Ook de A5 (oplevering in 2013) had er al veel eerder moeten zijn. De A11 had er ook moeten komen, maar nu heet hij N11 (tussen Leiden en Bodegraven). De weg is nooit uitgebouwd tot een officiële snelweg, vandaar dat hij nooit een snelwegnummer heeft gekregen.
De reden dat bijvoorbeeld de snelweg A3 niet bestaat is omdat het plan van destijds, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, nooit is uitgevoerd. In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
In Nederland hebben de snelwegen een A nummer. Zoals bijvoorbeeld de A1, de A2 of de A7. Die A staat voor autosnelweg. Je hebt daarnaast ook wegen die beginnen met een N, wat staat voor niet-autosnelweg.
E Hall. Er zit een bepaalde logica in de nummering, het loopt met de klok mee vanuit Amsterdam: A1 naar oosten, A2 verloopt zuid-oost, de A3 (wat er van is gebouwd) richting het zuiden, A4 zuid-west. Daar is wel de klad in gekomen en de 2- en 3-cijferige nummers lopen vrij willekeurig.
Vanwege de crisis in de jaren '30 kon men niet beginnen met het daadwerkelijk aanleggen van Rijksweg 3. Ondanks de plannen tot in detail waren uitgewerkt was er simpelweg te weinig geld om alle plannen te realiseren. Het eerste stuk snelweg in Nederland, tussen Den Haag en Zoetermeer, viel duurder uit dan gedacht.
De A7 vormt samen met de autoweg N7 de langste snelweg van Nederland met 235,1 km. De A7 kruist het Prinses Margrietkanaal bij de Prinses Margriettunnel, een aquaduct tussen Sneek en Joure.
Er geldt geen minimumsnelheid voor wegverkeer.
De A14 was oorspronkelijk gepland als autosnelweg tussen de A20 bij Rotterdam Wilgenplas naar de Landscheidingsweg bij Leidschendam. Enkel het gedeelte tussen de A4 en de N44 is na decennia praten op 19 november 2003 opengesteld als stadsautoweg N14 met kruispunten geregeld door verkeerslichten.
E-wegen (Europese autosnelwegen) zijn rijkswegen met een Europese aansluiting op buitenlandse doorgaande wegen.
Maximumsnelheid op Veluwse delen van A1, A28 en A50 terug naar 120 kilometer per uur. UpdateDe maximumsnelheid op de Veluwse delen van de snelwegen A1, A50 en A28 gaat omlaag van 130 naar 120 kilometer per uur. Dat heeft minister van Infrastructuur en Waterstaat Cora van Nieuwenhuizen maandag bekendgemaakt.
Een autoweg is een weg gelegen buiten de bebouwde kom en uitsluitend bestemd voor gemotoriseerd verkeer dat harder kan en mag rijden dan 50 km/h. Op autowegen geldt standaard een maximumsnelheid van 100 km/h, doch zijn vele autowegen uitgevoerd met snelheden van 80 en 70 km/h.
Nederland heeft na Singapore en Zwitserland de beste wegen ter wereld.
De oudste straatweg in Nederland buiten de steden is die tussen Utrecht en De Bilt.
Snelwegen A10 (L) en de A4 (R). Den Haag - De Coentunnel blijft hardnekkig koploper op de lijst van gevaarlijkste wegvakken van Nederland.
De N206 is opnieuw de drukste N-weg van Nederland. Dat blijkt uit onderzoek van de ANWB. Net als in 2019, het jaar voor corona, stonden op de weg die van Zoetermeer, via Leiden naar Katwijk loopt de meeste files. Op de N206 staan vooral rond Leiden de meeste files, laat de ANWB weten.
De snelweg A38 loopt van knooppunt Ridderkerk (A16/ A15) naar Ridderkerk. Met een lengte van 1,5 km is het de kortste snelweg van Nederland.
In de avond en nacht (van 19.00 tot 06.00 uur), mag u op sommige snelwegen 120 kilometer per uur of 130 kilometer per uur rijden. De maximumsnelheid in de avond en nacht is dus op veel snelwegen hoger dan overdag.
De maximumsnelheid op de A2 Amsterdam – Utrecht vice versa (v.v.) is 100 km/h. De enige uitzondering daarop is tussen Vinkeveen en Maarssen v.v. Daar geldt tussen zeven uur 's avonds en zes uur 's ochtends een maximumsnelheid van 130 km/h.
Op een deel van de A15 mag maximaal 130 kilometer per uur gereden worden, op een ander deel 120 kilometer per uur.
In november 2005 werd de maximumsnelheid op de rest van de A13 teruggebracht naar 100 km/h om de overgang naar de 80 km/h-zone bij Overschie minder abrupt te laten zijn. Op 2 juli 2012 is de maximumsnelheid bij Overschie verhoogd naar 100 km/h. Op 29 maart 2014 is de verhoging teruggedraaid zodat er weer 80 km/u geldt.
De A16 loopt van Rotterdam via Dordrecht en Breda naar Antwerpen. Het is een populaire vakantieroute. De weg is 58 kilometer lang en passeert drie grote waterwegen. De Nieuwe Maas bij de Van Brienenoordbrug, de Oude Maas bij de Drechttunnel en het Hollands Diep bij de Moerdijkbrug.
De A16 loopt van knooppunt Terbregseplein in Rotterdam via Dordrecht en Breda richting Antwerpen naar Hazeldonk, bij de Belgische grens.
Ook te traag rijden kan immers heel gevaarlijk zijn. Voor alle duidelijkheid: enkel op onze autosnelwegen geldt een minimumsnelheid. Die minimumsnelheid van 70 km/u wordt wel vaker niet gerespecteerd door zwaar overladen voertuigen. Ook gebeurt het wel eens dat iemand niet harder durft rijden.
Maximumsnelheid 130 km/uur
In een dergelijk geval ziet u onder het bord met de maximum snelheid (bijvoorbeeld 120 km/uur) de tijden waarop deze snelheid geldt (van 6-19 uur bijvoorbeeld). Daarbuiten is de limiet 130 km/uur, ook als u er overdag 120 km/uur mag.
De maximumsnelheid is, indien niet anders aangegeven, 100 km/uur buiten de bebouwde kom, 50 km/uur binnen de bebouwde kom. Er geldt een Richtgeschwindigkeit (adviessnelheid) van 130 km/uur op Bundesstraßen die Autobahnähnlich uitgebouwd zijn. Er zijn dus Bundesstraßen zonder snelheidslimiet.