Een bril of lenzen is geen probleem.
Je mag gewoon een bril dragen als je piloot wil worden, tot een sterkte van -6 tot +5. Minder dan -6 is soms zelfs ook nog mogelijk. Ook mogen je ogen gelaserd zijn. Zelfs als je kleurenblind bent mag je vaak vliegen, maar dan alleen overdag.
Beroeps- of hulpkader
Dan moet je eerst slagen voor het toelatingsexamen dat bestaat uit psychotechnische, medische en fysieke testen. Nadien start er een opleiding van vijf jaar aan de Koninklijke Militaire School, gevolgd door een tweejarige pilotenopleiding, de 'Air Academics'.
Ogen: een bril of lenzen zijn toegestaan, maar je oogafwijking mag niet groter zijn dan -6 en +5 (een extra keuring wijst uit hoe je oogafwijking zich in de toekomst kan ontwikkelen).
Nog een paar richtlijnen: Als piloot moet je minstens 1,63m groot zijn en mag je maximum 1,95m meten. Met een computertest kijken we naar jouw persoonlijkheidskenmerken en competenties.
Een toestel kost in 2020 ongeveer 80 miljoen euro (afhankelijk van de dollarkoers). Begin 2019 rolde de eerste Nederlandse F-35 van de band bij de fabriek, vooral bedoeld om mee te oefenen. Nederlandse vliegers zijn lyrisch over het nieuwe toestel.
Specificaties. aantal: in het begin 213 stuks (177 eenzitters en 36 tweezitters), nu 24 stuks tot 2024 (aantal neemt af tot het moment dat de F-35 alle taken heeft overgenomen).
Basiseisen vlieger
Nog een optie: een buitenlands diploma, aangevuld met een diploma op vergelijkbaar niveau voor Nederlands en Engels of Nederlands als tweede taal (NT2 Staatsexamen II). Je bent tussen de 17 jaar en 26 jaar en 3 maanden oud. Je bent tussen de 162 cm en 193 cm lang. Een bril of lenzen is geen probleem.
Je moet slim genoeg zijn om tijdens het vliegen in te schatten wat je moet gaan doen. Zo moet je goed kunnen hoofdrekenen en een goed geheugen hebben. Goede ogen om goed diepte en afmetingen in te kunnen schatten.
Met een mbo-diploma niveau 4 is het ook mogelijk om toegelaten te worden tot onze opleiding! Heb je het mbo afgerond en is het jouw droom om piloot te worden? Of heb je havo of vwo afgerond en kies je liever voor een completere vierjarige opleiding?
Als je straaljagerpiloot wilt worden, moet je je aanmelden bij de Koninklijke Luchtmacht. Meisjes kunnen ook straaljagerpiloot worden. Tijdens de keuring wordt onderzocht of je verschillende dingen tegelijk kunt doen.
Dit brengt het totaal op een kleine 8.5 jaar opleiding, gerekend van de eerste dag tot de eerste daadwerkelijke operationele inzet. Als dat moment bereikt kan je rekenen op 2500 euro netto per maand. Hoe meer dienstjaren, hoe hoger het salaris van een F16-piloot.
Een generaal verdient volgens de salaristabel tussen de 10.958 en 11.742 euro bruto per maand.
Als militair zijnde heb je goede ogen nodig, je moet alles kunnen zien en scherp zijn zowel overdag als 's nachts. Je moet diepte kunnen inschatten en doelen en objecten onderscheiden. Bij sommige militaire functies kan niet gecombineerd worden met het dragen van een bril of lezen.
Hoe zwaarder je bril is, hoe meer druk er ontstaat op de neus. Dit kan ervoor zorgen dat er erge rode vlekken op de neus door je bril ontstaan. Een zware bril kan zelfs voor vrij diepe deukjes en erg rode vlekken zorgen.
Misschien draag je een bril met een onjuiste sterkte. Naast vermoeide ogen kun je last krijgen van dubbel zicht, hoofdpijn, nekpijn en duizeligheid. Daarnaast kunnen je ogen branderig of jeukend aanvoelen.
Piloot worden is niet gemakkelijk. Je hebt er een behoorlijk intensieve vliegopleiding voor nodig en je moet ook nog aan specifieke medische eisen voldoen. Je hebt goede ogen nodig en je moet fysiek fit zijn. Om aangenomen te worden voor de opleiding tot piloot moet je ook een technisch vakkenpakket gevolgd hebben.
Het is nodig een havodiploma te hebben met wiskunde en Engels, bij voorkeur met een toevoeging van natuurkunde. Ook met een vwo-diploma kan je piloot worden. Indien je een MBO-diploma hebt, kom je niet in aanmerking om de selectie door te komen. Een specifieke vooropleiding om piloot te worden is niet nodig.
Het dagelijkse werk op de lange afstanden is in de regel één vlucht per dag. Soms, wanneer de maximale vliegdiensttijd dit toelaat, met maximaal twee korte extra tra- jecten. De werktijd kan bij meer bemanningsleden (drie piloten) naar 18 uur normale arbeidsduur gaan, en in uitzonderingsgevallen tot 21 uur.
Dit ligt tussen €2173 en €9502. Bij de bepaling van het loon kan rekening worden gehouden met ervaring en leeftijd. Bovenop het salaris worden toeslagen toegekend bij onregelmatige diensten (uitzendingen, oefeningen). Tevens worden je opleiding, uniform en studieboeken betaald.
Wel mag de opleiding gestart worden op jongere leeftijd en de eerste solo vlucht (alleen aan boord) is toegestaan vanaf 16 jaar. De maximumleeftijd om de opleiding te starten hangt af van de medische geschiktheid van de kandidaat en deze kan worden aangetoond via een medische toelating (Medical).
Het standaardsalaris voor de functie Piloot bij KLM is € 8.333 per maand. Salarissen voor de functie Piloot bij KLM kunnen uiteenlopen van € 1.245 tot € 23.032 per maand.
Met een Mach 3.3 (2.532 mijl per uur) is Lockheed SR-31 Blackbird momenteel de snelste jet ter wereld. Om de Blackbird te verslaan, ontwikkelt Hermeus Chimera-motoraangedreven Quarterhorse-vliegtuigen die waarschijnlijk zullen vliegen met Mach 4 (3.069 mph).
Het Nederlandse leger heeft niet genoeg personeel, er is niet geoefend er zijn onvoldoende voorraden en maar de helft van het materieel is inzetbaar. Hierdoor is defensie niet in staat om de belangrijkste hoofdtaak, de bescherming van het eigen grondgebied, uit te voeren.
Een F-16 verbruikt gemiddeld een 3 000-tal liter per uur. Mol bevindt zich onder de trainingszone « Meeuwen » waar de evoluties van de vliegtuigen gebeuren tussen +/- 2 900 meter (9 500 voet) tot +/- 15 000 meter (50 000 voet).