Als een band te hard is opgepompt, voel je niet alleen alle oneffenheden op de weg maar heb je ook meer kans dat de binnenband het vroeg of laat begeeft onder de spanning. Bij een te zachte band wordt fietsen zwaarder en is de fiets ook minder stabiel. In dat geval zullen de banden sneller slijten.
De druk in een fietsband mag behoorlijk hoog zijn. De ideale bandenspanning voor gewone en elektrische fietsen ligt tussen de 3,5 en de 4,5 bar.
Voor de banden van een 'gewone personenauto' is de aanbevolen luchtdruk vaak tussen de 2.0 en 2.5 bar, afhankelijk van de belasting van uw auto. De exacte druk is afhankelijk van het type en model auto.
De banden van een racefiets mag je maximaal oppompen tot 8 bar. Wanneer je veel over geasfalteerde wegen of fietspaden fietst, is een bandenspanning van 5,5 bar het meest ideaal. Maar, dit is ook afhankelijk van je gewicht en of je rijdt bij nat of droog weer.
Afhankelijk van het type band van de fiets is de bandenspanning van een stadfiets gemiddeld 3,5 tot 4,5 bar. Deze informatie vind je aan de zijkant van de band. De meeste mensen met een gewone fiets meten de bandenspanning door in de band te knijpen.
De bandenspanning van “normale” personenauto's varieert van ongeveer 1,8 bar tot circa 3,2 bar. Door deze overdruk in de band, en omdat rubber een doorlaatbaar materiaal is, loopt elke band altijd langzaam leeg met ongeveer 2 tot 5 % per maand.
Meestal krijg je namelijk een klapband doordat de druk van de binnenband zo hoog wordt dat de buitenband het niet meer aankan. De binnenband kan niet meer verder uitzetten en klapt. Je moet er dus voor zorgen dat je bandenspanning van tevoren al is afgestemd op de situatie.
Passen alle banden op mijn fiets? Bij het kiezen van de bandbreedte is de eerste voorwaarde altijd dat de band goed op de velg past, maar dat is bij racefietsen over het algemeen geen probleem. Een ander issue bij racefietsen zijn de inbouwbreedtes van de frames: in heel veel frames past een 28mm gewoonweg niet.
Bij hoge temperaturen, een grote belasting en ruw asfalt slijten banden bijvoorbeeld beduidend sneller dan normaal. Bij Schwalbe standaardbanden kan men grofweg uitgaan van een kilometrage van 2.000 tot 5.000 kilometer. De banden uit de Marathon-familie gaan in de regel tussen de 6.000 en 12.000 kilometer mee.
De druk in de band is afhankelijk van de temperatuur. Met elke 10 graden afwijking moet de aan te brengen spanning daarom met 0,1 bar worden gecorrigeerd. Is het warmer dan 20 graden, dan is de druk door de buitenlucht toegenomen en moet u dus de meting naar beneden corrigeren.
Banden spanning in banden loopt in ca. 2 weken terug van 2.5 bar naar 1.0 bar.
De bandenspanning is altijd hetzelfde per as. Dus beide voor- of achterwielen hebben altijd dezelfde bandenspanning. Er kan een verschil zijn tussen de voor- en achterwielen, afhankelijk van de bandenmaat. De sticker laat ook zien hoe de spanning verandert wanneer jouw auto zwaar wordt belast.
Autoband oppompen met fietspomp
Heb je geen elektrische compressor? Dan kun je een autoband ook met een moderne fietspomp op de juiste spanning brengen. Voorwaarde is wel dat de pomp over een drukmeter beschikt en tot minimaal 3 bar gaat.
Fietsbanden van een stadsfiets moeten over het algemeen opgepompt worden tot een druk tussen 3,5 en 4,5 bar, maar de banden van een racefiets hebben tot wel 8 bar nodig. Niet elke fietspomp kan 8 bar halen, dus als u thuis een racefiets heeft, is het belangrijk te letten op de maximale prestatie van uw fietspomp.
Bevestig de pomp op de juiste manier op het ventiel
Dit zorgt ervoor dat er lucht het ventiel in gaat, in plaats van lucht wegloopt terwijl je pompt. Als er lucht uit de pomp komt, maar niet de band in lijkt te gaan, moet je wellicht de pompkoppeling iets bijstellen.
Antwoord van Jos. Zoals al eerder gemeld is de kans groot dat het kan. Er is echter een geringe kans dat het tóch niet verstandig is en is daarom de velgbreedte zo belangrijk.
Onze profs kiezen dus het liefst voor 28mm, omdat je dan met iets met minder luchtdruk alsnog veel grip hebt. De banden van Vredestein waar onze profs meerijden, hebben dus het voordeel dat de 28mm banden ook echt uitvallen als 28mm.
Een klapband is een situatie waarbij een autoband als gevolg van een drastisch defect 'eensklaps' leeg loopt. Een klapband veranderd de bestuurbaarheid van de auto plotsklaps en erg ingrijpend. Door klapbanden kunnen ernstige ongelukken ontstaan. Een oorzaak van een klapband kan verkeerde bandenspanning zijn.
De maat 37-622 wordt standaard voor stadsfietsen gebruikt. Je kunt je afvragen of de breedte van 37 mm niet te smal is voor de meeste fietsers. Een band van 37 mm moet je namelijk oppompen tot minimaal 3,5 bar. Bredere banden kun je ook met een lagere spanning (2 bar) heel goed gebruiken.
De meest voorkomende fietsreparaties
Bij de fietsenmaker kost een binnenband plakken gemiddeld 12,50 euro, blijkt uit cijfers van OfferteAdviseur. Als je band niet meer te redden is en volledig vervangen moet worden, zowel binnen als buiten, dan kost dat gemiddeld 35 euro.
Het Frans ventiel is smaller dan de andere ventielen, zodat deze vooral geschikt is voor smalle sportvelgen. Doordat het gat in de velg voor dit ventiel een 2 mm kleinere diameter heeft, levert het gebruik ten opzichte van de andere fietsventielen een sterkere velg op.
Een lekkend Schräder ventiel moet zonder meer worden vervangen. Het normale ouderwetse type ventiel met rubber slangetje is vaak wel te repareren. Het is mogelijk dat er zich vuil in het ventiel bevindt of dat het slangetje is versleten.