Wist je dat je als particulier flink kunt besparen op het kopen of leasen van een elektrische auto? Je kunt namelijk €2.000 subsidie aanvragen voor een tweedehands elektrische auto (occasion) en €2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto.
In 2023 maak je aanspraak op €2.950 subsidie voor een nieuwe elektrische auto en voor een gebruikte elektrische auto is het subsidiebedrag €2.000. Let op: er is kans dat de subsidiepot eerder leeg is dan dat het jaar afgelopen is. Wil je de koop of lease ontbinden als je de subsidie niet krijgt?
De subsidie voor een nieuwe auto bedroeg € 2.950. Het subsidiebedrag voor een tweedehandsauto (occasion) kan je € 2.000 subsidie krijgen. De koop- of leaseovereenkomst is op of na 1 januari 2023 afgesloten. Je koopt of least de elektrische auto als particulier.
Heel Nederland: 2.000 tot 2.950 euro subsidie voor particulieren. Particulieren komen bij lease of aanschaf van een nieuwe elektrische auto in aanmerking voor een subsidie van 2.950 euro. Voor een gebruikte auto is dat 2.000 euro. De subsidieregeling loopt van 1 juli 2020 tot en met 31 december 2024.
De subsidie komt uit op 10% van de netto catalogusprijs (voertuigcategorie N1) of 10% van de verkoopprijs zonder btw (voertuigcategorie N2). Het maximum bedrag is € 5.000. Koop je als kleine onderneming of non-profitinstelling een elektrische bedrijfsauto, dan geldt een percentage van 12%.
Voor nieuwe elektrische auto's is er dit jaar 2950 euro subsidie, 400 euro minder dan vorig jaar. Voor tweedehands stekkerauto's is het bedrag gelijk gebleven: 2000 euro.
Model 3 nu met subsidie
De Tesla Model 3 is er nu in Nederland vanaf 44.990 euro, een verlaging van 7000 euro. Omdat de auto onder de 45.000 euro kost, komt hij in aanmerking voor de aanschafsubsidie van 2950 euro.
U betaalt geen motorrijtuigenbelasting voor een volledig elektrische auto. Dit belastingvoordeel voor elektrische auto's geldt tot en met 2024. De Rijksoverheid wil zo volledig elektrisch rijden stimuleren. Want volledig elektrisch rijden draagt bij aan een beter klimaat en milieu.
Loop je dan de ISDE subsidie mis als het budget op is? Wat is de ISDE subsidiepot leeg is? Het korte antwoord is: Nee, waarschijnlijk niet. Er komt de komende jaren nog voldoende budget beschikbaar, dus kan je gewoon je subsidie aanvragen in 2023 in plaats van 2022.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Wil je in 2023 een elektrische auto met subsidie rijden? Kom dan snel in actie! Want voor de SEPP geldt OP=OP! Er zijn twee subsidiepotten beschikbaar: € 67 miljoen voor nieuwe elektrische auto's (koop en private lease) en € 32,4 miljoen voor gebruikte elektrische auto's (koop en private lease).
Meerdere keren aanvragen mag
Je mag meerdere keren subsidie aanvragen voor dezelfde woning, maar het moet wel om andere hoofdmaatregelen gaan. Een voorbeeld: eerst laat je het dak en de vloer isoleren. Daarvoor vraag je subsidie aan. Daarna laat je de spouwmuur ook nog isoleren en neem je een hybride warmtepomp.
Subsidie bij 2 maatregelen
Om in aanmerking te komen voor de hogere subsidie, moet je binnen twee jaar: ten minste 2 isolatiemaatregelen laten uitvoeren. óf 1 isolatiemaatregel combineren met een warmtepomp, zonneboiler of aansluiting op een warmtenet.
De gemiddelde prijs daalt. Een paar jaar geleden waren elektrische auto's nog duur en bijzonder, maar inmiddels zijn er al veel modellen op de markt en is de prijs enorm gezakt. In 2018 bijvoorbeeld, kostte een gemiddelde elektrische auto nog € 75.000. In 2021 was die prijs nog maar € 51.000.
Levensduur: hoe lang gaat de accu in een elektrisch voertuig mee? Volgens experts gaat het batterijpakket onder normale omstandigheden tussen de 10 en 20 jaar mee, voor dit vervangen dient te worden. De meeste automerken hanteren bij elektrische auto's een garantieperiode van 8 jaar of 160.000 kilometer.
De korte versie: de restwaarde van EV's is stabieler dan die van modellen met verbrandingsmotoren. Terwijl die laatste na twee jaar nog gemiddeld 69 procent van de nieuwprijs waard zijn, komen elektrische auto's gemiddeld uit op 79 procent, in sommige gevallen zelfs 83.
Vrijstelling wegenbelasting tot 2025
Dit betekent dat eigenaren van volledig elektrische auto's geen wegenbelasting hoeven te betalen tot en met 2024. Voor hybride wagens krijg je tot en met 2024 50% korting bij een maximale CO2 uitstoot van 50 gram.
De auto is nu nog eens 3000 euro goedkoper geworden: 41.990 euro. Die prijs geldt voor de goedkoopste uitvoering, met achterwielaandrijving, in het wit. Die variant van de Model 3 komt in aanmerking voor de aanschafsubsidie van 2950 euro, waarvoor de grens op 45.000 euro ligt.
Voor een WA Casco autoverzekering kom je bij de goedkoopste verzekeraar uit op een maandbedrag van € 47. Bij de duurste verzekeraar komt de premie maar liefst uit op € 177.
Elektrische voertuigen zijn vanaf 2027 goedkoper dan benzineauto's, zo staat in een nieuw rapport. Dat komt doordat de batterijkosten dalen en de vraag stijgt. Volgens het rapport zou honderd procent van de verkoop van personenauto's in 2035 elektrisch zijn.
U vraagt de Subsidie Elektrische Personenauto's Particulieren aan bij de RVO. Ieder jaar is een bepaald bedrag beschikbaar. Daarvoor geldt per jaar: op is op.
Na ondertekening van de koopovereenkomst dien je binnen 60 dagen je subsidieaanvraag in. Je vraagt uitbetaling van de subsidie aan, nadat de auto in het RDW kentekenregister op je naam staat. Dit kan tot uiterlijk 18 maanden na de subsidieverlening.