Een leerling gaat over als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Hij/zij heeft geen tekorten bij de kernvakken en maximaal 3 tekorten bij de andere vakken. Het gemiddelde over alle vakken is 6,0 of hoger. Hij/zij heeft 1 tekort bij de kernvakken en maximaal 2 tekorten bij de andere vakken.
Je slaagt voor het eindexamen vwo wanneer je gemiddeld een voldoende haalt voor alle vakken van het centraal examen. Ook mag je maximaal één 5 als eindcijfer halen voor één van de kernvakken. Daarnaast mag je voor hooguit 2 vakken een onvoldoende als eindcijfer hebben.
Bij de overgangsvergadering wordt uitgegaan van het eindrapport van de leerling, dus van de afgeronde cijfers die aan het einde van het jaar zijn behaald. Voor alle leerjaren geldt: een vijf is één tekortpunt; een vier is twee tekortpunten; een drie of lager is drie tekortpunten.
3.2 Bevorderingsnorm klas 2 tl, havo en vwo naar 3
De leerling mag maximaal 1 tekortpunt hebben voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde. Bij drie tekortpunten (waarbij maximaal 1 tekortpunt voor de vakken Nederlands, Engels en wiskunde) dient de leerling wel gemiddeld tenminste een 6,0 te staan.
De normen 1. Het cijfer 5 telt als een tekortpunt, het cijfer 4 als twee tekortpunten, de cijfers 3 en 2 tellen als drie tekortpunten 2. Een leerling met twee of drie tekortpunten in de kernvakken wordt altijd besproken, en bij meer dan drie tekortpunten volgt afwijzing.
Overgangsnormen havo 4 / vwo 4 en 5
er zijn maximaal 2 onvoldoende cijfers toegestaan. er zijn maximaal 3 tekortpunten toegestaan. maximaal eenmaal het cijfer 5 in de kernvakken Nederlands, Engels en wiskunde. alle tekortpunten dienen te worden gecompenseerd.
Een leerling met drie of meer onvoldoende cijfers op het eindrapport wordt bevorderd naar 2 mavo. Een leerling met één onvoldoende wordt besproken in de overgangsvergadering, maar is in principe bevorderd naar 2 havo/vwo. Een leerling met twee onvoldoendes op het eindrapport wordt altijd besproken.
Tekorten Bij de bepaling van het al dan niet voldoen aan de normen wordt gewerkt met tekorten, waarbij het cijfer 5 telt als één tekort, het cijfer 4 telt als twee tekorten, en het cijfer 3 telt als drie tekorten.
Een overgang van vwo 4 naar havo 5 is alleen in uitzonderlijke omstandigheden mogelijk. Een overstap van vwo 5 naar havo 5 is wel denkbaar. Een verzoek hiertoe dient vóór de rapportvergadering bij de afdelingsleider zijn ingediend. De docentenvergadering moet een reële kans zien voor de leerling om op havo 5 te slagen.
De eis 'geen cijfer lager dan 4' geldt voor de eindcijfers. In de CE-regel komt zo'n eis niet voor. Het gemiddelde CE-cijfer moet minimaal 5,5 zijn. Ook met een 3 als CE-resultaat is dat in principe haalbaar.
Je bent geslaagd wanneer je eindcijfer voor Wiskunde een 4,5 is en voor Engels en Nederlands een 5,5. Een 4,5 wordt namelijk afgerond naar een 5 en een 5,5 wordt afgerond naar een 6. Je bent niet geslaagd wanneer je een 4,4 hebt voor Nederlands, een 8,2 voor Engels en een 9,0 voor Wiskunde.
Wat vaak niet wordt beseft is dat een TL leerling geen beroepsgericht examenprogramma op kader-niveau heeft gevolgd. Hij mist een compleet vak, dat zo'n 14 uur per week gegeven wordt. Door het missen van dit vak wordt de overstap van 3 TL naar 4 KB lastig zo niet onmogelijk. Overstappen van 3TL naar 3 KB kan wel.
In het schoolreglement van de meeste scholen staat dat leerlingen: maximaal 1 keer mogen blijven zitten in dezelfde klas; 1 keer mogen zakken voor het examen; of 2 keer mogen blijven zitten in verschillende klassen.
Je mag dus voor maximaal twee vakken een onvoldoende halen en geen één eindcijfer mag afgerond lager dan een 4 zijn.
Voldoende wil zeggen: 5,5 of hoger.
Gezakte leerlingen kunnen ook door de vo-school uitbesteed worden aan het vavo. De leerlingen hoeven dan in principe alleen hun onvoldoende vakken over te doen. Hierbij moeten de school en de leerling rekening houden met de exameneis van ten minste een 5,5 voor het gemiddelde centraal examencijfer.
Toegestane uitzonderingen eindcijfers
Je mag twee keer een 5 hebben of één 5 en één 4, maar dan moeten al je andere eindcijfers 6 of hoger zijn en het gemiddelde van al je eindcijfers ten minste 6,0 zijn. Let op dat geen enkel eindcijfer (afgerond) lager mag zijn dan een 4.
De kernregel eist dat je voor Nederlands, Engels en Wiskunde ten minste een: 4,5 – 5,5 – 5,5 haalt op je diploma. Deze drie cijfers worden immers naar boven afgerond en daarmee komen je gemiddelde eindcijfers dan uit op een: 5 – 6 – 6.
Uitgangspunt zijn de op één decimaal afgeronde cijfers. De cijfers 4,5 t/m 5,4 tellen als één tekortpunt. De cijfers 3,5 t/m 4,4 tellen als twee tekortpunten. De cijfers 2,5 t/m 3,4 tellen als drie tekortpunten.
Een leerling gaat over als wordt voldaan aan de volgende voorwaarden: Hij/zij heeft geen tekorten bij de kernvakken en maximaal 3 tekorten bij de andere vakken. Het gemiddelde over alle vakken is 6,0 of hoger.
M.i.v. schooljaar 2020-2021 is de wet gewijzigd en geldt dat alle vmbo-tl/gl leerlingen met een diploma zonder nadere voorwaarde toelaatbaar zijn tot 4 havo.
Naast de verplichte vakken in het profiel, moet elke leerling 1 of 2 profielkeuzevakken doen: In de praktijk geldt dat alleen leerlingen met het profiel Cultuur en maatschappij 2 profielvakken kunnen kiezen.
Wie bepaalt of mijn kind blijft zitten of overgaat naar de volgende groep of klas? De school beslist of uw kind overgaat naar de volgende groep of klas. Hier bestaan geen wettelijke regels voor. In de schoolgids staat hoe de school omgaat met overgaan en zittenblijven.
Je dochter kan de basisschool verlaten wanneer school en ouders erover eens zijn dat het geen zin meer heeft je dochter groep 8 te laten doorlopen. Je dochter is 12 jaar en wellicht al helemaal toe aan het voortgezet onderwijs.
'In principe blijven kinderen niet zitten. Slechts bij sociaal-emotionele ontwikkelingsvragen kan besloten worden een kind te laten doubleren of een klas hoger te plaatsen. ' In de wet staat niet wanneer en hoe vaak leerlingen mogen doubleren.