Het gebruik van de kleurpotloden is eenvoudig: tik de lakstift voorzichtig op de beschadiging zonder het te dik aan te brengen. Laat de verf goed drogen en werk hem zo nodig bij als de verf droog is. Zo kunt u uw fiets snel en gemakkelijk weer laten glimmen.
Stap 4: Laat de lak autolak drogen
Wanneer je klaar bent met de lakstift is het belangrijk om dit minstens 30 minuten te laten drogen.
De beste methode om kleine krasjes uit de autolak te halen is tandpasta. Doe een beetje tandpasta op een doekje en wrijf licht over de kras. Poets het daarna uit en herhaal de methode. Let op, dit werkt alleen bij oppervlakkige krassen, niet als de kras door de lak is gegaan.
Uw auto kan er eenvoudig weer als nieuw uitzien door de bovenste laklaag met een behandeling te herstellen, ofwel: de auto polijsten. Hiervoor wordt een polijstmachine en polijstpasta gebruikt. De machine en pasta wrijven het vuil los en egaliseren het oppervlak zonder de bovenste laklaag te beschadigen.
1- Of 2-laags laksysteem. Voor sommige merken en kleuren is het voldoende de juiste kleurcode lak aan te brengen, waarna de beschadiging voldoende is beschermd. Het betreft dan een 1-laags laksysteem. Veel laksoorten moeten echter worden afgedekt met een sterke blanke lak zodat de opgebrachte lak goed blijft.
Voor kleine lakschades kun je het beste een lakstift gebruiken. Even het beschadigde deel goed schoonmaken en vervolgens kun je direct met de punt van de stiftover de kras of beschadiging heen.
Je zult mogelijk 3 tot 4 lagen moeten aanbrengen voor een mooi eindresultaat. Na het aanbrengen van de verf kun je een blanke lak aanbrengen om de verf te beschermen. Je doet dit op dezelfde wijze als de voorgaande lagen.
Polijsten met een fijne korrel is genoeg om de lak weer in de originele kleur te herstellen en de glans te verbeteren. Zeer sterk verkleurde auto's zijn vaker langer blootgesteld aan UV-verkleuring. Ook dit is te verhelpen door middel van polijsten, echter zal dit meer tijd in beslag nemen.
Het natlakken gebeurt in een spuitcabine. Als de buizen van het frame in de lak zijn gezet, gaat het frame door naar een droogoven zodat de lak kan uitharden. Bij poedercoaten wordt een polyesterpoeder op het frame gespoten waarna in een oven de lak op het frame wordt gebakken.
Beste is nog walnoot korreltjes of glasparel's. Schuren is not-done, daar ben je zo ziekelijk lang mee bezig en als je teveel schuurt heb je allemaal oneffenheden op het frame. Om het af te werken met een doek wat polijst-pasta eroverheen wrijven werkt meestal goed genoeg.
Vooral bij warm weer 'vreten' de zuren die in vogelpoep zitten je autolak in. Het is essentieel dat je zulke plekjes direct schoonmaakt met veel handwarm water. Is de vogelpoep al uitgehard, leg er dan een tijdje een kletsnatte, zachte spons op.
De alcohol lost de hars op, maar beschadigt de lak niet. U kunt de vlekken direct opspuiten en het middel een beetje laten inwerken.
Terpentine is een verfverdunner, waarmee u ook hars van de auto kunt verwijderen. Terpentine kan ook schadelijk voor de lak zijn. Probeer het daarom eerst uit op een onopvallende plek van de lak. Verdun de terpentine licht, breng het aan met een zachte doek of spons op de hars en spoel de lak daarna goed af met water.
Lakschade is erg vervelend. Je auto ziet er een stuk minder mooi uit en als je het niet laat herstellen kan het zelfs roestschade veroorzaken. Gelukkig is lakschade door moderne herstelmethodes vaak goed te repareren.
Kras behandelen met krasverwijderaar
U kunt er ook voor kiezen om de kras te behandelen met krasverwijderaar (scratch remover). De meeste krasverwijderaars kunt u gemakkelijk met de hand verwerken. Breng een kleine hoeveelheid aan op een microvezeldoekje en poetst hier het oppervlak mee.
Antwoord: Blanke lak overschilderen kan, maar de kans is groot dat het mis gaat. Wanneer besloten wordt om een met blanke lak afgewerkt gevelelement – zoals een kozijn, raam of deur – dekkend te gaan schilderen, is er maar één goede aanpak.
Wanneer je de lak wilt gaan verspuiten, zorg er dan voor dat de omgeving op kamertemperatuur is. Hierbij adviseren we een verwerkingstemperatuur tussen rond 20 graden Celsius. Met deze temperatuur geef je de lak de gelegenheid om op de juiste manier te vloeien en uit te harden.
Een gewone verf kan vaak tot 100°C aan en wordt geel en zal gaan afbladderen. Bij voorwerpen die meer dan 200 graden worden, is het dan ook verstandig om een lak te gebruiken die vuurvast is.
Het is beter om dure dunne lagen aan te brengen dan één dikke laag. Laat de lak na elke laag goed drogen voordat je een nieuwe laag aanbrengt. Ook is het beter om na elke laklaag het gelakte oppervlak licht te schuren met fijn schuurpapier (korrel 320) of een schuurspons (korrel 320).
Kleine plekken lakschade zijn vaak te herstellen vanaf ongeveer € 75. Maar de kosten lopen op als de schade dieper of groter is. Ook de plek van de schade speelt mee. Een kras op de spiegelkap is bijvoorbeeld goedkoper te herstellen dan op een deur.
De meeste mensen kunnen er zelf weinig aan doen. Eigenlijk zou een spuiter het paneel moeten opschuren en voorbereiden voor een nieuwe laklaag. De spuiter kan een nieuwe laag blanke lak aanbrengen. Het enige dat je als autoliefhebber zelf kunt doen is het maskeren van de imperfectie.