Hennes & Mauritz (H&M) is een Zweedse modeketen met in 2019 bijna 5100 filialen in 74 verschillende landen en circa 126.000 medewerkers.
Kledingmerk H&M maakt vanaf deze week inzichtelijk in welk land een specifiek kledingstuk gemaakt is, welke leveranciers daarbij betrokken waren en in welk land de fabriek staat. Door het prijskaartje van een product te scannen, krijgen klanten de informatie te zien.
We hanteren een zerotolerance-aanpak voor zowel dwangarbeid als kinderarbeid. Alle leveranciers die voor ons werken, moeten ons strikte beleid ter bestrijding van dwangarbeid en kinderarbeid ondertekenen en naleven. In 2020 hebben we 0 gevallen van kinderarbeid vastgesteld.
Wij zijn de H&M Group, de gelieerde bedrijven van H & M Hennes & Mauritz AB en haar merken; H&M, COS, Weekday, Monki, H&M HOME, & Other Stories, Arket en Afound.
Zoon Stefan nam in 1982 het stokje over, en sinds 2009 is diens zoon Karl-Johan op zijn beurt de ceo van het bedrijf. De familie is nog voor 33% procent eigenaar en houdt een vinger in pap dankzij een controlerende hoeveelheid stemrechten.
De eerste winkel buiten Zweden wordt geopend in Noorwegen. Als Erling Persson in 1968 de in jachtkleding gespecialiseerde winkel van Mauritz Widforss koopt, wordt de naam veranderd in Hennes & Mauritz.
Maar wist je dat in Rotterdam de grootste H&M van Europa is gevestigd? Er hangen zo'n 300.000 kledingstukken in de winkel aan de Koopgoot. Daarnaast heeft het filiaal de grootste schoenenafdeling, de grootste home-afdeling en de grootste sportafdeling van alle winkels in Nederland. Goed voor uren shopplezier dus!
En het is maar een begin, want de retailer wil het concept ook naar andere markten uitbreiden. “Onze klanten kunnen voortaan aankopen doen bij een groter aantal merken van de familie van de groep H&M en bij een selectie van andere modemerken zoals Lee, Wrangelr en Kangol”, zegt een woordvoerder aan Reuters.
COS is het chiquere zusje van H&M en staat bekend om de minimalistische en stijlvolle kleding. Het Zweedse merk steekt tijdloze klassiekers in een nieuw jasje met oog op kwaliteit en pasvorm. De items van COS zijn iets duurder dan de kleding van H&M.
H&M is wereldwijd actief in meer dan 75 landen. Het bedrijf beschikt over 4665 winkels.
Kan fashion eerlijk zijn? Ja! Zoals veel fashionmerken zijn we geen eigenaar van de fabrieken waar onze kleding wordt gemaakt. Maar we willen wel dat iedereen die betrokken is bij het maken van onze producten een veilige, eerlijke en gelijke werkomgeving heeft.
Zowel C&A als Primark zijn klant bij het bedrijf, maar beide fashion retailers stellen nooit aanwijzingen te hebben gevonden voor kinderarbeid.
AMSTERDAM - Kleding van Hennes & Mauritz wordt gemaakt van katoen die is geplukt door onderbetaalde kinderen uit Oezbekistan. Die beschuldiging komt van het Zweedse actualiteitenprogramma Agenda. H&M zou kleding betrekken van Aziatische leveranciers die katoen kopen in Oezbekistan.
H&M werkt samen met een groot aantal koeriers in verschillende markten. In Nederland werken we samen met: DHL.
Nu blijkt uit onderzoek van Quartz dat kledinggigant H&M valse milieuscores verspreidt. H&M gebruikt de Higg-scores al jaren. Duurzaam shoppen wordt voor consumenten niet makkelijk gemaakt. Er is een oerwoud aan keurmerken in de supermarkt, en ook in de kledingindustrie sijpelen duurzame labels door.
We leveren van maandag tot en met zaterdag, behalve op feestdagen. Tijdens het hoogseizoen en de solden kunnen leveringen wat langer duren. Bestellingen worden bezorgd door Budbee (tussen 16:00 uur en 22:00 uur) of door Bpost (gehele dag).
COS (Collection of Style) is een modeconcept gelanceerd door H&M met een show op de "Royal Academy of Arts" in Londen en bij de opening van een filiaal in Regent Street op 16 maart 2007. De collecties bij dit concept zijn minimalistische ontwerpen.
symbool voor cosinus wiskunde
afstandsmaat, niet overal gelijk, meestal gerekend `op een Hollantsche mijl of ruym een uyr`.
Goedkope kleding is wegwerpkleding, waardoor je steeds maar blijft kopen.” Stoffen van slechte kwaliteit zijn bovendien goedkoper voor de fabrikant. En ook aan de productie van hun kleding geven modeketens het liefst zo weinig mogelijk uit.
Hennes & Mauritz (H&M) is een van oorsprong Zweeds modemerk dat opgericht is in 1947 door Erling Persson. Inmiddels is het modemerk uitgegroeid tot een concern waar acht kledinglabels onder vallen: H&M, Weekday, Cos, Arket, Afound, H&M Home, & Other Stories en Monki.
De vijf grootste Nederlandse steden hebben ook de meeste winkels. Amsterdam heeft met afstand de meeste winkelvestigingen met 5 432 op 1 januari 2017. Rotterdam volgt met 3 161, daarna komen Den Haag (2 785), Utrecht (1 584) en Eindhoven (1 125).
In Nederland telde de H&M Group in fiscaal 2019 138 filialen. De omzet bedroeg er 6,813 miljard Zweedse kroon (0,624 miljard euro), ten opzichte van 6,465 miljard Zweedse kroon (0,592 miljard euro) in 2018. Het bedrijf beschikte in België over 98 winkels in het boekjaar.
De doelgroep van H&M is een jonge, modebewuste groep tussen de 18 en 34 jaar hier vallen zowel jongens als meisjes onder. Ze zijn modebewust en houden er van om er goed bij te lopen. Ze proberen zelf nieuwe trends neer te zetten. Doen mee aan de trend en zorgen dat ze altijd goed uit zien.