Alleen als het niet hebben van verlichting bijdraagt aan het ontstaan van de aanrijding is het onverlicht rond fietsen relevant. Als het onverlicht fietsende slachtoffer een deel van zijn eigen schade draagt, noemen we dit eigen schuld. Bij een verkeersongeluk delen partijen in veel gevallen de schade.
Omdat zij kwetsbaar zijn in het verkeer, kent de wet een speciale regeling bij een aanrijding met een motorvoertuig. De automobilist is aansprakelijk voor de schade van de fietser zonder dat zijn schuld bewezen hoeft te worden.
Bij een aanrijding tussen een motorrijtuig en een zwakke verkeersdeelnemer, zoals een fietser of een voetganger, is de bestuurder van het motorrijtuig standaard aansprakelijk. Er zijn uitzonderingsgevallen, maar de zwakke verkeersdeelnemer wordt wettelijk beschermd.
Als fietser loopt u meer risico op zwaarder letsel als u een aanrijding krijgt met een auto dan de automobilist. De wet beschermt daarom zwakke verkeersdeelnemers zoals fietsers. Dit betekent niet dat u altijd recht heeft op vergoeding van uw schade.
Voor fietsers vanaf 14 jaar geldt dat de eigenaar van de auto altijd voor tenminste 50 % van de schade van de fietser aansprakelijk is. Alleen als er sprake is van 'overmacht' of 'aan opzet grenzende roekeloosheid', geldt dat 50 %-principe niet.
Ongeval tussen automobilist en fietser
Wie is aansprakelijk en moet de schade betalen? De voorbijganger die niet goed heeft opgelet, of u omdat u de voorbijganger niet zag? Wettelijk is de kwetsbare voetganger en fietser beschermd in het verkeer. Dit is vastgelegd in artikel 185 Wegen Verkeers Wet.
Juist is fietsster, met twee s'en.
Bescherming door de wet (artikel 185 Wegenverkeerswet)
Dit geldt niet wanneer je als fietser of voetganger wordt aangereden door een motorrijtuig (auto, motor, bromfiets, snorfiets etc.). De wet bepaalt dat de bestuurder van het motorrijtuig aansprakelijk is, tenzij hij overmacht kan bewijzen.
Tegenwoordig vallen fietser volgens de wet onder bestuurders, net als auto's, scooters en alle andere motorvoertuigen. Fietsers en motorvoertuigen zijn dus nu voor de wet gelijk. Dit betekent dat nu de hoofdregel bij voorrang geldt.
Fietser veroorzaakt schade aan de auto
Dit komt omdat fietsers beschermd worden door de wet, omdat ze simpelweg meer risico lopen op zwaar letsel dan een automobilist. Ook als de fietser schuld heeft aan de aanrijding.
Elke agent die een fietser opmerkt met onaangepast gedrag of snelheid, kan hem of haar staande houden en beboeten. In de praktijk, geeft de politie zelf aan, is dat niet evident. Bewijzen dat iemand sneller dan 30 kilometer per uur fietst, is moeilijk. Een fiets kan wel worden geflitst.
Hoe wordt bepaald wanneer je in fout bent bij een ongeval? Je bent in fout bij een ongeval wanneer je als bestuurder een ongeval hebt veroorzaakt en aansprakelijk bent gesteld voor de schade. Je zal dan geen schadevergoeding ontvangen via jouw BA autoverzekering.
Op kruispunten verlenen bestuurders voorrang aan bestuurders die van rechts komen, dus ook aan fietsers. Bij een voetgangersoversteekplaats hebben fietsers geen voorrang. Fietsers zijn immers geen voetgangers. Fietsers vallen wel onder de zogenaamde zwakke verkeersdeelnemers, net als voetgangers.
Bij een ongeval tussen en fietser en een auto is de aansprakelijkheid goed geregeld, de auto is altijd aansprakelijk, zelfs bij eigen schuld van de fietser. En motorvoertuigen zijn verplicht verzekerd en bieden dus altijd verhaal! Fietsers zijn niet verplicht verzekerd.
Inmiddels is de wet al weer jaren terug veranderd. Fietsers worden nu, net als auto's en scooters door de wet aangezien als 'bestuurders'. Zij zijn wat betreft de voorrangregels gelijk gesteld met motorvoertuigen. Een auto van links moet een fietser van rechts voorrang verlenen.
Voor fietsers gelden in principe dezelfde voorrangsregels als voor andere bestuurders : ze moeten voorrang geven aan wie van rechts komt, ze moeten aan iedereen voorrang verlenen wanneer ze een manoeuvre uitvoeren (b.v. van rijstrook veranderen of rechtsomkeer maken), ze moeten de stopborden respecteren evenals ...
Beide bestuurders verrichten tijdens het ritsen een bijzondere manoeuvre en zijn verplicht voorrang te verlenen. Dit betekent dat partijen bij een aanrijding meestal de schuld en de schade delen.
Nee, buiten de bebouwde kom heb je als fietser geen voorrang, tenzij er sprake is van voorrangsregels of tekens.
Op een doorlopend fietspad hebben fietsers voorrang
Bestuurders die een fietspad dwarsen, moeten voorrang geven aan de fietsers die het fietspad volgen. De automobilist die van rechts komt, moet de fietser dus voorlaten, tenzij er een verkeersbord staat.
Een fietser die met een auto of ander gemotoriseerd voertuig (sterke verkeersdeelnemer) in botsing komt, kan zeker wel aansprakelijk gesteld worden. Ook al is de fietser een zwakke verkeersdeelnemer, de situatie en gemaakte verkeersfouten worden gewoon op aansprakelijkheid beoordeeld.
Van de verkeersongevallen in Nederland komt ruim 95 procent door menselijke fouten, meldt Veilig Verkeer Nederland.
De kans op een ongeluk met letsel tot gevolg is dan 2,5%! Dat is 1 op de 40 mensen die te maken krijgt met een ongeluk. Uiteraard zijn er pechvogels die vaker een ongeluk krijgen in een jaar, maar de kans op een auto ongeluk of beter een verkeersongeluk is dus 2,5%.
'Voor fietsen is er geen maximumsnelheid. Voor snorfietsen en speedpedelecs is die er wel. En bij gewone elektrische fietsen stopt de ondersteuning bij 25 kilometer per uur.
Snelheid. Door de verschillen tussen het vrouwen- en mannenlichaam, is ook de snelheid en duur van het fietsen verschillend. Vrouwen rijden gemiddeld rond de 22 km/u en maken tochten van ongeveer 40 km. Mannen rijden tijdens een rondje fietsen gemiddeld rond de 26 km/u en maken tochten van ongeveer 50 km.