Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. Deze tijdelijke regeling is verlengd.
Ging je helemaal niet meer op reis, dan betaalt Schiphol alle (annulerings)kosten van je reis.
Heb jij je vlucht gemist? Dan is het raadzaam je direct te melden bij de balie van de desbetreffende luchtvaartmaatschappij en/of de uitvoerende reisorganisatie om te kijken naar de mogelijkheden om alsnog af te reizen.
Hoe lang van tevoren op Schiphol u moet zijn hangt af van diverse aspecten. Schiphol raadt op dit moment aan om niet eerder dan 4 uur voordat uw vlucht vertrekt naar de luchthaven te komen. Tevens is het goed om in de gaten te houden vanaf wanneer u kunt inchecken.
Vooral de maandag, vrijdag en zaterdag zijn dagen waarop veel mensen gebruik maken van Schiphol. Wil u de drukte omzeilen? Vertrek dan vooral niet op deze dagen, maar op een andere dag. Via de site van Schiphol kunt u checken of het druk wordt op uw vertrekdag.
Door de drukte op Schiphol zijn vandaag 5.000 tot 10.000 mensen gedupeerd, zegt een woordvoerder van de luchthaven tegen RTL Nieuws. Schiphol noemt de grote drukte op de luchthaven en de annulering van enkele vluchten 'ontzettend vervelend' voor reizigers en ook voor luchtvaartmaatschappijen.
Met Privium Plus krijgt u voorrang op Schiphol en toegang tot exclusieve services. Met Privium Basic kunt u gebruik maken van de snelle security- en grenspassage.
Op dit moment is het niet zo druk op Schiphol als vorig jaar, maar de luchthaven houdt de situatie nauwlettend in de gaten, vooral met de zomervakantie in het vooruitzicht. Als je vlucht vertraagd of geannuleerd is op Schiphol, kun je nog steeds een claim indienen voor vluchtcompensatie tot wel € 600 per passagier!
Was u op tijd op het vliegveld, maar miste u uw vlucht door de lange wachtrijen? Dan kunt u door een tijdelijke regeling van Schiphol schadevergoeding krijgen. Bijvoorbeeld voor de kosten van een nieuw ticket of hotelovernachting. Deze tijdelijke regeling is verlengd.
Een vlucht missen is waarschijnlijk de allergrootste nachtmerrie van elke reiziger. In sommige gevallen ben je zelf verantwoordelijk voor de gevolgen, maar bij een gemiste connectie kan het ook zijn dat de luchtvaartmaatschappij moet inspringen.
Bij een annulering of instapweigering mag u kiezen voor een andere vlucht of een terugbetaling van het ticket. U mag gebruikmaken van een andere vlucht bij de eerste vlucht waar plaats is. Bij een andere vlucht naar een andere luchthaven heeft u ook recht op transfer naar de oorspronkelijke luchthaven.
Zorg voor een gevulde fles water, iets te eten, een lege blaas en een goed boek. Het wachten in een lange rij wordt daardoor een stuk draaglijker. Het helpt echt als je je erop instelt dat je moet wachten. Ik ging uit van twee uur en stond dus binnen 45 minuten binnen.
Volgens het vertrekschema van Schiphol zijn in ieder geval de vluchten naar Nice (Frankrijk) en Bari (Italië) van morgenvroeg geannuleerd.
Twee uur of meer bij vluchten van 1500 km of minder. Drie uur of meer bij alle vluchten binnen de EU van meer dan 1500 km en voor alle andere vluchten tussen 1500 en 3500 km.
Minder lang wachten op het vliegveld
Veel airlines hebben speciale bagage drop-off punten waar je snel jouw koffer kunt inchecken als je met ruimbagage reist. Het scheelt dus behoorlijk wat tijd als je thuis online incheckt voor jouw vlucht.
We raden je aan het advies van je luchtvaartmaatschappij op te volgen. Voor de zekerheid nog een uurtje eerder komen lijkt fijn, maar heeft niet zo veel zin. Vaak sta je onnodig te wachten omdat de incheckbalies van de luchtvaartmaatschappij nog niet open zijn en je je bagage niet kunt afgeven.
Plaats niet alleen de spullen uit je zakken, maar álle voorwerpen met metaal op de band. Dus ook je riem, horloge en andere sieraden. En uit voorzorg ook maar vast je schoenen en je jas. Verder moeten ook je laptop en andere elektronica uit de tas worden gehaald.
Vlieg je dus met een SkyTeam airline en heb je al een elite status dan mag je gebruikmaken van alle SkyPriority diensten op Schiphol. Heb je geen status, maar vlieg je Business Class met een SkyTeam airline dan heb je ook recht op SkyPriority op Schiphol.
Antwoord: Ja dat kan! Business Class reizigers kunnen gebruik maken van speciale incheck balies, snellere bagage afhandeling en priority lanes.
Je kunt vertrekkende reizigers snel afzetten bij 'Kiss & Ride' voor de vertrekhallen. Om hier even kort te staan, volg je de borden 'Vertrek'. Wil je uitgebreid afscheid nemen? Maak dan gebruik van P1 Parkeren Halen en Brengen.
In vertrekhal 2 Schiphol vind je de meeste vluchten van KLM-Air France. Verder vertrekken er uit vertrekhal 2 Schiphol geen andere maatschappijen.
Gemiddeld hebben afgelopen week dagelijks 60 mensen hun KLM-vlucht gemist. Gisteren was dat aantal al voor 13.00 uur bereikt. Vandaag hebben ook weer tientallen mensen hun vlucht gemist. Een woordvoerder verwacht dat dat aantal gaat oplopen tot rond de 100.
Voor een intercontinentale vlucht is het advies om 4 uur van tevoren aanwezig te zijn, voor een Europese vlucht 3 uur. Er zijn nog een aantal handelingen die op Schiphol plaatsvinden en tijd in beslag nemen, waar dit advies op is gebaseerd: Inchecken. Security controle.