Alle spaken samen zorgen ervoor dat een fietswiel recht is en recht blijft. Als er 1 spaak plotseling stuk is zal er een slag in je wiel zitten. Het beste is een kapotte spaak z.s.m. te (laten) vervangen. Voor nood kun je het wiel met de nog aanwezige spaken richten.
Er zit een spaak los, wat nu? In je wiel zitten allemaal spaken, en die kunnen kapot gaan. Als je spaak los zit, gebroken of gebogen is, dan raden wij je aan er niet mee door te fietsen. Het kan een slag in je wiel veroorzaken, die je er bijna niet meer uit kunt krijgen.
Een gebogen of losse spaak moet je vervangen en opnieuw spannen. Iedereen kaan een spaak aandraaien, maar de truc is om dat zo te doen dat je de velg niet kromtrekt. Alle spaken staan namelijk onderling met elkaar in verband. Het beste kun je naar de fietsenmaker gaan, maar één losse spaak kun je zelf nog wel fiksen.
Het vervangen van een spaak is niet heel duur. Meestal kost dit tussen de 15 en 30 euro inclusief montage. Zit er een spaak los, of is deze kapot? Vervang hem tijdig, want het kan een slag in je wiel veroorzaken en deze krijg je er niet meer uit.
Het beste antwoord. als ze tijd hebben doen ze het meteen en hebben ze ongeveer 15 a 20 minuten nodig.
Alle spaken samen zorgen ervoor dat een fietswiel recht is en recht blijft. Als er 1 spaak plotseling stuk is zal er een slag in je wiel zitten. Het beste is een kapotte spaak z.s.m. te (laten) vervangen.
De reden is onvoldoende spaakspanning. Omdat er te weinig spanning op het wiel staat, worden de spaken in schokken belast. Bij iedere omwenteling wordt er aan de spaak getrokken (als de spaak boven staat) en komt hij in onbelaste toestand (als de spaak beneden staat). Door deze schokken gaat de spaak kapot.
Een slag in je wiel, wat de oorzaak ook is, je kunt er het beste meteen wat aan doen, of laten doen. Doorfietsen met een slag kan de boel snel erger maken, waardoor het wiel uiteindelijk moeilijk herstelbaar is of dermate uit balans raakt dat het nooit meer echt goed komt.
Een 8-versnellingsnaaf is beter dan een 7-versnellingsnaaf. Niet vanwege die ene versnelling meer, maar vanwege de lagere weerstand die de versnellingsnaaf geeft. Door de lagere weerstand trapt een fiets met 8 versnellingen ook lichter.
Dit doe je door de spaken waar de hoogteslag zit iets strakker te draaien. Aan de andere kant van het wiel draai je de spaken weer wat losser. Hiermee breng je de spanning weer in evenwicht en haal je de hoogteslag eenvoudig uit je wiel.
trekkende spaken = spaakkop aan de binnenkant. duwende spaken = spaakkop aan de buitenkant. Opgelet: schijfremmen vormen een uitzondering, omdat de belasting bij het remmen (downhill-MTB) extra krachten oproept.
Wat vaker voorkomt is dat de spaak niet ver genoeg in de nippel is gedraaid. Hierdoor krijg je in de nippel een zwakpunt (een holle nippel) waardoor de kop van de nippel kan afbreken. Dit zie je vaak bij machinaal gespaakte fabriekswielen.
De dikte van een spaak is meestal 13G of 14G. G is de afkorting van een Engelse draadmaat waarbij een lager getal correspondeert met een grotere dikte. 13G wordt gebruikt in achterwielen voor stadsfietsen en is ongeveer 2,3 mm. 14G wordt in de meeste andere wielen gebruikt en is ongeveer 2,0 mm.
Bij Internet-Bikes vind je een ruim assortiment aan spaken, spaakgereedschap, -nippels en -platen! Je hebt keuze uit honderden artikelen en vindt dus altijd wat je zoekt! Je kunt bij ons spaken kopen per 100 stuks of meer, bijvoorbeeld van een merk als Alpina. Traditionele wielen hebben vaak tussen de 28 en 36 spaken.
Het aantal spaken is afhankelijk van de uitvoering van het wiel maar meestal heeft een wiel 36 spaken. Spaken zijn altijd van staal (verzinkt) of roestvrijstaal, Als een wiel uit evenwicht is of heel zwaar belast is kan er soms een spaak breken.
De plek waar de slag zit, markeer je. Zit de slag rechts, dan draai je de spaken die vanaf de linkerkant van de naaf komen, voorzichtig een kwart slag strakker. Herhaal deze handelingen als de slag er nog niet voldoende uit is. En let er ook weer op dat je de spaken niet te strak spant.
Zolang de auto soepel rijdt, is dit niet slecht voor zowel de motor als de aandrijflijn. Zo kunt u best 80 km per uur rijden in de vijfde versnelling. Of 50 km per uur in de vierde versnelling.
als de ketting achter over het kleinste kransje loopt, dan heb je de zwaarste versnelling geschakeld; loopt de ketting achter over het grootste kransje, dan fiets je in de lichtste versnelling.
Het nut van de zesde versnelling: zuiniger rijden
Rij je 120 km/u, dan zal de motor in zesde versnelling minder toeren maken dan in vijfde versnelling. Het verbruik van je auto zal in dat geval lager liggen. De zesde versnelling maakt het mogelijk om zuiniger te rijden.
Hoe lang duurt het? Een spaakmachine heeft ongeveer 5 minuten nodig om een compleet wiel te bouwen. Het meeste werk zit in het inhangen van de spaken (wat met de hand gebeurt), het afspannen gebeurt vervolgens in de machine. Het maken van een wiel met de hand kan variëren van een half uur tot anderhalf uur.
20-30 euro. Wat een slag uit een wiel halen kost hangt natuurlijk erg af van de grootte van het slag. Als het een heel klein slagje is zou het zomaar kunnen dat de fietsenmaker dit even tussendoor doet voor een tientje. Als het een enorm slag is word dit wat duurder.
Bijzonder genoeg kun je op de fiets nooit een boete krijgen voor het overschrijden van de de snelheidslimiet. Niet dat het verstandig is, maar je mág 40 kilometer per uur fietsen door een 30 kilometerzone en je zou ook met 60 kilometer per uur voor de wind in de bebouwde kom mogen fietsen.
Een spaak is een onderdeel van een spaakwiel dat de verbinding vormt tussen de velg en de wielnaaf, het onderdeel in het midden van het wiel waar de as doorheen gaat. Spaken zijn meestal van metaal of kunststof. Om de velg ligt meestal een band van rubber.
Spaken breken omdat ze op een ongelijke spanning hebben gestaan. Een slechte kwaliteit spaak helpt daar niet bij. Als spaak breuk eenmaal optreed is er zelden meer iets aan te doen. Opnieuw spaken is vaak de enige oplossing.
Butted spaken nemen belastingen op in hun slanke mid-sectie. Dit vermindert stress in het draadeinde en de ellebogen en verlengt de levensduur. Butted spaken kunnen op dezelfde kracht gezet worden als niet-butted spaken.