Deze onschuldig lijkende handeling kan extra slijtage aan de versnellingsbak veroorzaken. Door je hand er op te houden, kan de schakelvork van de bak namelijk tegen draaiende delen van de bak - zoals de zogeheten synchromeshringen - drukken, met extra slijtage tot gevolg.
Houd het koppelingspedaal even vast bij het aangrijpingspunt 2 á 3 seconden is genoeg. Zo kom je geleidelijk op gang zonder schokken of afslaan van de motor. Doe dit ook na het overschakelen vang de koppeling op.
Het is verstandig om zo min mogelijk met ingetrapte koppeling te rijden. Niet alleen omdat dit leidt tot slijtage aan je koppeling, maar ook omdat het gevaarlijk kan zijn, zeker in de bochten. Als je remt met ingetrapte koppeling, dan rem je ontkoppeld. Dat kost energie en dus ook brandstof.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
De koppeling kan kapot gaan of op een gegeven moment versleten raken. Des te meer u schakelt, des te sneller zal er slijtage ontstaan. Andere oorzaken van een versleten koppeling kunnen zijn een lekkende versnellingsbak, een te laag oliepeil of een verkeerde manier van schakelen.
De koppeling vervangen is een reparatie die sterk afhankelijk is van uw type auto. De prijs van het vervangen van de koppeling zal dus ook verschillen per auto. De kosten voor het vervangen van de koppeling liggen vaak tussen de € 300 tot €1.000, afhankelijk van het type auto.
Hoe wij dat hier doen: in de hoogste versnelling zetten, handrem erop en de koppeling rustig op laten komen. Slaat de motor af, dan is de koppeling goed. Blijft de motor lopen, dan is hij versleten.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5. Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat is wel zo comfortabel, zeker in druk verkeer of in de file.
Wanneer Terugschakelen naar 1? Het kan verwarrend zijn om te weten wanneer u precies moet terugschakelen naar de 1e versnelling. De regel is simpel: als uw snelheid onder de 10 km/u komt, is het tijd om naar de 1e versnelling te schakelen.
Als de koppeling pas heel hoog in het pedaal aangrijpt kan dat een indicatie zijn van een versleten koppelingsplaat. Bij een kabelbediende koppeling kan het ook een kwestie van verstellen zijn, óf een probleem met de ophanging van motor en versnellingsbak (motorsteunen) kan ook zorgen voor een andere aangrijpmoment.
Gemiddeld gaat een koppeling ongeveer 150.000 km tot 250.000 km mee.
De reden waarom je bij de rijles aangeleerd wordt om voor een bocht terug te schakelen is dat je in de bocht geen onnodige en afleidende handelingen uit hoeft te halen. Je rijdt dus in de goede versnelling de bocht in, vervolgens geef je als je de bocht bijna uit bent een beetje gas bij.
– De koppeling bedien je altijd met je linker voet.
Wanneer slipt de koppeling? Een slippende koppeling is vooral te herkennen tijdens het optrekken. Wanneer je de koppeling op laat komen, versnelt de auto nauwelijks. Is de auto al op snelheid en geef je flink gas bij om in te halen, dan merk je ook dat de auto niet versnelt zoals je gewend bent.
Belangrijk: – Koppeling tot de bodem (dus hard intrappen) en tegelijk gas volledig los laten. – Rustig de schakelpook begeleiden naar de juiste versnelling (het is geen tractor). – Na het opschakelen de koppeling geleidelijk om hoog laten komen!
Trek rustig op
Wanneer er sneeuw ligt en je geeft teveel gas, kun je je ingraven en vast komen te zitten. Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Voordat je gaat terugschakelen begin je altijd eerst met snelheid aanpassen, dus gas los laten (de auto gaat afremmen op de motor), daarna remmen met het rempedaal (remsysteem) en als laatste moet je het koppelingspedaal intrappen om te kunnen terugschakelen naar een lagere versnelling.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Het goede nieuws is: het is mogelijk om in een auto met een handbak te schakelen zonder koppeling. Het koppelingspedaal is overigens geen leugen van de grote boze autoconglomeraten met als doel om jou koppelingsplaten en dure onderhoudsbeurtjes aan te smeren.
Schakelen is een lastige handeling tijdens het autorijden, aangezien je snel moet kunnen reageren en goed vooruit moet plannen. Dit combineren in het verkeer kan voor sommige mensen net te moeilijk zijn. Over het algemeen kunnen de meeste mensen het leren tijdens rijlessen.
Een grotere bocht naar links op een kruispunt met verkeerslichten neem je vaak met een hogere snelheid. Daar ligt je snelheid dan rond de 30 kilometer per uur. Dat betekent dus dat je met de meeste auto's de kleine bochten in de tweede versnelling neemt, en de grotere bochten naar links kunnen in de derde.
Als een koppeling een brandlucht geeft, betekent t dat ie doorslipt. Dat kan aan de combinatie van je linker en je rechtervoet liggen, maar als dat is bij gewoon rustig optrekken, dan kan t toch zijn dat je koppelingsplaten (of drukgroep e.d.) aan vervanging toe zijn.
Vooral in de bergen en met caravans een veelvoorkomend probleem. Tip van de Wegenwacht: rijd niet met een slippende koppeling. Dat wil zeggen: laat nooit de koppeling erg langzaam opkomen of maar half opkomen. Hierdoor slijt de koppelingsplaat zeer snel en dat is een dure reparatie.