Mocht er sprake zijn van een te late EZWb, dan kunt u als belanghebbende werkgever de opgelopen schade op het UWV verhalen.
Door een fout van uitkeringsorganisatie UWV krijg je geen WIA-uitkering meer, met financiële problemen tot gevolg. Dus schakel je een advocaat in. Negen maanden later herstelt het UWV de fout en krijg je weer een uitkering.
Bent u het niet eens met de een beslissing van het UWV, bijvoorbeeld over een verlaging of afwijzing van een uitkering? Dan kunt u bezwaar maken bij het UWV. De Nationale ombudsman kan u daar niet bij helpen.
U kunt alleen om schadevergoeding vragen als uw schade de schuld is van de andere partij. Dit betekent dat u schade heeft omdat de ander iets deed. Of omdat deze persoon iets juist niet deed.
In het Nederlandse recht geldt als hoofdregel: 'Iedereen draagt zijn eigen schade'. Breekt u uw eigen vaas, dan moet u zelf de schade dragen. Breekt iemand anders uw vaas, ook dan zult u zelf de schade moeten dragen, tenzij er sprake is van een uitzondering. Het verhalen van de schade is dus in beginsel niet mogelijk.
Een niet verhaalbare schade is een schade waarbij de tegenpartij niet aansprakelijk is, of waar de tegenpartij niet bekend is. Je eigen risico is dan van toepassing. Het kan natuurlijk zijn dat de schuldige van je schade niet direct is aan te wijzen.
Wij checken gegevens die u doorgeeft bij de aanvraag van een uitkering. Ook vergelijken wij de gegevens die wij van u hebben met die van de Belastingdienst of de gemeente. Daarnaast controleren we telefonisch. Ook is het mogelijk dat een inspecteur uw werkplek bezoekt of bij u thuis komt.
Als wij signalen ontvangen over een onjuiste uitvoering van de Ziektewet, besluiten wij soms om eerder te controleren. Wij houden contact met u over de eventuele verbeteringen die u uitvoert. Zo controleren wij of u deze juist uitvoert. Als u de Ziektewet juist uitvoert, is de volgende controle na 2 jaar.
Wie heeft schuld? De belangrijkste conclusies uit dit onderzoek zijn: Personen met een uitkering hebben een groter risico op (problematische) schulden dan personen met betaald werk. Het inkomen daalt na arbeidsongeschiktheid of werkloosheid.
Als u geld aan ons moet terugbetalen, dan sturen wij u een brief waarin staat om welk bedrag het gaat. Meestal kunt u terugbetalen door een eenmalige, of meerdere maandelijkse inhoudingen op uw uitkering. Bij het bepalen van uw maandbedrag houden wij rekening met uw beslagvrije voet.
Let op: is uw schuld bij UWV ontstaan, omdat u zich niet heeft gehouden aan uw informatieplicht? Dan geldt bij deze voorwaarden een periode van 5 jaar. Is uw schuld na 1 januari 2013 ontstaan? Dan geldt een periode van 10 jaar.
Taakomschrijving UWV
UWV voert de wettelijke werknemersverzekeringen uit. Bijvoorbeeld WW, WAO, WIA en Wajong. Werkgevers kunnen bij UWV terecht voor personeelsbemiddeling en informatie over de arbeidsmarkt. Daarnaast verleent UWV ontslagvergunningen en tewerkstellingsvergunningen aan werkgevers.
Heeft u zich niet gehouden aan de informatieplicht? Maar heeft u niet te veel uitkering ontvangen? Ook dan kunt u een boete krijgen. De boete kan oplopen tot 100% van het bedrag dat u ten onrechte heeft ontvangen.
Eind 2021 bedroeg de achterstand circa 12.000 beoordelingen. Dat is toegenomen tot ruim 17.000. Er zijn zelfs ruim tweehonderd mensen die al vóór 2021 een aanvraag indienden en nog steeds op een beoordeling wachten. Vanwege de lange wachttijden zijn er ook mensen die het UWV in gebreke hebben gesteld.
Hoe groot is de achterstand bij het UWV? De cijfers in het jaarverslag over 2022 laten zien dat het aantal wachtenden is toegenomen van ongeveer 12.000 tot ruim 17.000. Het UWV heeft door de lange wachttijden vorig jaar 10,6 miljoen euro aan dwangsommen moeten betalen na ingebrekestelling door wachtenden.
Het beste antwoord
Het gaat om gegevens over lonen, arbeidsverhoudingen en uitkeringen van alle werknemers en uitkeringsgerechtigden. Het gaat niet om inzage in betaal- en spaarrekeningen. Als er gegevens nodig zijn wat betreft vermogen hebben instanties uitwisselingsmogelijkheid.
Wij gebruiken alleen de persoonsgegevens die we echt nodig hebben. Bijvoorbeeld waar u heeft gewerkt, hoelang, en wat u verdiende. Zo beslissen we of u een uitkering kunt krijgen en wat de hoogte is.
Via de Belastingdienst krijgen wij gegevens over arbeidsverleden en loon. Wij gebruiken deze gegevens bijvoorbeeld om de duur en hoogte van een uitkering te berekenen. U kunt een overzicht van uw gegevens bekijken via Mijn UWV bij 'Persoonlijke gegevens'. Dit overzicht heet het verzekeringsbericht.
Bekijk en controleer de gegevens over uw arbeidsverleden en loon in het verzekeringsbericht via Mijn UWV. U kunt het verzekeringsbericht ook gebruiken voor de aanvraag van een hypotheek of lening. Om de gegevens te bekijken moet u inloggen op Mijn UWV. Hiervoor heeft u uw DigiD nodig.
UWV zal nooit contact met u opnemen via deze bronnen. Wij verzamelen hieruit alleen informatie die invloed kan hebben op uw recht op uw uitkering. Daarom controleren wij ook regelmatig via IP-adressen of u onder andere in of buiten Nederland bent.
Handhaving ontvangt van verschillende instanties meldingen die met gezondheid te maken hebben. Deze meldingen van instanties zoals I-SZW en de politie, komen vaak voort uit onderzoeken van deze instanties. De meldingen worden vaak als bestand aangeleverd.
Neem hiervoor contact op met de alarmcentrale (het telefoonnummer vindt u op de groene kaart). Neem ook direct contact op met uw verzekeraar. Vraag naar de dekking en naar welke garage de auto toegebracht kan worden. Uw verzekeraar bespreekt samen met u de nodige vervolgstappen!
Tegenpartij werkt niet mee
Je kunt de verzekeringsgegevens van andere partijen opvragen bij de RDW. Dit kost €4,60. Stuur voor de verzekeringsgegevens een e-mail naar [email protected]. Bij geruzie over de schade kun je ook je eventuele rechtsbijstandverzekeraar of tussenpersoon inschakelen.