Als belangrijkste reden voor het kiezen van een stoel voorin, wordt het gevoel van veiligheid genoemd vanwege de positie dichtbij de in- en uitgang van het vliegtuig.
De stoelen achterin
Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy. In een vliegtuig is er natuurlijk al niet zoveel privacy, maar een klein beetje rust is wenselijk.
Wat is de beste plaats in het vliegtuig? Alles hangt af van wat u zoekt… Om zo weinig mogelijk last te hebben van turbulenties, moet men dicht bij de vleugels zitten, want op die plek is het vliegtuig het meest stabiel. Om bij de eersten te zijn bij het verlaten van het vliegtuig, zit u best links vooraan.
Over het algemeen zit je op een stoel achterin de cabine het meest veilig en dan ook nog in de buurt van een nooduitgang. Ook de plekken aan het gangpad zijn wat veiliger als er iets gebeurt, omdat je dan eerder het toestel kunt verlaten.
Vermijd keuken, toiletten en gangplaats
Vermijd op een groot vliegtuig om vlakbij de toiletten en/of keuken te gaan zitten want daar is er altijd wel wat beweging en rumoer. Bovendien kun je daar gehinderd worden door passagiers die staan te wachten tot het toilet weer vrijkomt.
Als je zo min mogelijk turbulentie wil voelen, moet je in het midden van het midden gaan zitten. Aan de 'raamkant' voel je meer turbulentie dan in het midden van het gangpad. Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant.
Het flauwe antwoord is: omdat de luchtvaartmaatschappij weet dat jij op die stoel zit en daarom maken ze het duurder!
Het is geen geheim dat je op de stoelen in de exit rows (de rijen bij de nooduitgangen) de meeste beenruimte hebt. Maar let op: alleen de stoelen aan de achterste nooduitgangrij kunnen achterover worden gebogen.
Plekje bij het raam
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten. Vlieg je in de ochtend en richting het zuiden?
Wanneer in een vliegtuig een raam breekt, een deur opent of een gat ontstaat, daalt de luchtdruk in het vliegtuig aanzienlijk. Er zal dan ook minder zuurstof op te nemen zijn, wat verklaart waarom er zuurstofmaskers naar beneden komen op zulke momenten.
Het duidt op rustig hogedrukweer. Als ze enkele uren blijven bestaan, vliegt het vliegtuig door relatief vochtige lucht. Dergelijke vliegtuigstrepen kunnen ook verder uitspreiden en grotere gebieden met hoge bewolking worden. In dat geval zijn ze soms zelfs op satellietbeelden te zien.
Er is maar een beperkte klasse aan vliegtuigen dat kan hoveren, de zogeheten VTOL vliegtuigen. Effectief stilhangen doen vliegtuigen niet, alleen al omdat de tegenwind die ze op die hoogte ervaren niet constant is. Hoogte en snelheid moeten dus voortdurend worden gecorrigeerd.
Wie verzekerd wilt zijn van plekken naast elkaar in het vliegtuig doet er goed aan om vooraf stoelen te reserveren. Zo weet je simpelweg meteen waar je aan toe bent. En doe je dit op tijd dan ben je doorgaans verzekerd van plaatsen naast elkaar in het vliegtuig.
Bij de landing van een groot vliegtuig is er een wolk verbrand rubber. Als nu de wielen op landings snelheid gebracht worden, wordt dit vermeden. De aandrijving kan gebeuren door een elektrische motor in het wiel.
Als je de beenruimtes per luchtvaartmaatschappij vergelijkt, dan krijg je momenteel de meeste beenruimte bij Singapore Airlines en Emirates, namelijk vanaf 81 cm. Daarna zit je het fijnst bij Air France, Alitalia, Delta Airlines, Etihad Airlines, Singapore Airlines, TAP Portugal en Turkish Airlines.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Als je geen stoel reserveert, kun je tijdens het online inchecken kiezen uit de stoelen die nog vrij zijn. Heb je al online ingecheckt, dan kun je niets meer aan je boeking veranderen. Check je in op de luchthaven, dan wijzen we je een stoel toe. Aan een stoelreservering zitten kosten verbonden.
Een landvliegtuig raakt ook bij het neerkomen op een kalme zee beschadigd, en het zal op zijn best geleidelijk zinken. Zelfs een onbeschadigd landvliegtuig is in principe ongeschikt om te blijven drijven, en anders doen golven wel de rest.
Kijkend naar het ergste wat kan gebeuren - namelijk dat een vliegtuig neerstort - dan is de kans zo'n 1 op 11 miljoen dat dit je overkomt. Ter vergelijking: de kans dat je omkomt door een fataal auto-ongeluk is 1 op 6.000.
Een vliegtuig heeft bij het opstijgen een grondsnelheid van ong. 360 km/u., bij het landen ong. 280 km/u.
Die conclusie trekken experts van het Jet Airliner Crash Data Evaluation Center (Jacdec). Dat Duitse centrum deed onderzoek in opdracht van Aero International, een Duits maandblad over luchtvaart. Emirates staat volgens het Jacdec wereldwijd op de eerste plaats.
Zware turbulentie komt niet vaak voor en duurt niet lang. Meestal een paar minuten. Piloten kunnen zware turbulentie zien aankomen op de weerradar.
Meestal betekenen de piepjes die je regelmatig hoort tijdens een vlucht niets spannends. De crew gebruikt een systeem van belletjes en piepjes om te communiceren. Deze berichten kunnen gaan over het aantal snacks dat over is gebleven of over verwachte turbulentie op de vliegroute, schreef Qantas Airlines in een blog.
De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.