In het geval de wegen al genummerd waren met een ander systeem, meestal het N-wegensysteem, worden daarmee in sommige gevallen nummers onderbroken door het S-nummer, of verspringt een bepaald wegnummer in een geheel ander S-nummer.
S-wegen. Zie Stadsroute voor het hoofdartikel over dit onderwerp. In verschillende steden in Nederland zijn stadsroutes ingesteld met een eigen nummering in de vorm van S-wegen, te herkennen aan zwarte letters op een witte achtergrond.
De verschillende wegen in Nederland zijn rijkswegen, provinciale wegen, lokale wegen en waterschapswegen.
Schnellstraßen beginnen met de letter S gevolgd door een nummer. De meeste van deze wegen liggen rond Wenen en in de zuidelijke deelstaat Stiermarken. Gebaseerd op deze kaart door AleXXw en Rl9 (CC BY-SA 4.0). Op de kaart hierboven staan alle Autobahnen (blauw) en Schnellstraßen (groen) van Oostenrijk aangegeven.
In 1976 werden alle wegen in Nederland van een letter voorzien: de autosnelwegen kregen de letter A, alle niet-autosnelwegen de letter N.
Een recreatieve weg/recreatieroute (of recreatie- en regionale weg) is een wegtype in Nederland dat is genummerd met een r-nummer. De wegnummering wordt met name gebruikt in recreatiegebieden. R-wegen zijn meestal niet langer dan 10 km en vrij rustig.
In Nederland hebben de snelwegen een A nummer. Zoals bijvoorbeeld de A1, de A2 of de A7. Die A staat voor autosnelweg. Je hebt daarnaast ook wegen die beginnen met een N, wat staat voor niet-autosnelweg.
In Duitsland betaal je voor voertuigen of voertuigcombinaties met een toegestane maximum massa van 7,5 ton of meer een kilometerheffing (LKW-Maut) voor het gebruik van de autosnelwegen en Bundesstrassen.
dubbele witte middenstrepen zonder groene kleur: 80 kilometer per uur; geen middenstreep: 80 kilometer per uur, behalve als er langs de weg een bord staat met 60 kilometer per uur.
EEN DUBBELE MIDDENSTREEP EN ONDERBROKEN ZIJSTREPEN
De markering betekent dat u maximaal 80 km/uur mag rijden tenzij verkeersborden een lagere snelheid aangeven. De dubbele onderbroken middenstreep geeft aan dat inhalen hier wel is toegestaan, maar dat u daarbij extra moet oppassen.
Een 30km/uur-gebied wordt ook wel een 'zone 30' of 'verblijfsgebied' genoemd.
Voor T-100 bussen geldt een maximum snelheid van 100 km/u. Voor vrachtauto`s en autobussen niet zijnde een T100 bus geldt een maximum snelheid van 80 km/u. Voor bromfietsen en gehandicaptenvoertuigen met een motor geldt een maximum snelheid van 45 km/u op de rijbaan.
Niet alle wegen in Nederland worden beheerd door Rijkswaterstaat. We beheren de meeste snelwegen (A-wegen) en ook een aantal autowegen (N-wegen). De overige wegen zijn in handen van andere wegbeheerders.
Het wegennet in Italië is van een redelijk goede kwaliteit. Richting zuiden neemt de kwaliteit van de wegen af. Ook op Sardinië blijft de kwaliteit achter bij die op het vasteland. Echt slechte en onverharde wegen zijn alleen nog te vinden in landelijke gebieden buiten de grote verkeersstromen.
In de regel wordt de infrastructuur in Nederland via algemene belastingen op autobezit- en gebruik bekostigd, zoals de BPM, MRB en brandstofaccijns. De inkomsten hieruit overtreffen de investeringen in het wegennet enkele malen, waardoor het in principe niet nodig is om infrastructuur met tolheffing te bekostigen.
In Frankrijk betaalt iedereen die gebruik maakt van de tolwegen tol (péage in het Frans). De meeste autosnelwegen in Frankrijk zijn tolwegen.
Ook in Spanje zal je op het overgrote deel van de autosnelwegen tol moeten betalen. In totaal ligt er hier zo'n 3000 kilometer aan 'autopistas'. De meeste andere wegen, zoals de 'autovias' (bv. expreswegen) zijn tolvrij.
“Hallo” en “Tschüss” verstaat iedereen, maar om echt in het Oostenrijks te groeten is “Servus” of “Gruβ Gott” toch beter op zijn plek. Wil je echt punten scoren, zeg dan “Gruaβ-di” als je iemand groet.
Vergeet Guten Tag of Guten Morgen en groet als een échte Oostenrijker! De genoemde begroetingen kun je hele dag gebruiken.
Als vervanging voor de Oostenrijkse Topfen wordt vaak kwark gebruikt. Maar Topfen is dikker!
In de loop der jaren werd het plan geactualiseerd en werd de nummering vaak aangepast. Hierdoor zijn gaten in de nummering ontstaan en zodoende kwam er nooit een A3. Het oorspronkelijke plan, een weg van Amsterdam via Gouda naar Rotterdam, is nooit uitgevoerd.
Onder provinciale wegen wordt verstaan: rijbanen, paden, trottoirs en alles wat daarbij hoort. Zoals de bijbehorende voorzieningen in, op, onder en boven de weg, voor zover in beheer bij de Provincie. De Provincie is als beheerder verantwoordelijk voor de verkeersveiligheid en -doorstroming op deze wegen.
Beschrijving. De A3 loopt over 769 kilometer van Keulen tot Passau en vormt de drukste route door Centraal-Duitsland. Het is de belangrijkste verbindingsweg vanuit het Ruhrgebied naar Wenen. Vanaf Nürnberg is er bovendien ook de aansluiting met de A9 naar München, alsook Innsbruck en Salzburg in Oostenrijk.