Om de vele internationale passagiers tegemoet te komen heeft de Duitse maatschappij ook geen rij 17. Volgens Lufthansa is nummer 17 een pechnummer in Italië en Brazilië. Vandaar dat Alitalia ook geen rijen 13 en 17 heeft, maar opvallend genoeg maken ze zich bij het Braziliaanse TAM er niet druk om.
Het getal 13 is een ongeluksgetal in Europa, Amerika en sommige landen in Azië. Maar er zijn nog meer pechnummers waar rekening mee wordt gehouden. Andere ongelukgsgetallen zijn 14 (China) en 17 (in Italië en Brazilië). Zo heeft Lufthansa geen rij 13, maar ook geen rij 17.
Vermijd de rijen 44 en 45. U heeft hier minder beenruimte en de stoelen kunnen minder ver naar achteren. De meest gehorige plekken zitten op rij 43, maar ook weer op rij 44 en 45. Deze stoelen zitten het dichtst bij de toiletten en de crew.
Dit is zo gedaan (niet alleen bij KLM maar wereldwijd) omdat stoel A nou eenmaal herkenbaar is als raamstoel en C als een stoel aan het gangpad, zeker voor frequent flyers die elke stoelindeling zo'n beetje kunnen dromen.
Rij 1 – Stoel A,B of C : Extra beenruimte doordat het de voorste rij is in het vliegtuig. Rij 2 – Stoel D,E of F : Iets meer beenruimte dan de gemiddelde stoel.
De stoelen achterin
Vroeger op de basis of middelbare school en nu misschien nog steeds wilde je altijd achterin zitten. Maar in het vliegtuig moet je dit echt niet willen. Nu vraag je jezelf misschien af waarom? Het is namelijk zo dat de stoelen achterin het vliegtuig een ingreep zijn op jouw privacy.
4. Rij 13. Bijgeloof zorgde ervoor dat in sommige vliegtuigen geen rij 13 bestaat. Maar Ilias legt uit dat we bij TUI fly wel degelijk een rij 13 hebben.
Een rustige plek
Een plek aan het raam is altijd rustiger dan de andere stoelen, omdat je daar niet gestoord wordt door anderen die naar het toilet gaan precies terwijl jij ligt te slapen of werken. Extra bonus: je kunt je hoofd laten rusten tegen het raam.
Rij 17 heeft ook extra beenruimte, maar wel minder dan de twee rijen ervoor. Hier heb je ongeveer 10 centimeter extra ten opzichte van een normale stoel. De eerste rij stoelen in het vliegtuig heeft een beenruimte van ongeveer 91 centimeter.
Achterin heb je mogelijk beperkte keuze en voorin is de keuze reuze. Als je dus nog uit alles wil kiezen, ga dan vooral voorin zitten! Sommige luchtvaartmaatschappijen beginnen vooraan én achteraan met de trolleys. In dit geval zijn de stoelen vooraan en achteraan dus de beste zitplaatsen in het vliegtuig.
Voor degenen die graag naar buiten kijken tijdens een vlucht, vermijd dan de stoelen direct boven en vlak achter de vleugels. Hier heb je namelijk amper zicht naar buiten.
Ze bevinden zich meestal aan de voor- en achterkant van het vliegtuig, maar grotere vliegtuigen hebben er soms ook een in het midden. Alles wordt opgeslagen in metalen dozen en karren, dus rond deze plek kan het lawaaierig zijn. Bovendien wordt daar meestal gekletst, waardoor het lawaai toeneemt.
De beste plaats in economyclass: zo ver mogelijk vooraan, maar idealiter niét bij de (lawaaierige) keuken/toiletten. Hou er ook rekening mee dat je vooraan in economy aan of bovenop de vleugel kunt zitten. Dat wil zeggen dat het zicht naar buiten belemmerd wordt, gesteld dat je aan het raam zit.
Dit komt doordat de route informatie uit een grote database komt met behulp van de vluchtnummers. Vanuit het vliegtuig wordt het zogenoemde 'callsign' naar de grond gestuurd en die wordt gematcht met de database. Samen met het vluchtnummer is het mogelijk om de route te laten zien op Flightradar24.
Dat er nog steeds koffers zijn die verweesd op het vliegveld achterblijven, komt volgens Schiphol vooral door verstoringen op andere luchthavens. Als een vlucht vertraagd binnenkomt of niet alle bagage aan boord heeft, lukt het niet altijd om alle koffers op tijd bij de eigenaar te krijgen.
Het vliegtuig moet op grotere hoogte nog steeds hetzelfde aantal luchtdeeltjes raken om dezelfde luchtsnelheid te behouden als op een lagere hoogte. Dit gebeurt door ons steeds sneller door de lucht te verplaatsen ten opzichte van de grond. Voor een piloot is de luchtsnelheid het belangrijkst.
De beste stoelen in dit toestel van Transavia zijn: 1A, 1B, 1C – je hebt hier iets meer beenruimte. 2D, 2E, 2F – je hebt hier iets meer beenruimte. 15A, 15B, 15C, 15D, 15E, 15F – deze stoelen kunnen minder ver achteruit maar hebben wel extra beenruimte door de nooduitgang.
Over het algemeen vind je de meeste beenruimte op de eerste rij van de cabine en bij de nooduitgangen. Om zeker te zijn van een plekje bij de nooduitgang (waar je vaak niet extra voor hoeft te betalen), check je zo vroeg mogelijk in.
Wie verzekerd wilt zijn van plekken naast elkaar in het vliegtuig doet er goed aan om vooraf stoelen te reserveren. Zo weet je simpelweg meteen waar je aan toe bent. En doe je dit op tijd dan ben je doorgaans verzekerd van plaatsen naast elkaar in het vliegtuig.
Als je voor de plek gaat met het minste geluid dan is dit de plek waar je moet gaan zitten volgens een piloot. De plek met het minste lawaai is voor de vleugels. In de meeste vliegtuigen bevinden de motoren zich onder de vleugels. Voor de vleugels zitten is net alsof je je achter een speaker bevindt.
Waar je niet moet zitten, is aan de achterkant van het vliegtuig - daar voel je turbulentie sterker dan in het midden of aan de voorkant. Als je graag wil slapen, kun je het beste vóór de vleugel blijven.
Het is belangrijk dat je drie uur vertraagd bent in aankomst en niet in vertrek. Het vliegtuig kan namelijk nog tijd inhalen tijdens de vlucht. Het kan dus zijn dat je wel met een vertraging van drie uur bent vertrokken, maar met minder dan 3 uur vertraging aankomt op je bestemming.
De topsnelheid is ongeveer 8 knopen (15 km/u), tegen 30 knopen (56 km/u) voor een normaal taxiënd vliegtuig.
Er is een minimale hoogte waarop militaire vliegtuigen en helikopters moeten vliegen. Militaire vliegtuigen mogen boven Nederland niet lager dan 360 meter vliegen. Helikopters mogen niet lager vliegen dan 50 meter.