Is snelladen slecht voor mijn batterij? Snelladen is niet schadelijk voor je batterij. Een goede oplader levert namelijk nooit meer vermogen dan je toestel aankan. Daarom is het ook geen probleem als je een snellader gebruikt die meer vermogen kan leveren dan jouw toestel aankan.
Snelladen is niet direct schadelijk voor de accu van je elektrische auto. Zolang de temperatuur van je accu binnen de voorgeschreven normen blijft, kan er niet heel veel mis gaan. Echter, moet je in je achterhoofd houden dat je auto consequent aan de snellader hangen de levensduur van je accu kan verkorten.
Dit fabeltje was vroeger overigens wél waar, want 'oude' accu's kon je wel degelijk overladen. Al met al is snelladen dus niet schadelijk voor je telefoon. Een degelijke oplader levert nooit meer vermogen af dan je toestel aankan.
“Snelladers zijn slecht voor je telefoon, accu of batterij”
Langzaam opladen is niet per se goed, maar een verhitte batterij lijdt wel schade. Tegelijkertijd zijn de batterijen van nieuwe smartphones vaak zo gebouwd dat ze een hogere laadsnelheid wel aankunnen zonder oververhit te raken.
Tot 100 procent opladen is slecht voor je batterij
Opladen tot 100 procent leidt dus tot veel meer slijtage dan opladen tot 70 of 80 procent. Daarnaast is het schadelijk voor je batterij om te blijven doorladen nadat de 100 procent is bereikt.
Het is dus niet zo dat je telefoon 's nachts opladen heel schadelijk is omdat de batterij dan 'overstroomt'. Toch raden sommige partijen, waaronder verzekeraars en de brandweer, af om je toestel voor het slapengaan aan de oplader te leggen. Dit heeft vooral met het risico op brandgevaar te maken.
Tips voor de accu van elektrische auto's
Sterker nog: een accu presteert het beste als ze tussen de 20 en 80% van hun laadcapaciteit zitten. Wanneer de accu onder de 20% of boven de 80% zit, neemt de snelheid wanneer de accu laadt af. Waardoor de accu harder moet werken om tot de 100% te komen.
Snelladen is niet schadelijk voor je batterij. Een goede oplader levert namelijk nooit meer vermogen dan je toestel aankan. Daarom is het ook geen probleem als je een snellader gebruikt die meer vermogen kan leveren dan jouw toestel aankan.
De beste manier om de accu op te laden is door het toestel helemaal uit te zetten als deze aan de lader gaat. Op die manier is de accu niet alleen weer sneller opgeladen, maar verklein je ook de kans op oververhitting van de batterij. Dat levert op de lange termijn schade op.
Vrijwel alle elektrische auto's kunnen snelladen, een paar modellen kunnen dat niet.
Deze beste koop snellader van dit moment is overduidelijk de WiseQ Oplader voor Samsung. De WiseQ Oplader voor Samsung beschikt namelijk over een 3 meter lange kabel waardoor je hem op vrijwel ieder plek kunt gebruiken. Verder heeft hij een vermogen van 15W waardoor hij je telefoon razendsnel oplaadt.
De capaciteit van een lader wordt aangegeven in kW. Een publieke laadpaal heeft meestal een vermogen van 11 of 22 kW in wisselstroom (AC). We hebben het over een snellader als er meer stroom doorheen gaat, namelijk minimaal 43 kW. Die capaciteit gaat steeds verder omhoog, tot pakweg 350 kW bij de nieuwere installaties.
Snelladers hebben een hoger voltage of hogere stroomsterkte, waardoor ze een hoger vermogen hebben. Hierdoor krijgt de batterij van jouw toestel bij het opladen in één keer meer stroom dan bij een gewone oplader, waardoor je batterij sneller opgeladen is. Dit effect is het sterkste bij een batterij die bijna leeg is.
Wanneer u regelmatig gebruik maakt van DC-laders, kan de degradatie versneld worden. Door verschillende factoren degraderen sommige accu's sneller dan anderen. De accu van een Nissan Leaf degradeert bijvoorbeeld sneller dan de accu van een Tesla Model S. Probeer uw lading tussen de 20% en 80% te houden.
Als je een autolader koopt met een USB-poort die je inplugt in de sigarettenaansteker, dan is opladen een makkie. Om je smartphone vlot op te laden heb je wel minstens een stroomsterkte van 2 Ampère nodig. De sigarettenaansteker kan dit probleemloos aan, maar het is een aandachtspunt wanneer je een autolader aanschaft.
Snelladen is niet alleen de snelste, maar ook de duurste laadmethode. Gelukkig heb je in de praktijk de snellader maar heel af en toe nodig. Aanbieders hanteren prijzen tussen de € 0,65 en € 0,90 per kWh. Wij houden hier € 0,85 per kWh aan.
Telkens 'bijvullen' is beter dan wachten tot de batterij (bijna) leeg is. Voorkom zoveel mogelijk dat de batterij onder de 20% zakt of zelfs helemaal leeg raakt. Laad de smartphone liever niet verder op dan 80%. Schakel Aangepast opladen (Android), Batterij beschermen (Samsung), of Geoptimaliseerd opladen (iPhone) in.
Wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat een batterij minder snel slijt als je hem tot zo'n 80 procent oplaadt en niet onder de 20 procent laat komen.
Vooral het 's nachts opladen is gevaarlijk omdat je er dan geen toezicht op houdt. Omdat je slaapt en daardoor niet ziet wanneer de batterij vol is, kan het apparaat gaan 'overladen' met het risico dat de lader of het apparaat zelf oververhit raakt en in brand vliegt.
Hitte is erg slecht voor je batterij. Een temperatuur tussen de 20 en 30 graden is prima. Bij 35 à 40 graden treedt er veel slijtage op. Leg je toestel dus nooit in de zon, onder je kussen of op een andere warme plek.
De Mobiele telefoons gaan gemiddeld vijf jaar mee. Om preciezer te zijn: een Android vier jaar en een iPhone 6 jaar. De fabrikanten hebben een korte periode om de smartphone te produceren. Er zit veel stress achter de productie omdat je zo snel mogelijk met de nieuwste technologieën op de markt moet komen.
Tijdens het snelladen blijf je in principe in de buurt van de auto omdat je snel weer weg kunt. Je kunt ook in je auto blijven zitten en even wat ontspannen of werken.
Een lader van 22 kW is de snelste lader die je voor thuis kunt krijgen, maar om dat te realiseren, moet het laadpunt geschikt zijn voor driefasig laden en gebruikmaken van een driefasige stroomvoorziening met een hoog ampèrage . Bovendien moet de auto zelf ook 22 kW aankunnen.
Hoe lang mag je parkeren bij een laadpaal? Over het algemeen zit er geen tijdslimiet aan het parkeren bij een laadpaal. Maar er is ook zoiets als laadpaal-etiquette, die voorschrijft om je auto niet op een laadplek te laten staan als de accu al vol is, onder welk verkeersbord je ook staat.