Ja, je kunt heel goed een andere auto slepen met een automaat, dat gaat zelfs beter als met een hangeschakelde auto omdat het schakelmoment korter is dan bij handgeschakelde auto's. Wel opletten dat je niet te zware auto's sleept.
Slepen van al dan niet geautomatiseerde handgeschakelde bakken met spatsmering gaat prima. Slepen van automaten met planetaire transmissies en van CVT's is sterk af te raden. De automaten van Honda en de dubbelkoppelingstransmissies van VW/Audi kunnen eveneens beter niet worden gesleept.
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
- Aanduwen van een automaat kan niet omdat de torqconverter(koppeling) niet in twee richtingen werkt. - Het slepen van een automaat is ook niet verstandig omdat je dan kans hebt dat de bak niet goed gesmeerd wordt omdat er waarschijnlijk 2 olie pompen zijn, 1 op de ingaande as vanaf de motor en 1 op de uitgaande as.
Doordat er tijdens het slepen dus elektriciteit wordt opgewekt, maar de aandrijflijn verder niet actief is, kan er schade aan de elektronica ontstaan. Er zou uiteindelijk zelfs extreme oververhitting kunnen ontstaan, waardoor bepaalde componenten van de auto in brand kunnen vliegen.
De wegcode is onverbiddelijk: in een geparkeerde wagen mag je niet slapen. Dat wordt immers aanzien als kamperen.
Sleephandelingen tussen een motor en een auto zijn verboden. Dat geldt voor beide richtingen. De bestuurder van de auto die gesleept wordt, moet een geldig rijbewijs hebben en zich aan de verkeersregels houden.
Nee dat kan niet, ook niet in neutraal en zeker niet als de motor van de gesleepte auto niet draait. Het heeft met smering van de bak te maken. Er moet wat over in de handleiding staan...
Zo rijdt het heel ontspannen omdat je tijdens het rijden zelf niet meer op- en terug hoeft te schakelen, dit is vooral heel prettig als je vaak in de file staat. Daarnaast begint een automaat vanzelf te rijden wanneer je de rem loslaat, waardoor je geen last meer hebt van de hellingproef en de motor niet kan afslaan.
Waarom slipt je versnellingsbak? Jouw automatische versnellingsbak slipt ontstaat vaak door vervuiling van de automaatolie. De vervuilde olie zorgt voor verstoppingen in de oliekanalen.
Een automaat beschikt dus ook niet over een koppeling, maar heeft enkel een rem- en gaspedaal. Een automaat beschikt over een deze standen: parkeren, achteruit rijden, neutraal (ofwel stilstaan), en drive. In sommige gevallen is de auto voorzien van extra standen, zoals berg rijden of een sportstand.
Een automaat heeft er maar twee in plaats van drie, omdat de koppeling niet nodig is. Je linkervoet hoef je daarom niet te gebruiken bij een automaat. Daarnaast gaat een automaat vanzelf rustig rijden als je het rempedaal loslaat, ook al geef je nog geen gas.
Automaat kan je niet aanduwen of trekken.
Wat zijn de kosten voor het wegslepen van je auto? Het wegslepen kost vaak tussen de € 150,- en € 400,-. Dat kan per gemeente verschillen. Ook kan de gemeente kosten doorberekenen voor bewaring van het voertuig.
Gaat er iets kapot aan of in de auto waardoor die niet meer werkt? Dan moet je je auto laten wegslepen door een pechhulpdienst of een schakelbedrijf. Dit kost rond de 250 euro en wordt niet vergoed door de autoverzekering. Ben je lid van een pechhulpdienst, dan dekken zij de kosten.
''Gebruik altijd de parkeerrem bij parkeren op een hellende ondergrond - de P-stand van de automatische versnellingsbak is niet voldoende om de auto in alle situaties vast te houden''. U zou dus kunnen kiezen voor P en de handrem. Wielblokken lijkt me dan overbodig. Met de neus omhoog of omlaag maakt niet uit.
Veiligheid. Een automaat rijdt in principe veiliger, omdat u als bestuurder een taak minder heeft. Omdat u niet hoeft te schakelen, kunt u zich meer focussen op het verkeer en de omgeving.
Zo is er de "L"-stand, met de nummers 1 of 2. Dit staat voor “low” en beperkt de aandrijving tot de eerste, of de eerste en tweede, versnelling. “S” staat voor sport. In deze stand schakelt het automatische systeem sneller omlaag en later omhoog.
De letter S staat voor sport: dit houdt in dat de auto minder ver zal opschakelen, zodat er meer acceleratie (versnelling) plaats vindt wanneer je gas geeft. De letter M staat voor manual: hier geef je zelf wanneer de auto op moet schakelen of juist terug moet schakelen.
Slepen van een motorvoertuig
Het is als bestuurder van een motorvoertuig toegestaan om een andere motorvoertuig te slepen, zolang de afstand van de achterzijde van het trekkend voertuig tot de voorzijde van het gesleepte voertuig niet meer bedraagt dan 5 meter.
Rijd je automaat? Kies dan, zowel bergop als bergaf voor handmatige bediening en schakel tijdig terug. Zo kan de motor wat meer toeren maken en kan er ook bij afdalen afgeremd worden op de motor.
U vraagt naar de kosten voor het verslepen van een auto. De Wegenwacht doet dit in geval van pech kosteloos, mits uiteraard daar ook het juiste lidmaatschap voor is afgesloten en de auto ter plaatse niet mobiel gemaakt kan worden. De sleepdienst kan niet tegen betaling ingeschakeld worden buiten het lidmaatschap.
Het gebrek aan koeling en smering kan al na een klein eindje slepen voor onherstelbare schade aan de tandwielen zorgen.” De kans bestaat dat de bak dan niet meteen vast slaat, maar dat allerlei contactoppervlakken in de bak wel beschadigd raken. Daar kom je dan vaak een tijdje later achter.
U kunt ook een auto slepen aan de trekhaak als er geen sleepoog beschikbaar is. Let er dan op dat u het sleephulpmiddel daadwerkelijk goed om de trekhaak heen legt en niet onder de trekhaakkogel. Die kan namelijk bij hoge druk loskomen.
Wie betaalt de sleepkosten na een ongeval en wat moet ik nu doen? De kosten voor in Nederland WAM-verzekerde voertuigen tot 3500kg worden in vrijwel alle gevallen vergoedt door uw verzekeraar en door het bergingsbedrijf daar direct in rekening gebracht.