Wanneer je een oplaadpunt wil hebben op je eigen parkeerplaats, dan heb je toestemming nodig van de algemene ledenvergadering van je VvE. Een VvE mag aan de plaatsing voorwaarden stellen. Als het VvE Modelreglement 2017 (artikel 28.3) van toepassing is, kun je volstaan met een melding dat je een laadpaal hebt.
Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
7/ Kan de VME de door de individuele mede-eigenaar aangekondigde werken weigeren? Ja, dat kan zeker. Zo zijn er vooreerst een drietal wettelijk opgegeven redenen van rechtmatig belang: Er bevindt zich al infrastructuur in de gemene delen.
Vraagt u een publieke laadpaal aan, dan zal dit door de gemeente worden goedgekeurd en mag iedereen met een elektrische auto ervan gebruikmaken. Zakelijk geldt dezelfde regel als particulier: bij gemeentegrond zult u een vergunning moeten vragen, bij eigen grond mag het zonder restricties.
Het plaatsen van laadpalen is niet verplicht voor VvE's, maar deze verplichting bestaat wel bij nieuwbouw en bij het renoveren van een woongebouw. Per tien parkeerplaatsen moet er minimaal één parkeerplaats zijn met een laadpaal. Dat geldt voor parkeergarages en ook voor parkeerplaatsen buiten het gebouw.
Bent u eigenaar van een appartement, dan is de kans reëel dat die laadpaal in de ondergrondse parkeergarage komt. Op technisch vlak hoeft dat geen probleem te zijn. Technisch is veel mogelijk, maar in een flatgebouw woont u samen met anderen, en moet u dus rekening houden met de beperkingen van de medeeigendom.
De laadpaal of wandlader thuis
Als u een garage of oprit bij uw huis heeft, kunt u een laadpaal laten plaatsen. Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast.
De aanschaf- en plaatsingskosten of de periodieke leasekosten van een laadpaal zijn bij de bv fiscaal aftrekbaar. De btw op de aanschaf en installatie, of de btw op de leasekosten zijn als voorbelasting verrekenbaar.
Momenteel zijn er geen subsidies voor het kopen van een laadpaal om jouw elektrische auto thuis op te laden. Je kunt als particulier wel beroep doen op de eventuele lokale subsidies van de stad of gemeente waarin je woonachtig bent.
Laadpalen worden beschouwd als een onroerende zaak. Wie juridisch eigenaar is van de grond, wordt ook eigenaar van de onroerende zaak. De gemeente is dus automatisch formeel eigenaar van de laadpaal. Om dit aan te passen, kan het eigendom gesplitst worden in juridisch en economisch eigendom.
Wat als je zonnepanelen op je appartement wilt, of een laadpaal in de garage, en wat met schade aan het gebouw? Dit regelt een syndicus wel of niet. Woon je in een appartementsgebouw met minstens twee appartementen met verschillende eigenaars? Dan moeten de eigenaars volgens de wet een syndicus aanstellen.
Woont u in een huurwoning of heeft u simpelweg geen plek om een laadstation te laten plaatsen, dan kunt u bij de gemeente een aanvraag indienen voor de plaatsing van een openbare laadpaal.
Elektrisch rijden zonder eigen laadpaal is geen probleem. Je kunt je elektrische auto bij een openbare laadpaal in de buurt van je huis of werk opladen. Is er geen openbaar laadpaal in de buurt, dan kun je bij de gemeente een verzoek indienen om in de buurt een openbare laadpaal te plaatsen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
3-fase aansluiting
In woningen van na 2011 zit vaak een 3-fase (3x25A) aansluiting. Een 3-fase aansluiting is zeer geschikt voor een laadpaal met meer vermogen. Een 3-fase laadpaal heeft een standaard vermogen van 16A/3,7kW per fase.
Vroeger kon u in veel Nederlandse steden uw elektrische auto gratis parkeren bij een openbare laadpaal. Maar dit is nu helaas niet meer toegestaan.
De meeste - helaas niet alle - gemeenten in Nederland bieden de mogelijkheid om een openbare laadpaal aan te vragen. Dat is geen privéplek waar alleen jij kunt parkeren en laden, maar een openbare paal voor publiekgebruik.
Jazeker, je kunt geld verdienen aan een laadpaal door je stroom te verkopen aan anderen die hun elektrische auto willen opladen. De voorwaarde is wel dat je van je eigen laadpaal een openbare laadpaal maakt, die vindbaar is in apps en dat je laadstation op eigen terrein op een gemakkelijk bereikbare plaats staat.
Over het algemeen geldt dat de aanschafkosten voor een laadpaal thuis variëren tussen de 500 en 2500 euro. De totale kosten van een laadpaal hangen af van verschillende factoren zoals de toepassing, locatie (afstand van de meterkast), installatiekosten en het type laadpaal.
De minister blijft erbij dat een laadpaal voor een elektrische auto in de regel op 10 jaar afgeschreven wordt. Dat de systemen snel evolueren, verandert daar niets aan. Maar afwijkingen in functie van de specifieke omstandigheden zijn altijd mogelijk.
Een slimme laadpaal verrekent automatisch uw gemaakte laadkosten met de werkgever of leasemaatschappij. Het verrekenen gaat dus geheel automatisch én nauwkeurig. U voert daarnaast in het portal van uw laadpaal zelf in wat uw elektriciteitstarief is.
Of u een 1-fase of 3-fase installatie nodig hebt is afhankelijk van welke en hoeveel elektrische apparaten u heeft. Hoe meer u er gebruikt, hoe eerder u een fase-3 groepenkast nodig heeft. Met niet al te veel stroom vragende apparaten voor in huis volstaat een fase-1 groepenkast.
3 fase laadpaal thuis: kosten
Wat zijn de kosten voor een 3 fase laadpaal thuis? Die verschillen niet zo sterk tussen een laadpaal van 11 kW en een van 22 kW. Gemiddeld mag je rekenen op een aanschafprijs tussen de € 800 à 1.200 (excl. btw & plaatsing).
De installatie kosten van een 11 kW laadpaal kunnen uiteen lopen afhankelijk van de situatie. Gemiddeld vallen de kosten van een eigen laadpaal voor de deurplaatsen binnen de €1500 en €3000, inclusief plaatsing en btw. De montage kosten zijn gemiddeld €300 tot €500.