Goed te luisteren naar de ander: goed luisteren is meer dan horen wat de ander zegt. Goed te luisteren naar je zelf (wat gaat er in je hoofd om?). Vragen te stellen (om te checken of het klopt wat je observeert). Door regelmatig samen te vatten (of je de ander goed begrepen hebt).
Let daarbij vooral op het volgende: Jouw houding: een open houding is naar voren gericht en je armen open. Jouw oogcontact: regelmatig de ander aankijken, zonder te staren. Er wordt beweerd dat oogcontact de effectiviteit van onze communicatie met meer dan vijftig procent verhoogt.
Goede communicatie
Je gebruikt heldere taal, afgestemd op de ontvanger (denk bijvoorbeeld aan het gebruik van jargon). Je formuleert in korte zinnen. Je staat niet alleen op 'zenden', maar schakelt over op ontvangen als de ander behoefte heeft om iets te zeggen of te vragen. Je hebt echte aandacht voor de ander.
De belangrijkste kenmerken van een goed gesprek zijn: De tijd nemen, contact maken en actief luisteren. Respecteren en verplaatsen in het standpunt van de ander. Gelijkwaardigheid en tweerichtingsverkeer.
Maak oprecht contact met je gesprekspartner en wees benaderbaar. Ontspan, glimlach, maak oogcontact, zorg voor een open houding en verdiep je in je gesprekspartner. Een goed contact levert meer onderling begrip, respect en waardering op, waardoor de communicatie soepeler en sneller zal verlopen.
Bij efficiënt communiceren zijn de vragen die je stelt belangrijk. Je moet weten hoe je ze kunt gebruiken als een gesprek vastloopt, of een kant opgaat die jij niet wilt. Er zijn open, gesloten en suggestieve vragen.
Communicatieproblemen - introductie
Je vindt het moeilijk om aan te geven wat je wilt. Je hebt een neiging tot ruzie maken of ruzie te vermijden. Andere mensen begrijpen niet zo goed wat je bedoelt. Je vindt het moeilijk om te luisteren als iemand anders praat.
Non-verbale communicatie is belangrijk omdat het veel meer zegt over jouw intenties, gevoelens en emoties dan dat verbale communicatie dat doet. Het zegt eigenlijk wat je echt vindt en voelt. Woorden zijn daar slechts een selectie van. Denk maar eens aan de uitspraak “Je gezicht spreekt boekdelen”.
Communicatieproblemen houden meestal verband met: Onvermogen om je eigen behoeften uit te drukken (niet praten over wat je nodig hebt of anderen dwingen om te doen wat we willen schreeuwen of manipuleren); Het niet communiceren van de eigen emoties (verbergen, onderdrukken en niet toegeven aan de eigen emoties.
Effectieve communicatie is het vermogen om je boodschap duidelijk en doeltreffend over te brengen aan een ander of een groep mensen. Het betekent dat je luistert naar wat de ander zegt en begrijpt wat ze bedoelen. Door middel van duidelijke taal en gebaren lukt het je om de boodschap over te brengen.
Zalmen onthouden de geurstoffen van hun geboorte-rivier tijdens hun verblijf in de oceaan. Feromonen kunnen we het beste omsch- rijven als soort-specifieke, chemische sig- naalstoffen. In het algemeen spelen zij een rol bij de communicatie tussen vissen (en ook bijvoorbeeId bij insekten).
Tijdens het communicatieproces wordt de informatie die de zender en ontvanger uitwisselen voortdurend vertaald en geïnterpreteerd. Voor een deel is dat zichtbaar en voor een deel niet. Wat zich tussen mensen afspeelt kun je zien en horen: het externe communicatieproces.
Onder 'respectvol gedrag' verstaan we de bereidheid en het vermogen om een ander te behandelen zoals je zelf ook graag behandeld wil worden, dat wil zeggen: de ander de ruimte te geven zoals je die ook graag voor jezelf ziet, bereid zijn in je gedrag rekening te houden met de ander en bereid zijn rekening te houden met ...
Respect vormt de basis van goede communicatie. Openheid speelt daarbij in twee betekenissen een centrale rol: - eerlijk zijn Durven en willen zeggen wat je vindt, dingen zeggen die gezegd moeten worden, dingen zeggen op de plaats waar ze gezegd zouden moeten worden.
Communicatieve vaardigheden (ook wel sociale vaardigheden genoemd) gebruiken we om te communiceren en interactie aan te gaan met anderen. Dit gaat verder dan verbaal zijn. Het heeft ook te maken met non-verbale communicatie, lichaamstaal en persoonlijke uitstraling.
Neem regie voor dat gevoel, voor het idee dat je niet gehoord wordt. Dat kun je doen door te stoppen met je verhaal en een vraag te stellen, zoals: “Wat hebben jullie mij horen zeggen? Ik blijf namelijk maar praten omdat ik het gevoel heb dat jullie nog niet gehoord hebben wat ik eigenlijk wil zeggen.”