De CT5 START/STOP acculader is speciaal ontworpen om accu's in START/STOP voertuigen veilig en gemakkelijk op te laden en te onderhouden. Met de CT5 START/STOP acculader, kan u onverwach- te en dure vervangingen vermijden. Als u alleen korte afstanden rijdt, heeft de batterij geen tijd om voldoende op te laden.
Gebruik nooit conventionele startaccu's voor auto's met een start-stop- of regeneratiesysteem, want alleen AGM- en EFB-accu's kunnen de cyclische belastingen aan. Haal ook de AGM- en EFB-accu's niet door elkaar en gebruik dezelfde technologie. Vervang AGM dus altijd door AGM en EFB door EFB.
De gemiddelde levensduur van een auto accu bedraagt vijf jaar. Toch kan het voorkomen dat u een kortere levensduur van de start stop accu ervaart. Daarnaast zijn er accu's die tot wel zeven jaar mee kunnen gaan. We geven u een aantal tips om de levensduur van de accu te verlengen.
De batterij levert constant stroom voor alle andere functies tijdens het start-stop-proces. Dit soort batterijen doet veel meer dan slechts het starten van de auto. Daarom is de BATTERIJ het HART van uw voertuig. Tegenwoordig worden de meeste auto's met het start-stop-systeem uitgerust.
Hoe lang de auto stationair voor een volle accu laten draaien? Houd rekening met 5 minuten. Een lege accu opladen hoeft niet veel tijd te kosten. Na 5 minuten kunt u de startkabels loskoppelen en gaan rijden.
Staat de auto langer dan drie weken stil, dan zou de accu wat uitgeput kunnen raken. ,,Een auto heeft stille verbruikers: denk aan de klok, radio of het centraal vergrendelingssysteem. De auto verbruikt daar ook stroom mee als hij stilstaat. Dan kunnen er accuproblemen ontstaan.
Het start-stop systeem heeft voordelen, maar er zijn ook nadelen. De nadelen zijn: verminderde levensduur van de accu, extra slijtage van de startmotor en koppeling, vertraging bij opnieuw starten van de motor en minder geschikt voor bepaalde rijomstandigheden.
Wereldwijd worden er jaarlijks miljarden liters brandstof verbrand door auto's in een file of tijdens stationaire situaties. Een Start-Stop systeem is dan natuurlijk wel een hele gemakkelijke winst, het kan, afhankelijk van het verkeer en voertuig, ergens tussen de 3 en 10% brandstof besparen.
start2stop is het eerste start/stop systeem voor auto's (benzine en diesel) dat je achteraf kunt plaatsen. Het maakt auto's gemiddeld 6% zuiniger. De besparing is natuurlijk groter als je veel in druk verkeer of in de file rijdt.
De voordelen van een start/stop systeem zijn vooral gericht op het milieu. Doordat de motor uitschakelt wanneer hij stationair draait, is er op dat moment geen uitstoot en geen brandstof verbruik. Hierdoor wordt het milieu dus minder belast en heeft u een voordeel in uw benzineverbruik.
Sluit de multimeterkabels aan op de polen van de batterij (rode sonde op de pluspool van de batterij en zwarte sonde op de minpool van de batterij). Lees de meting af op de multimeter. Als de multimeter ongeveer de waarde aangeeft die op het etiket van de batterij staat, werkt de batterij goed.
Wanneer de auto voorzien is van een automatisch start-stop systeem is er een accu gemonteerd van het type EFB en zal de accu een prijs hebben van €209,-.
Indien je een kleine of middenklasse auto bezit met start-stop systeem, is een EFB (Enhanced Flooded Battery) waarschijnlijk de juiste accu voor je systeem. Deze accu's houden zowel qua prijs als kwaliteit het midden tussen de standaard loodzuuraccu en de geavanceerde AGM-accu.
Bel 088-269 2885 en maak een afspraak met een van onze medewerkers. Zodra de Wegenwacht je accu heeft vervangen kun jij weer onbezorgd en veilig op weg. Voor deze service betaal je €35,- voorrijkosten en de prijs van de accu die de Wegenwacht inbouwt.
Het wisselen van een accu in een auto met start/stop is niet te doen door de gemiddelde doe het zelver. Deze accu moet vaak vervangen worden volgens een bepaalde procedure en moet ingelezen worden in de elektronica zodat de juiste ladingstoestand bekend is bij de ECU.
Een start/stop systeem is goed voor het milieu. Doordat een start/stop systeem de motor uitschakelt op het moment van stilstaan, denk bijvoorbeeld aan het wachten voor een stoplicht, gebruikt de motor geen brandstof en is dit beter voor het milieu.
Wat je moet om het systeem in te schakelen is de motor laten afslaan. Bij een automaat doe je dit heel gemakkelijk door de rem in te houden. Bij een handgeschakelde auto zet je de auto in zijn vrij en laat je de koppeling opkomen. De motor zal afslaan en je kunt het lampje zien branden.
Een automaat kan je niet aanduwen. Gebruik startkabels of bel direct pechhulp, want ook slepen is met een automaat niet aan te raden.
Nee, u mag die knop onbeperkt gebruiken. Daarmee zet u het systeem alleen tijdelijk uit. Het is pas illegaal als u de werking definitief ongedaan maakt door ingrijpen in de techniek.
Met een boor boor je je een weg door de sleutelcilinder, waarbij je zo veel mogelijk van de slotpinnetjes in de cilinder sloopt. Vervolgens ram je een schroevendraaier in de cilinder, even draaien, en presto! Je auto start. Zoek op je accu naar een spoel met rood spoeldraad.
Een start/stopsysteem is een brandstofbesparend systeem, dat tijdens het rijden de motor automatisch kan uit- en inschakelen. Wat doet het? Als u tijdens het rijden het gaspedaal loslaat zonder het rempedaal in te drukken, remt u op de motor. Daarvoor hoeft de motor niet te draaien.
Staat een auto enkele weken stil, dan kan de accu uitgeput raken. Niet alle onderdelen zijn even kwetsbaar. Benzine of diesel bijvoorbeeld, kan best lang probleemloos in de tank blijven. Pas na een maand of drie zou de tegenwoordig veel getankte E10-benzine als eerste problemen kunnen geven.
Regelmatig rijden
Een auto heeft een aantal onderdelen die kwetsbaar zijn bij langdurige stilstand. Denk hierbij aan de accu, de banden, de remmen en de brandstof in de tank. Het is daarom verstandig om minimaal een keer per week de weg op te gaan. Een half uurtje is vaak al voldoende om problemen te voorkomen.
ANWB adviseert: maak elke week een autoritje van 20 minuten om de accu te sparen. Autobezitters die hun wagen vanwege de coronacrisis niet of nauwelijks gebruiken wordt aangeraden wekelijks toch minimaal een ritje van twintig minuten te maken. Dat voorkomt dat de accu leegraakt en er allerlei storingsmeldingen opdoemen ...