Instagram is dé grote winnaar van het social media onderzoek. Met 710.000 nieuwe gebruikers in één jaar is dit platform het hardst gegroeid.
Met +34 procent is Tiktok de grootste stijger in de lijst. Zo'n 4 miljoen Nederlanders gebruiken nu Tiktok. De grote verliezers zijn Facebook en Twitter, de sociale media verliezen beiden zo'n half miljoen gebruikers. WhatsApp blijft de grootste met 13,3 miljoen gebruikers, gevolgd door YouTube met 9,9 miljoen.
Op dit moment heeft Instagram 8,5 miljoen gebruikers, terwijl dit vorig jaar 7,6 miljoen mensen waren (+12%). TikTok daarentegen heeft nog wat minder gebruikers (4,8 miljoen), maar daarbij is de stijging enorm ten opzichte van vorig jaar.
Als het gaat om social media is Facebook verreweg de grootste. Hoewel het gebruik van het platform licht terugloopt sinds dit jaar, is Facebook nog altijd de nummer 1. En daarom maken ook zoveel bedrijven gebruik van het platform.
De app wordt het meest gebruikt door 18 tot 24-jarigen (38,9%). Op de tweede plaats staat de leeftijdsgroep 25 tot 34 jaar (32,4). Ook in de leeftijdsgroep 35 tot 44 jaar is de app zeer populair (15,6%). Hoewel de meerderheid van de TikTok-gebruikers jong is, is er een groeiend aantal oudere gebruikers.
De meeste gebruikers zijn dan ook jongeren tussen 15-19 jaar. Van deze groep jongeren heeft meer dan 73% een Instagram account. Van de mensen tussen de 20 en 39 jaar heeft 46% een Instagram account. Voor de groep 40-64 jarigen is dit 22%.
De app werd in 2017 uitgebracht, maar bestond al sinds september 2016 onder de naam Douyin voor de Chinese markt. De Chinese ontwikkelaar ByteDance lanceerde TikTok specifiek voor markten buiten China.
Geschat wordt dat ByteDance, de eigenaar, in 51 $ 2021 miljard aan inkomsten verdiende. TikTok genereerde in plaats daarvan $ 11 miljard aan advertenties in 2022, 3.3 miljard downloads en 1.2 miljard maandelijkse actieve gebruikers in 2021.
Zonder toestemming van ouders of gebruikers verzamelden de makers namen, e-mailadressen en andere gegevens. Ook is standaard ingesteld dat TikTok alle filmpjes commercieel kan gebruiken, zonder toestemming. Het Jeugdjournaal maakte een item over de privacy van TikTok en hoe kinderen met de app omgaan.
Waar whiskey, vintage horloges en oldtimers jarenlang populaire investeringsobjecten waren onder verzamelaars, staat 2023 in het teken van nieuwe klassiekers. Van erfstukbroches en cognacs tot jongere klassieke auto's.
Voor 20 t/m 29 jaar is het sinds dit jaar voor het eerst het meest populaire sociale medium (na WhatsApp). Hierdoor kunnen we dus concluderen dat Instagram vooral een medium is waar je jongvolwassenen kan vinden.
Het aantal gebruikers blijft stijgen en zo ook de tijd die dagelijks op de platformen wordt doorgebracht. Ook hier staat TikTok in de schijnwerpers: het platform ziet het dagelijks aantal gebruikers met maar liefst 54% groeien naar 2,5 miljoen.
1. WhatsApp. Met 13,3 miljoen Nederlandse gebruikers is WhatsApp het grootste social media kanaal van Nederland.
Gebruik van social media in Nederland 2020
Whatsapp: 12,1 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. Facebook: 10,4 miljoen gebruikers, groei 2% t.o.v. 2019. YouTube, 9,1 miljoen gebruikers, groei 5% t.o.v. 2019. Instagram: 5,6 miljoen gebruikers, groei 14% t.o.v. 2019.
Het platform is meerdere malen aangeduid als spyware. TikTok slaat erg veel gegevens over je op, en heeft toegang tot veel persoonsgegevens en andere gegevens op je telefoon. Gezien het bedrijf afkomstig is uit China, loop je het gevaar dat TikTok de gegevens met de Chinese overheid deelt.
Al in 2019 verbood het Amerikaanse leger om TikTok te gebruiken op overheidshardware. Daarnaast is TikTok ook al helemaal verboden in India. Vanuit de EU is de vrees ook groot dat TikTok onder controle staat van de Chinese overheid, waardoor er al een verbod op de app is voor werknemers van de Europese Commissie.
Het uit China afkomstige sociaal mediaplatform TikTok is al langer in opspraak omdat het privacygevoelige gegevens zou doorspelen naar de Chinese overheid. Ambtenaren moesten de app al verwijderen, en in de Tweede Kamer roepen partijen op het in ieder geval daar niet te gebruiken.
TikTok verdient zijn geld via in-app aankopen met giften voor videomakers van gebruikers, net als Instagram. Snapchat en Twitter hebben abonnementen.
De 36-jarige software-ontwikkelaar Zhang Yiming is de man achter ByteDance, het moederbedrijf van TikTok. Volgens een schatting van zakenblad Forbes is zijn vermogen gegroeid tot 16,2 miljard dollar, omgerekend 13,7 miljard euro.
Vanaf 13 jaar mag je een account aanmaken en kan je dus filmpjes posten. Vanaf 16 jaar kunnen anderen je video's gebruiken om een duet of aanhechting (stitch) te maken.
Kijken we naar social media-gebruik bij Gen Z, dan staat WhatsApp onveranderd op één (91%), gevolgd door Instagram (80%). Het gebruik van Facebook lijkt na jaren van daling te stabiliseren: op 58%. Dat is toch ruim achter Snapchat (68%).
TikTok vooral populair onder meisjes van 9 t/m 14 jaar
In de leeftijdscategorie 15 t/m 19 zitten ook een hoop gebruikers, net als bij de groep 40+. Meer vrouwen dan mannen gebruiken TikTok. Men gebruikt het voor dansen, playbacken, zingen of humoristische content en ook challanges.