Op de meeste elektrische fietsen kun je een kinderzitje monteren aan de bagagedrager. Hier heb je in tegenstelling tot een kinderzitje voor, niet perse een elektrische moederfiets nodig. Bij de meeste e-bikes is de accu verwerkt in de bagagedrager. Om deze reden past niet elk achterzitje op een e-bike.
Een achterzitje op de elektrische fiets
U moet het zitje namelijk wel aan de drager kunnen bevestigen. Let wel op: de constructie van de bagagedrager moet sterk genoeg zijn om het extra gewicht te kunnen dragen! Past het zitje niet op de drager zelf, dan is een zitje met framebevestiging in sommige gevallen een optie.
Ga je op pad met een fietsstoeltje op je elektrische fiets? Pas dan simpelweg je snelheid aan tot een tempo waarbij jij je prettig voelt. Kortom; geen zorgen! Ook met een elektrische fiets kan je veilig op pad met je (klein)kinderen.
Alleen bagage
Ronald ter Braak van Gazelle zegt: 'Een bagagedrager is bestemd voor het vervoeren van bagage en niet voor persoonsvervoer. Het belastbare gewicht mag niet meer zijn dan 15 à 40 kg. Boven dit gewicht kan metaalmoeheid ontstaan en dat kan leiden tot gevaarlijke situaties.
Sommige fietskarren hebben twee zitplaatsen voor kinderen. Er zijn zelfs bakfietsen voor drie kinderen beschikbaar. Ook een heel klein kind kan veilig vervoerd worden door een kinderzitje te plaatsen in een fietskar voor een elektrische fiets. Daarnaast koopt u bij ons een stevige aanhangfiets voor uw kind.
Voordragers voor de elektrische fiets
Je kan aan een voordrager een fietsmand of fietstas monteren wat je ontzettend veel ruimte geeft voor bagage. Let wel op dat het gewicht van je fiets invloed heeft op je actieradius.
Zoals eerder vermeld zijn elektrische fietsen over het algemeen waterdicht, en hoeft u niet bang te zijn dat er waterschade ontstaat wanneer u door de regen fietst. Uw elektrische fiets buiten laten staan is daarentegen een minder goed idee.
Op de meeste elektrische fietsen kun je een kinderzitje monteren aan de bagagedrager. Hier heb je in tegenstelling tot een kinderzitje voor, niet perse een elektrische moederfiets nodig. Bij de meeste e-bikes is de accu verwerkt in de bagagedrager. Om deze reden past niet elk achterzitje op een e-bike.
Met draagvermogen bedoelen we welk gewicht fietsendragers kunnen vervoeren. Over het algemeen moet een fietsendrager voor een elektrische fiets toch wel zo'n 25 kg per fiets kunnen dragen. Als je twee elektrische fietsen mee wilt nemen, moet de fietsendrager dus een draagvermogen van 2 x 25 kg hebben.
Het fietszitje achter op de fiets is geschikt tot uiterlijk een leeftijd van 10 jaar, of een gewicht van plusminus 35 kilogram. Oudere, zwaardere kinderen kunnen het beste achterop, omdat dit deel van de fiets zwaarder belast kan worden zonder stabiliteit te verliezen.
Het Qibbel Air achterzitje is het lichtste fietstoeltje van Nederland. Het zitje heeft een stijlvol, uniek en ergonomisch design en biedt voldoende veiligheid en zitcomfort. Voor kinderen vanaf 9 maanden tot 6 jaar. Ook geschikt voor veel e-bikes!
Op vrijwel de meeste modellen fietsen past een Bobike kinderzitje, inclusief elektrische fietsen, speed pedelecs of fietsen met trapondersteuning. Maar er zullen uitzondering bestaan.
Het voorzitje op de elektrische fiets
Heb je een kleine koter die maximaal 15 kilo weegt, dan kun je het stoeltje voorop de fiets plaatsen. Een voorzitje wordt eigenlijk altijd aan de stuurpen vastgezet. Verder is het goed om rekening te houden met de plek waar je motor bevestigd zit.
Kan ik op elke fiets een bagagedrager monteren? Niet elke fiets is geschikt voor het monteren van een bagagedrager. Fietsen met bevestigingspunten voor bagagedragers hebben vaak oogjes aan de achterkant van het frame en soms ook aan de voorkant van het frame.
Gemiddeld fiets je op een elektrische fiets ongeveer 8 km/h sneller dan op een reguliere fiets. Bovendien ben je met een elektrische fiets altijd verzekerd van een hoog tempo; je bepaalt namelijk zelf de trapondersteuning.
Dit bereik varieert van voertuig tot voertuig, maar is meestal tussen 45 en 75 kg. De maximaal toegestane kogeldruk op de trekhaak wordt bepaald door de auto fabrikant en aangegeven op het typeplaatje van de trekhaak en in de voertuigpapieren van uw auto. Houd u altijd het gewicht van de voertuig papieren aan.
De stevigste wielen zijn wielen gebouwd door een goede wielenbouwer. Zuiver machinaal gespaakte wielen zijn zelden bestand tegen zware belasting. Als je budget redelijk groot is, dan is een fiets gemaakt door een framebouwer de beste optie. Maar ook merken die goede trekkingfietsen bouwen zijn een goede optie.
Een elektrische fiets die is opgevoerd, voldoet dan alleen niet meer aan de wettelijke eis van maximaal 25 kilometer per uur. Je hebt dan ook te maken met de kentekenplicht en een WA-verzekering. Het is echter wel verboden om met een opgevoerde elektrische fiets op de openbare weg te fietsen.
Het voelt heel natuurlijk. Het lijkt alsof de kracht van je benen enorm is gegroeid. Maar voor mensen met weinig kracht is dit systeem minder handig. Als je weinig kracht kunt leveren, krijg je ook weinig ondersteuning.
En helaas lijkt de criminaliteit alleen maar toe te nemen. De meeste aangiften hebben betrekking op e-bikediefstal op straat. Maar ook diefstal uit woningen, garages, schuren en kantoorpanden zijn aan de orde. Dit betekent dat fietsendieven actief observeren waar we onze e-bikes stallen.
Bij normale droge weersomstandigheden is het prima om de e-bike buiten te laten staan. Wij raden het echter aan om bij het opbergen altijd de verwijderbare accu los te koppelen van de fiets. Bij regen, ijs, sneeuw, storm of extreme temperaturen kun je je elektrische fiets het beste onder een afdak of binnen stallen.
Elektrische fietsen zijn slechter voor het milieu
Volgens Milieu Centraal veroorzaakt een elektrische fiets maar drie procent van de CO₂-uitstoot van een gemiddelde auto. Met een elektrische fiets stoot je, vanwege het opladen van de accu, per kilometer zes gram koolstofdioxide uit en met de gemiddelde auto 202 gram.
Een fiets met een 500 wattuur-accu heeft met flinke ondersteuning een actieradius van 60 tot 70 kilometer. Met weinig ondersteuning haal je zo'n 150 kilometer. De actieradius hangt niet alleen af van de accu en eigen inspanning, maar ook van de luchtweerstand en rolweerstand. Let vooral op de bandenspanning.