Heb je iets gekocht, maar heb je er achteraf spijt van? Dan kun je in sommige gevallen de aankoop annuleren. Een online bestelling annuleren mag altijd. Je hebt namelijk een wettelijke bedenktijd van 14 dagen.
Als u iets in een winkel koopt, geldt er geen bedenktijd. Bijvoorbeeld bij de aankoop van een bankstel of keuken. Als u het product dan niet meer wil, kan de verkoper annuleringskosten vragen. Soms staan deze annuleringskosten in uw koopovereenkomst of algemene voorwaarden.
Als u aankopen doet via het internet, heeft u als consument in het algemeen veertien dagen bedenktijd en mag u binnen die periode de koop ongedaan maken.
U mag een product zonder opgave van reden terugsturen of een dienst annuleren. Als u het product niet van tevoren heeft kunnen bekijken, dan heeft u volgens de wet het recht om de overeenkomst te herroepen. Dat houdt in dat u de afspraken terugdraait.
De wettelijke bedenktijd houdt in dat u binnen 14 dagen mag afzien van uw aankoop zonder dat u daarvoor een reden hoeft te geven. U kunt hiervoor de verkoper aanschrijven per (aangetekende) brief of per e-mail. U retourneert dan het product waarvan u wilt afzien en de verkoper dient u uw geld terug te geven.
Om de koopovereenkomst te ontbinden stuurt u een brief naar de verkoper. Daarin schrijft u dat u de overeenkomst wilt ontbinden en waarom. Gebruik een van onze voorbeeldbrieven: Voorbeeldbrief - Ongedaan maken koopovereenkomst product.
Een koopovereenkomst is een afspraak over het kopen van een product. Denk aan een bestelformulier met uw handtekening, een e-mail of een mondelinge afspraak. Als u akkoord gaat, dan zit u er meestal aan vast.
De bestelling is dan gecanceld door de verkoper. Dit kan diverse oorzaken hebben. Grootste oorzaak is als een product niet leverbaar is. Dan heeft de verkoper een foutje gemaakt en het product te laat aangeboden op de site.
Als een transactie is geannuleerd of onderbroken, kan het geld mogelijk nog een paar dagen gereserveerd staan op de bankrekening van de klant. Een reservering betekent niet dat het geld in rekening wordt gebracht.
Hoe is dit wettelijk geregeld? Volgens de wet moet u het aankoopbedrag (inclusief bezorgkosten) terugbetalen binnen veertien dagen na het ontbinden van de overeenkomst.
Dan moet u de verkoper extra tijd geven om het product alsnog te leveren. Daarvoor kunt u hem het beste een brief of e-mail sturen. Hebt u het product na die extra tijd nog steeds niet ontvangen? Dan mag u de koopovereenkomst ongedaan maken (ontbinden).
Ja, je hebt, volgens de ANVR reisvoorwaarden het recht om binnen 24 uur na de totstandkoming van de reisovereenkomst deze zonder opgave van redenen kosteloos te herroepen, tenzij dit recht in de aanbieding is uitgesloten door het gebruik van de term “definitieve boeking”.
Als u spijt hebt van uw aankoop kunt u het product soms ruilen of teruggeven. Als u het via internet kocht, hebt u wettelijk het recht om uw aankoop terug te sturen. Maar als u iets in een gewone winkel kocht, mag de verkoper kiezen of u het mag ruilen. Behalve als een product te snel kapot is.
Rechten bij een koopovereenkomst
een product zonder beschadigingen; een compleet product; een product dat over de kwaliteiten beschikt die de verkoper heeft aangegeven; vermelding door de verkoper van bijkomende kosten, zoals bezorgkosten of installatiekosten.
Consumenten hebben meestal bedenktijd als u iets op een bepaalde manier verkoopt, zoals online of per telefoon. Zij mogen tot en met 14 dagen nadat het product is geleverd of het contract is bevestigd van de koop af. Dat mag zonder reden.
Voor zakelijke aankopen, dus aankopen gedaan door ondernemers, geldt eveneens géén herroepingsrecht of wettelijke bedenktijd. Zij hebben zodoende geen wettelijke mogelijkheid om zonder opgave van redenen hun aankoop binnen 14 dagen terug te sturen en hun volledige aankoopbedrag inclusief bezorgkosten terug te krijgen.
De bank van de klant heeft de transactie geweigerd, en verteld de verkoper dat ze de kaart moeten houden. Dit betekent nog niet dat er fraude wordt gepleegd, maar meestal dat het krediet overschreden is, of dat de kaart vervallen is. Bel de bank om te vragen waarom de melding getoond wordt voor je creditcard.
Mogelijke redenen waarom uw betaling is geweigerd: uw type kaart wordt niet geaccepteerd door deze website. uw kaart is verlopen. er is geen tegoed meer beschikbaar op de kaart.
Soms wordt een transactie geweigerd vanwege onvoldoende saldo. Controleer in je account of je voldoende saldo hebt om de aankoop te voltooien. Opmerking: Als je je hebt aangemeld voor een kosteloze proefperiode, zie je mogelijk een autorisatie-inhouding op je rekening.
Afgerond: uw order is ontvangen, betaald en verzonden.
Dit kan gebeuren omdat: Je het artikel niet op tijd hebt opgehaald. Je het pakket hebt geweigerd. Het niet bezorgd kon worden op het opgegeven adres of bij de ontvanger.
Heb je geen levertijd afgesproken, dan geldt een wettelijke levertermijn van 30 dagen. Blijft levering uit, dan geldt dat je de verkoper extra levertijd moet geven. Bijvoorbeeld 2 weken. Wordt het product dan nog niet geleverd, dan mag je de koop ongedaan maken.
Toch kan de koper na het tekenen nog van de koop af: dankzij de wettelijke bedenktijd en ontbindende voorwaarden. Een koper heeft op grond van de wet een bedenktijd van drie dagen. Gedurende deze drie dagen kan de koper de koopovereenkomst ontbinden.
Na het tekenen van het koopcontract heeft u nog 3 dagen bedenktijd. De bedenktijd gaat in op de dag nadat u het koopcontract heeft ontvangen. Tijdens de bedenktijd kunt u als koper alsnog afzien van de koop. U hoeft daarvoor geen reden op te geven.