De nummerplaatscanners van de huidige lichting slimme camera's wordt niet enkel ingezet om te flitsen wanneer je te snel rijdt, maar ook om nummerplaten te scannen waar er mogelijk schulden aan verbonden zijn.
De meeste flitspalen die aan verkeerslichten staan controleren zowel of je niet door het rode licht rijdt als of je niet te snel rijdt. Je kan dus als je te snel rijdt terwijl het verkeerslicht op groen staat ook geflitst worden. Er wordt meestal gewerkt met twee lussen in het wegdek.
Wist je dat: een roodlichtcamera pas flitst wanneer het rode licht al minstens 1 seconde op rood staat. De camera flitst evenmin als je minder dan 30 km/u rijdt.
U gaat daarvoor naar www. cjib/foto. Daar logt u in met uw Digid en kunt u uw boete en bijbehorende foto bekijken en eventueel direct betalen. Heeft u een boete ontvangen voor een overtreding voor gebruik van uw mobiele telefoon in de auto die na medio januari 2023 geconstateerd is door de MONOcam*?
Boete bij overtreding
Wanneer jouw camera bezittingen van anderen of de openbare weg filmt terwijl dit niet nodig is, is dat een overtreding van de privacywet. Iemand kan een klacht bij de AP indienen en de AP kan dan een boete opleggen, ook aan particulieren.
De tijd tussen de overtreding en de bekeuring op de deurmat, is meestal slechts enkele dagen. Flitsfoto's kunnen worden opgevraagd bij het digitaal loket van het CJIB.
We gebruiken deze beelden om het verkeer zo goed mogelijk te laten doorstromen en om incidenten te signaleren, zodat snel kan worden gehandeld wanneer dat nodig is. Zo kan een verkeersleider bijvoorbeeld bij een ongeluk een rijstrook afsluiten met een rood kruis of de snelheid aanpassen bij filevorming.
Sinds 21 juni 2021 hebben verkeersovertreders onmiddellijk toegang tot een kopie van hun proces-verbaal en hun boete via de website www.verkeersboetes.be . Overtreders dienen zich simpelweg in te loggen met een digitale sleutel zoals eID of itsme.
Er zijn door Europa verspreid heel wat verschillende soorten palen, waarbij sommige altijd flitsen als ze en foto nemen en andere alleen als het te donker is. Sommige palen in Europa hebben nog een zichtbare flits. In Nederland hebben we uitsluitend nog digitale flitspalen, zo meldt het Openbaar Ministerie.
Deze flitspalen staan twee maanden op één plek, en worden daarna verplaatst naar de volgende locatie.
Wanneer een agent ziet dat iemand door rood rijdt, moet hij de automobilist staande houden en de boete opleggen tenzij hij geen mogelijkheid heeft gehad om u staande te houden. Op uw boete kunt u zien of de boete op basis van een flitsfoto is of op basis van de waarneming van een agent.
Een flitspaal aan een verkeerslicht controleert dus veelal zowel of je door het rode licht rijdt als of je al dan niet te snel rijdt. Je kan dus als je te snel rijdt terwijl het verkeerslicht op groen staat ook geflitst worden.
In de wet (artikel 79 RVV 1990) staat dat je verplicht bent om te stoppen voor een rood licht. Je moet gestopt zijn voor de stopstreep. Als er wordt vastgesteld dat jouw voertuig over de stopstreep is gereden terwijl het licht op rood stond ben je dus door rood gereden.
Omdat de officiële nummerplaat steeds achteraan hangt, was vooraan flitsen vroeger verboden. Omdat het oude KB (van 11.10.1997) nu niet meer geldig is mag de politie een voertuig dus zowel langs voor als langs achteren flitsen.
Roodlichtcamera's werken in principe met twee magnetische lussen in het wegdek, net na de stopstreep. Eén van die lussen controleert de stand van het verkeerslicht bij het voorbijrijden van de stopstreep, de andere lus controleert de snelheid van je voertuig.
Dus lang niet overal staat een roodlichtcamera: het antwoord op de hoofdvraag is nee. En het is dus sowieso niet zo waarschijnlijk dát je geflitst zou zijn, temeer daar je nog bent gaan kijken of er ergens een flitspaal stond.
Enkele dagen na het PV volgt normaal pas de boete, tenminste als je niet meteen voor de rechtbank moet komen. Een betaaltermijn voor die boete is er niet echt. Doorgaans krijg je twee weken de tijd om de boete te betalen.
Geflitst worden met 85 km per uur op een plaats waar je 50 mag, en toch nooit een boete in de bus krijgen: het kan. Het is de tolerantiemarge die een openbaar ministerie in ons land hanteert om een overrompeling aan te versturen verkeersboetes te voorkomen.
Om met 100% zekerheid te kunnen garanderen dat iemand te hard heeft gereden, trekt de politie van de gemeten snelheid een paar kilometer af. De meetcorrecties zijn: bij minder dan 100 km/u: 3 kilometer meetcorrectie. bij meer dan 100 km/u: 3 procent meetcorrectie.
Ga naar het Digitaal Loket
Via de button Digitaal Loket rechtsboven op deze pagina kunt u met uw DigiD-gegevens inloggen in het Digitaal Loket. Hebt u een leaseauto? Dan kunt u in het Digitaal Loket de boete opzoeken. U moet daarvoor wel inloggen met een extra controle via sms.
Correctie
De gecorrigeerde snelheid bekom je door van de gemeten snelheid de 'correctiemarge' af te trekken. reed je minder dan 100 km/u, dan heb je recht op een correctie van 6 km/u. reed je méér dan 100 km/u, dan heb je recht op een correctie van 6 %.
Laat het voor eens en voor altijd duidelijk zijn: flitsen mag zowel langs voor als langs achter! Ben je langs voor geflitst, dan is de boete dus perfect geldig.
Als burger kun je niet zomaar camerabeelden opvragen. Alleen de politie is bevoegd om beelden te 'vorderen' als je aangifte doet. De politie kan dit pas doen bij een verdenking van een misdrijf zoals mishandeling of diefstal. Als burger kun je niet eisen om de beelden op te vragen.
Een analoog camerasysteem : 20 tot 30 dagen. Een HD camerasysteem : 10 tot 20 dagen. Een Full HD camerasysteem: 3 tot 7 dagen.
Een ANPR-camera valt, technisch gezien, vrijwel niet te omzeilen. Ze kunnen meerdere rijstroken tegelijk controleren, zijn ongevoelig voor sommige 'sprays' die zouden werken tegen flitscamera's, en zijn in staat om niet alleen een nummerplaat te lezen, maar ook gezichten te scannen.