Is je 3G- of 4G-optie correct geactiveerd op je gsm? Je kan ook proberen om ze te deactiveren en opnieuw te activeren. Herstart je smartphone om de automatische configuratie van je toestel te activeren. Test je simkaart eens in een ander toestel om te bepalen of het een probleem is met het netwerk of je smartphone.
Het is afhankelijk van het toestel en de plek waar je bent, of het mogelijk is om te bellen en te internetten tegelijk over 4G. Dit check je via Instellingen - Mobiel netwerk - Opties mobiele data - Gesprekken en data over 4g aanzetten.
Het kan te wijten zijn aan gebroken kabels, storingen, of iets anders dat je niet in de hand hebt. Het is dus belangrijk om te weten of het probleem bij je internetprovider ligt. Controleer hiervoor of het internetlampje op het modem werkt. In het ideale geval staan de stroom- en DSL-lampjes aan.
Ga naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk'. Vervolgens: Tik op een iPhone op 'Opties mobiele data' en activeer vervolgens 'Schakel LTE in'.
Ga op de iPhone naar 'Instellingen' > 'Mobiel netwerk' > 'Opties mobiele data' en tik op 'Schakel LTE in' of 'Instellingen' > 'Mobiele Data' en tik op 'Schakel LTE in'.
Als u geen verbinding kunt maken met een Wi-Fi-netwerk waarmee u eerder wel verbinding kon maken, zijn de netwerkinstellingen mogelijk gewijzigd of is het profiel beschadigd. U kunt dit oplossen door de netwerkverbinding te verwijderen (of 'vergeten') en vervolgens opnieuw verbinding te maken met het netwerk.
Het beste wat je kunt doen als je geen netwerkverbinding hebt? Je telefoon opnieuw opstarten! Hij maakt dan opnieuw verbinding met het mobiele netwerk. Vaak lost dit het probleem op en heb je daarna weer als vanouds bereik.
Als u mobiel dataverkeer niet kunt inschakelen, controleert u of u zich in de vliegtuigstand bevindt. Dit doet u als volgt: Ga naar Start en selecteer Instellingen > Netwerk & internet > Vliegtuigstand. Zorg ervoor dat de vliegtuigstandis uitgeschakeld.
Samsung (Android): Instellingen > Meer instellingen > Mobiele netwerken > Netwerkmodus > kies hier voor 4G, LTE of een automatische netwerkselectie.
APN is de afkorting van 'Acces Point Name'. Dit is de naam van de verbinding die je provider gebruikt om je toestel met het internet te verbinden.
E staat voor “Edge”, dit is een mobiele internetverbinding die tussen GPRS (1e generatie mobiel internet) en 3G ligt. Deze verbinding is vaak heel traag en kom je vooral tegen in gebieden waar geen 3G of 4G dekking is.
Ga hiervoor naar de Instellingen van je telefoon -> Mobiel netwerk -> Opties Mobiele data -> Gesprekken en data. Staat hier 4G? Schakel hier meteen VoLTE in, als dit nog niet actief is. Dit doe je door op Gesprekken en data te klikken en VoLTE aan te zetten.
Geen service: deze melding ontstaat wanneer je geen mobiele verbinding hebt. Zoeken: deze melding ontstaat wanneer je mobiele data niet werkt. Geen SIM: deze melding ontstaat wanneer de simkaart geen verbinding kan maken met je provider.
Allemaal problemen die meestal te wijten zijn aan: Het verkeerd plaatsen van met name de draadloze router. Een te grote afstand tussen router en apparaat dat verbinding wil maken met internet. Teveel storingen van andere apparaten in huis, zoals draadloze telefoons, babyfoons, gewapend beton en de magnetron.
Je internetverbinding controleren
Als andere apps niet werken of als je een netwerkfout krijgt, betekent dat meestal dat je apparaat geen verbinding heeft met het internet.
Onder 'Status' klik je op 'Netwerk opnieuw instellen'. Windows waarschuwt je dat al je netwerkadapters verwijderd worden en dat je netwerksoftware mogelijks opnieuw moet installeren.
Als u iOS of iPadOS 15 of hoger gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Zet over of stel [apparaat] opnieuw in' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'. Als u iOS of iPadOS 14 of lager gebruikt, tikt u op 'Instellingen' > 'Algemeen' > 'Stel opnieuw in' > 'Herstel netwerkinstellingen'.
Herstel netwerkinstellingen: Alle netwerkinstellingen worden verwijderd. Bovendien wordt de apparaatnaam die is toegewezen onder 'Algemeen' > 'Info' in Instellingen opnieuw ingesteld op "iPhone" en worden handmatig vertrouwde certificaten (zoals voor websites) gewijzigd in niet-vertrouwde certificaten.
Maar wat betekent het? LTE staat letterlijk voor Long Term Evolution en is concreet een nieuwe standaard voor mobiel internet. De commerciële benaming zal "4G" zijn, hetgeen een nieuwe stap vormt in de evolutie van de mobiele netwerken en staat voor "4e generatie".
4G/LTE in- of uitschakelen: Met 4G of LTE worden internetgegevens in sommige gevallen sneller geladen, maar dit kan wel ten koste gaan van de prestaties van de batterij. Er zijn mogelijk opties beschikbaar waarmee je 4G/LTE kunt uitschakelen of waarmee je gesprekken en data (VoLTE) of alleen data kunt selecteren.