Sinds kentekencombinatie 4 gebruiken we geen klinkers meer in het kenteken (met uitzondering van het kenteken voor opleggers). De letter C en Q gebruiken we ook niet omdat deze letters teveel op een nul lijken.
Even in het kort: waarom zijn Nederlandse kentekenplaten geel? Geel is, samen met wit, de kleur die het best zichtbaar is op auto's. Maar witte kentekenplaten reflecteren te sterk, wat voor onveilige situaties kan zorgen. Daarom koos Nederland voor de gele kentekenplaat met zwarte letters.
Ongewenste lettercombinaties op een kentekenplaat
Deze letters kunnen ongewenste woorden of afkortingen vormen. Daarom heeft het kenteken alleen medeklinkers. Sommige lettercombinaties zijn verboden: GVD, KKK, NSB, PKK, PSV, TBS, SS en SD.
Het kenteken van lichte bedrijfsauto's (tot 3500 kg) begint altijd met de letter V. Het kenteken van zware bedrijfsauto's (boven 3500 kg) begint altijd met de letter B.
Nummerborden worden op volgorde van het alfabet uitgegeven, dus waarom is de beginletter dan geen A, B of desnoods een C? Daar zijn dus allemaal regels voor en die staan de website van de RDW.
Aanhangwagens die meer dan 750 kilogram wegen (en met dit gewicht wordt de Maximum Toegelaten Massa bedoeld), moeten ingeschreven worden en krijgen een eigen nummerplaat. De kentekenplaten beginnen met een Q. Je hebt voor deze aanhangwagens ook een verzekering nodig en je moet ermee langs de keuring.
Omdat het maken van deze luxe nummerplaten een arbeidsintensieve bezigheid is, ligt de prijs van deze opgelegde nummerborden vaak €10 hoger per stuk. Voor een setje Nederlandse euro kentekenplaten met opgelegde letters betaal je dan ook snel al tussen de €50 en €60.
Vanaf de invoering van het kentekensysteem op 1 april 1997 tot de toetreding tot de Europese Unie op 1 mei 2004 werd daar het Slowaakse nationale wapenschild met daaronder de letters SK afgebeeld, op een witte achtergrond.
Alleen nog S, T, X en Z
Op het moment van schrijven geeft de RDW kentekens met de letter 'S' uit. Deze letter vliegt er letterlijk doorheen. Na de S volgen nog nog kentekencombinaties met beginletter T, X en Z.
Vanwege de veiligheid: gele kentekenplaten met zwarte tekens zijn 's nachts beter leesbaar dan de donkerblauwe met witte tekens die vroeger gangbaar waren. De eerste gele platen konden in 1975 op vrijwillige basis worden aangevraagd.
Donker. Vroeger hadden alle Franse auto's een wit nummerbord aan de voorkant en een geel nummerbord aan de achterkant. Zo kon je in het donker duidelijk de voor- en de achterkant van een auto herkennen.
Deze sticker heeft te maken met het rijbewijs. In Frankrijk mag je al op je zestiende beginnen met het halen van je rijbewijs en na een examen mag je oefenen op de weg. Om andere mensen op de weg te laten zien dat jij nog aan het oefenen bent, moet je de eerste twee jaar een rode A op je auto plakken.
Klinkers zijn de volgende letters: a, o, u, e, i. Als je een woord uitspreekt met een korte klank, schrijf je 1 klinker. Als het woord een lange klank heeft, schrijf je 2 klinkers. De letter y wordt ook vaak gebruikt als klinker, maar kan ook een medeklinker zijn, bijvoorbeeld in yoghurt.
D staat voor diplomaten, P voor administratief en technisch personeel, C voor consulaire ambtenaren, S voor het dienst- en huispersoneel. En dan zijn er de CD-nummerplaten, wat staat voor 'Corps Diplomatique'. Elke buitenlandse diplomatieke missie heeft recht op evenveel CD-nummerplaten als haar aantal diplomaten.
Tussen 1 januari 1906 en 1 januari 1951 waren de kentekenplaten op voertuigen niet alleen persoonsgebonden, maar ook per provincie verschillend. Elke provincie kreeg een letter uit het alfabet, voor Limburg was dat de P.
B-nummerplaten worden enkel doorgegeven in de familie en kan je niet verkopen... Daarom zie je ze heel vaak op exclusieve auto's, vooral op Bentley's, Aston Martin's en Mercedessen.
Vandaag is de eerste Belgische autonummerplaat geperst die begint met het cijfer 2. Minister van Mobiliteit Georges Gilkinet (Ecolo) was daarvoor afgezakt naar Sint-Agatha-Berchem bij Brussel. Daar worden onder andere de officiële Belgische nummerplaten geperst.
De commerciële plaat (ook wel proefrittenplaat, handelaarsplaat of beroepsplaat genoemd) is bedoeld voor professionals in de automobielsector. De commerciële plaat heeft een mosgroene kleur op een retroreflecterende witte achtergrond. De kentekenplaat bestaat uit 3 letters gevolgd door 3 cijfers.
Kosten kentekenplaat laten maken
Wanneer je een nieuwe kentekenplaat gaat kopen heb je ook te maken met bijkomende kosten. Er is hier geen vast bedrag voor in Nederland, de fabrikant van de kentekenplaten mag dit zelf bepalen. Gemiddeld liggen de kosten tussen de 25 en 45 euro.
Deze bestel je snel en gemakkelijk bij Auto over de Grens. Je betaalt slechts €19,95 en geen verzendkosten. Een witte kentekenplaat moet voorzien zijn van hetzelfde kenteken als het trekkende voertuig. Daarnaast mag de aanhanger of caravan niet zwaarder zijn dan 750 kg.
€23,76 incl. B.T.W. Officiële kentekenplaat lang geel voor uw auto, aanhanger etc. Deze nummerborden zijn RDW goedgekeurd.
Het cijfer "8" is gereserveerd voor internationale nummerplaten, "9" werd gebruikt voor gepersonaliseerde nummerplaten.
Een groen, of eigenlijk lichtgroen kentekenplaat is een kentekenplaat dat wordt gebruikt voor proefritten.