Voordelen van hybride auto's
de elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor, waardoor je minder brandstof verbruikt en je steentje bijdraagt aan een beter milieu. je accu opladen is veel goedkoper dan een tank benzine of diesel, dus dankzij de ondersteunende elektromotor zijn je gereden kilometers veel goedkoper.
Officieel: vanaf 2035 is het gedaan met nieuwe auto's met verbrandingsmotoren en hybrides. Het Europees Parlement heeft officieel gestemd voor het einde van de verkoop van auto's op benzine, diesel en hybrides vanaf 2035.
Ze zijn niet alleen groener en duurzamer dan diesel- of benzinewagens, dankzij de combinatie van een verbrandings- en elektromotor heb je een groter rijbereik en een lager verbruik. Verder zorgt de lagere CO2-uitstoot ervoor dat een plug-in hybride vandaag de dag nog fiscaal erg interessant is voor bedrijven.
Hybrides mogen nog tot 2035 verkocht worden, maar alleen als die 'een aanzienlijke afstand kunnen rijden zonder uitstoot uit de uitlaat'. In 2035 moet de brandstofmotor dan als het goed is helemaal uit het nieuwe aanbod verdwenen zijn.
Eigenaren van een plug-in hybride auto krijgen 50% korting op de motorrijtuigenbelasting. Dit geldt alleen voor auto's met een minimale CO2-uitstoot die niet meer is dan 50 gram per kilometer. Het kabinet heeft dit belastingvoordeel verlengd tot en met 2024.
Met afstand één van de beste hybride auto's van de afgelopen jaren: de Audi A3 Sportback. Een compacte en sportieve keuze voor zakelijke rijders en met het nieuwe model bewijst Audi zich opnieuw als koploper in elektrisch rijden.
Bij een auto op brandstof wordt de actieradius berekend per volle benzine- of dieseltank. Met een hybride auto kom je extra ver. Je kunt zowel rijden op benzine als op de batterij. De batterij drijft de elektrische motor aan.
Omdat een hybride auto over een elektromotor beschikt die de verbrandingsmotor ondersteunt, verbruik je minder brandstof. Daarbij komt dat het opladen van de elektromotor veel goedkoper is dan een volle tank. Hierdoor zijn de kosten per kilometer dus een stuk lager dan bij een volledig op brandstof aangedreven auto.
Zoek je hulp bij de analyse van je situatie? Tot en met 30 juni 2023 kan u zorgeloos een diesel, benzine, hybride of plug-inhybride kopen of leasen. De TCO van deze voertuigen blijft immers stabiel over hun hele fiscale gebruiksduur, de inflatie en brandstofkosten buiten beschouwing gelaten.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het grootste voordeel dat een hybride auto heeft is het relatief lage brandstofverbruik. Hybride auto's zijn daarmee een stuk milieuvriendelijker dan brandstof auto's. Door de verminderde uitstoot van deze auto's kan je profiteren van financiële voordelen, zoals een lager verbruik.
Reken op een bedrag van tussen de 4.000 en 5.000 euro, afhankelijk van de grootte van de accu. Met 200.000 kilometer op de teller doe je die investering niet. Je zou dan ook geen nieuwe verbrandingsmotor laten monteren. Dat kost minstens evenveel.
De elektromotor en brandstofmotor zijn echt een team en werken niet los van elkaar. Je rijdt natuurlijk wel een stuk zuiniger dan met alleen een verbrandingsmotor. Je verbruikt ongeveer 15 procent minder brandstof als je door het centrum tourt. Over het algemeen rijd je 8 tot 10 procent zuiniger.
Bij hybride auto's werken een benzine- en elektromotor naadloos samen. De elektromotor ondersteunt de verbrandingsmotor zodat er minder brandstof wordt verbruikt. Daarmee rijd je veel zuiniger dan alleen op benzine of diesel.
Het heeft vooral te maken met bezorgdheden over de veiligheid. Hybrides en volledig elektrische auto's hebben ingebouwde batterijen om elektriciteit op te slaan. Bij een ongeval zou de trekhaak een impact kunnen hebben op de batterij. En die mogelijkheid moet zoveel mogelijk ingeperkt worden.
Voor een hybride auto komen de totale kosten op €230,70 per maand. Voor een elektrische auto komen de kosten uit op €148,73 per maand.
Een hybride auto is minder zuinig dan een elektrische auto. Bij de aanschaf van een hybride auto kom je niet in aanmerking voor een subsidie.
Een hybride auto wisselt automatisch tussen de twee brandstofbronnen: benzine en een zelflopladend elektrisch accupakket. Bij een plug-in hybride kun je het accupakket opladen via het stopcontact of een laadpaal. Een plug-in hybride zoals de RAV4 Toyota Plug-in Hybrid kan zo tot 75 kilometer volledig elektrisch rijden.
Is een hybride altijd een automaat? Een (plug-in) hybride auto is altijd uitgerust met een automaat. Een uitzondering is een mild hybrid, de derde vorm van hybride auto's. Zoals de Honda CR-Z en de Suzuki Swift.
Deze hebben voornamelijk betrekking op de eigenschappen en functies van de elektrische auto. Eén van deze voorwaarden is dat de SEPP alleen geldt voor volledige elektrische auto's. Je kunt dus geen subsidie ontvangen voor je hybride auto.
Hybride auto meest betrouwbare categorie auto
Hybride auto's die hoog in het betrouwbaarheidsonderzoek eindigen zijn de Lexus NX en Toyota Corolla.
De nieuwe Mercedes C300e blaast de concurrentie omver als het gaat om elektrisch rijden. Deze plug-in hybride komt maar liefst 100 kilometer ver. Ruim voldoende voor de meeste mensen om woonwerkverkeer, misschien wel meerdere dagen in de week, volledig elektrisch te kunnen rijden.
In 2023 kunt u een groot aantal goede hybrides met een stekker kopen. Wat ons betreft springen de Toyota Prius, de BMW 3 Serie, de Peugeot 408, de Opel Astra GSe, De Audi A3 Sportback en de Volvo V60 er echt bovenuit. Welke van deze auto's voor u de beste is, is afhankelijk van uw eigen wensen.