13 en Lufthansa neemt bijgeloof wel heel serieus.
Vermijd de rijen 44 en 45. U heeft hier minder beenruimte en de stoelen kunnen minder ver naar achteren. De meest gehorige plekken zitten op rij 43, maar ook weer op rij 44 en 45. Deze stoelen zitten het dichtst bij de toiletten en de crew.
De mysterieuze rij 13
Niet te lang doen, dat is een beetje zonde van je tijd, want je gaat 'm niet vinden. KLM heeft geen enkele rij 13 in de vliegtuigen, dus mocht je 'm zien op je instapkaart, dan heb je een klein probleempje.
Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan. Bij de ontscheping verlaten de passagiers die vooraan zitten als eersten het vliegtuig en de loopbrug staat bijna altijd aan de linkerkant.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
De veiligste plek om te zitten
Uit die analyse blijkt dat mensen die achterin het vliegtuig zitten de kleinste kans hebben dodelijk gewond te raken bij een crash. Daarna komt het gedeelte voorin en als laatste het middelste gedeelte van het vliegtuig. Hier zit je ook het dichtst bij de motoren.
Misschien heb je het je wel eens afgevraagd, misschien nog helemaal nooit; kan een vliegtuig in z'n achteruit? Het antwoord is ja! Sommige vliegtuigen kunnen een zogenaamde 'powerback' doen. De meeste vliegtuigen kunnen achteruit rijden door straalomkering te gebruiken.
SCHIPHOL - KLM heeft zaterdag een nieuwe Dreamliner verwelkomd op Schiphol. Het gaat om een Boeing 787-10 met registratie PH-BKK en de naam 'Meiklokje', die aan het begin van de ochtend op de luchthaven landde na een afleveringsvlucht vanuit Charleston.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn. Heb je al online ingecheckt, dan kun je niets meer aan je boeking veranderen. Check je in op de luchthaven, dan wijzen we je een stoel toe. Aan een stoelreservering zitten kosten verbonden.
De veiligste plek in het vliegtuig
Volgens statistieken is er wel een lichte voorkeur voor de plaatsen achterin het vliegtuig. Het wetenschappelijke tijdschrift Popular Mechanics deed onderzoek naar alle vliegrampen in de VS vanaf 1971 t/m 2007 en maakte de conclusie dat je het beste achterin het vliegtuig kunt zitten.
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten.
Ze bevinden zich meestal aan de voor- en achterkant van het vliegtuig, maar grotere vliegtuigen hebben er soms ook een in het midden. Alles wordt opgeslagen in metalen dozen en karren, dus rond deze plek kan het lawaaierig zijn. Bovendien wordt daar meestal gekletst, waardoor het lawaai toeneemt.
Bij de Boeing 737-800 hebben de rijen 15 en 16 de meeste beenruimte: ongeveer 100 centimeter (tegenover 74 tot 76 centimeter in een normale rij). Deze twee rijen bevinden zich bij de nooduitgang.
Stoelindeling vliegtuig
De stoelindeling van de verschillende vliegtuigen verschillen. Zo is de veelgebruikte Boeing 737 een narrow-body vlieguig. Dat houdt in dat er 1 gangpad is en 2 rijen stoelen waar je met 3 personen naast elkaar zit. De Airbus 320 heeft ook 1 gangpad en 2 rijen met stoelen voor 3 personen.
Aan boord van de Boeing 737-800 van Transavia vind je een totaal van 189 stoelen. Deze stoelen zijn verdeelt over 32 rijen, waarbij op iedere rij zes vliegtuigstoelen te vinden zijn.
Kosten lege kist
Volgens de fabrikant kost de nieuwe Boeing 787-9 ongeveer 250 miljoen dollar per stuk. Daar krijg je dan een lege kist voor, die je naar wens kunt invullen. 250 miljoen is misschien veel geld, maar dan heb je ook wat: de ramen zijn 30 procent groter dan in vergelijkbare vliegtuigen.
De Embraer 175 is het kleinste toestel in onze vloot en staat ook wel bekend als "Cityhopper". Dit vliegtuigtype wordt voornamelijk gebruikt voor vluchten naar bestemmingen in Europa. Enkele voorbeelden zijn Turijn, Graz en Stuttgart. De bestemmingen kunnen per seizoen verschillen.
Een vliegtuig is niet gemaakt om stil te staan
Met goed onderhoud aan het vliegtuig en het blijven trainen van de piloten worden mogelijk problemen voorkomen. Dus wil jij deze zomer ergens naartoe met het vliegtuig? Het stilstaan van de vliegtuigen zal geen problemen moeten opleveren!
Vliegtuigen stijgen dan ook het beste op tegen de wind in. Bijvoorbeeld: Een toestel stijgt op als de lucht met 300 km/h over de vleugels stroomt. Als de wind met 50km/h op de neus blaast van het toestel, dan moet het toestel een grondsnelheid creëren van 250km/h om voldoende lift te hebben voor het stijgen.
Het is een feit: statistisch gezien is de kans op een ongeval in een vliegtuig ongeveer 1 op 188.364 (2019) en is dus veel kleiner dan in een auto. Het ongevallencijfer in de burgerluchtvaart is de laatste jaren aanzienlijk gedaald, ondanks een voortdurende toename van het aantal vliegtuigpassagiers.
Er storten ongeveer 100 vliegtuigen per jaar neer. Dat is vergelijkbaar met 1 vliegtuig dat neerstort elke 3 of 4 dagen. Dagelijks worden er echter ongeveer 90.000 tot 100.000 vluchten uitgevoerd.
Deze angst uit zich, onder andere op het moment van opstijgen en tijdens het vliegen, in de volgende symptomen: Spierverstijving Hevig ademhalen Hartkloppingen Pijn op de borst Buikpijn Paniekaanvallen Duizeligheid Verminderd waarnemingsvermogen Verminderd geheugen Al deze lichamelijke en psychische verschijnselen ...
Op basis van die data kwamen ze tot de conclusie dat mensen die vooraan in het toestel zitten 49% kans hebben om de crash te overleven. Het zijn met name de passagiers in businessclass die vooraan zitten. Zit je in het vliegtuig net voor of net achter de vleugels, dan stijgt de overlevingskans tot 56%.