Samenwerking is belangrijk in een team, omdat je samen meer kunt dan alleen! En dat niet alleen, je leert ook nog eens van elkaar en daagt elkaar uit om er het beste van te maken. Genoeg redenen om je samenwerking te verbeteren!
Goed samenwerken is van doorslaggevend belang voor het behalen van de gewenste resultaten bij werk waar meerdere personen bij betrokken zijn. Als werknemers het werk goed op elkaar afstemmen, elkaar ondersteunen en werk van elkaar overnemen, neemt de werkdruk vaak fors af.
Je draagt samen met anderen bij aan het aanpakken van conflicten, problemen en spanningen in het team. Je bent in teamsituaties bereid te onderhandelen en concessies te doen om tot een gezamenlijk resultaat te komen. Als je deze vaardigheden oefent, kun je het samenwerken binnen een team verbeteren.
Het hebben van een duidelijk omschreven doelstelling, het streven naar een concreet resultaat, dat is wat het team zin en identiteit geeft. Zorg er dan ook voor dat iedereen weet waar ze te vinden zijn. Werkbare doelen zijn duidelijk, realistisch, meetbaar, zinvol en ze worden gedeeld door de teamleden.
Mensen die zich onzeker voelen, niet assertief genoeg zijn, verlegen of wat meer tijd nodig hebben om een mening te vormen (bijvoorbeeld veel introverte mensen) die zullen niet snel vertellen wat ze ergens van vinden in een teamoverleg of naar andere teamleden.
Samenwerken aan een groepstaak zorgt voor sociale cohesie: een gemeenschapsgevoel en vertrouwen, wat weer bijdraagt aan motivatie om te leren. Samenwerkend leren wordt vanuit de cognitieve ontwikkelingstheorieën gezien als effectief voor het leren.
Een grote valkuil is dat samenwerken te impliciet gebeurt. Veel teams spreken niet of nauwelijks met elkaar af wie waarvoor verantwoordelijk is. Als dat niet gebeurt kunnen teamleden zich achter elkaar gaan verschuilen. Gedeelde verantwoordelijkheid beperkt dan de individuele verantwoordelijkheid.
Succesvol samenwerken is een gerecht van vijf ingrediënten die moeten samensmelten: (1) een gedeelde ambitie, (2) recht doen aan belangen, (3) een professionele organisatie, (4) de juiste groepsdynamiek en (5) het juiste proces.
Door goede samenwerking neemt het vermogen om leiding te geven en nemen toe. Daarnaast wordt het onderlinge vertrouwen vergroot en in stand gehouden, wordt er effectiever gecommuniceerd, worden er effectievere besluiten genomen en is de manier van conflicthantering constructiever.
Een succesvol team bestaat uit teamleden die samen zaken voor elkaar krijgen. Samenwerking is de sleutel tot succes, maar hierbij is het ook belangrijk om het eigen aandeel te dragen. Ieder teamlid draagt zijn of haar eigen deel van de werklast en begrijpt goed waar hij of zij in de bedrijfsvoering past.
De Britse onderzoeker Meredith Belbin bekeek wat de meest voorkomende en belangrijkste teamrollen zijn. Met behulp van deze teamrollen kun je inschatten wat jouw toegevoegde waarde is in een team en met wie je het beste kunt samenwerken. Handig voor wanneer je een nieuw project start, van baan of team wisselt.
Welke professionele houding is nodig om goed te kunnen samenwerken?
De basis van goede samenwerking in een sociaal team is een collegiale, open, kritische-loyale houding waarin je vertrouwen in elkaars werkwijze uitstraalt.
Empatisch vermogen. Verplaats je in de andere teamleden / collega's, kijk hoe ze hun rol spelen en luister goed naar ze. Je kan altijd van de anderen leren. Een goede teamplayer toont interesse in de anderen en stelt goede open vragen.
Het gezamenlijk resultaat staat voorop en gaat voor jouw eigen belang. Je kunt samen beslissingen nemen, luisteren wat anderen te vertellen hebben. Je respecteert de kwaliteiten van de andere teamleden maar je kent ook jouw eigen kracht en je kunt dat op de juiste waarde schatten.