Wat veel mensen niet weten is dat brandstoffen geen onbeperkte levensduur hebben. Brandstoffen kunnen dus “vervallen”. In het geval van benzine kan dit een hele hoop ongewenste effecten hebben op de motor en zijn levensduur. Belangrijk om weten is dat benzine slechts 3 maand vers blijft, daarna beginnen de problemen!
In de praktijk is brandstof gemakkelijk zes maanden houdbaar en soms zelfs enkele jaren. Twijfel je aan de brandstof in je tank, voeg dan ongeveer een derde goede brandstof toe om de eigenschappen te herstellen, zo adviseert Auto55.
Maar benzine is heel lang houdbaar, mits het absoluut luchtdicht en in een metalen jerrycan wordt bewaard. Onze Duitse zusterclub ADAC heeft ooit een metalen, goed afgesloten jerrycan met benzine voor 25 jaar bewaard. Die bleek (behalve het feit dat het nog loodhoudende benzine was) nog goed bruikbaar.
Volgens brandstoffabrikant BP blijft brandstof in een afgesloten container bij een temperatuur van 30 graden drie maanden goed. Bij 20 graden is dat al meteen zes maanden. Het laatste gevaar voor de houdbaarheid is condenswater in de tank doordat ethanol water aantrekt.
Als de benzine al meer dan een halfjaar in de tank zit, dan kan de motor daardoor heel slecht lopen en misschien wil hij zelfs niet starten. Zeker oudere motorfietsen met carburateurs weigeren dan dienst. Het helpt soms om de vlotterkamer af te tappen en weer te laten vollopen met verse benzine.
De houdbaarheid van E10 is ongeveer twee tot drie maanden, daarna wordt de brandstof een lobbige substantie. Als je regelmatig onderweg bent met de auto is dit geen probleem. Maar voor bijvoorbeeld grasmaaiers of buitenboordmotoren die niet regelmatig gebruikt worden kan dit voor problemen zorgen.
Van 98 naar 102
Al deze premium 98- en 102-benzines zonder ethanol zijn minstens een jaar houdbaar.
Klein chemisch afval (kca) kun je inleveren bij de milieustraat of afvalscheidingsstation van je gemeente.
Kunststof jerrycans geschikt voor brandstof
Een kunststof jerrycan geschikt voor brandstof waaronder; benzine, diesel, kerosine, bio-ethanol en aardolie. De brandstof jerrycans zijn verkrijgbaar in 5, 10 en 20 liter uitvoering en beschikken allen over een schenktuit.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten. Auto's, motoren en brommers staan ook gewoon in garage's of schuurtjes (ook gewoon met ontluchting). Wat te denken van flessen wasbenzine, terpentine of thinner, zijn ook gewoon in 5L kannetjes te koop.
Sinds 1 oktober 2019 is Euro 95 E10 in Nederland beschikbaar aan de pomp en vervangt Euro 95 E5. In Duitsland, België, Luxemburg en Frankrijk is Euro 95 E10 al jaren eerder geïntroduceerd. In het buitenland kan deze benzine wel met een andere naam worden aangeduid.
Een brandstof jerrycan voor benzine of diesel moet een speciaal keurmerk hebben, het kunststof (HDPE) moet aan strenge veiligheidseisen voldoen. Anders is de kans aanwezig dat ze uiteindelijk gaan lekken, dit kan tot gevaarlijk (explosie) gevaar leiden.
Heb ik na een keer tanken van E10 problemen? Nee, niet direct. Bio-ethanol verbrandt anders dan benzine en het laat een ander residu achter. Langer gebruik van E10 zou de motor anders op kunnen reageren, met name door de aantasting van Bio-ethanol op rubbers, keerringen en andere slijtage onderdelen.
Op schappen met een lekbak met 100% opvangcapaciteit mag je 800 liter benzine opslaan. Is er een woonhuis boven je verkoopruimte, dan mag je op normale schappen 150 liter benzine opslaan en 300 liter op schappen met een lekbak van 100% opvangcapaciteit.
Een deel van de benzine is al bij lage temperatuur behoorlijk vluchtig. Dat betekent, dat dit deel gemakkelijk geneigd is tot verdamping. Dat moet ook, omdat benzine en lucht zo snel mogelijk moeten worden vermengd tot een homogeen brandstof-luchtmengsel. Deze noodzakelijke mate van vluchtigheid moet precies kloppen.
Brandstoffen kun je gewoon binnen bewaren, mits goed afgesloten.
Voor particulieren is het vervoer van brandstof bestemd voor eigen gebruik vrijgesteld van het ADR. De maximale hoeveelheid bedraagt 240 liter verdeeld over geschikte houders van maximaal 60 liter per stuk.
Het pingelen van de motor (ook wel detoneren of kloppen van de motor genoemd) is de zelfontbranding in een benzine- of gasmotor. Wanneer de motor pingelt, wordt het brandstof niet door de bougie ontstoken, maar ontsteekt het op een eerder tijdstip uit zichzelf.
het is nooit raadzaam om een volle jerrycan in je auto te bewaren. Er zitten bepaalde bestanddelen in de benzine die na 3 maanden minder worden. De kwaliteit van de benzine gaat dan iets achteruit. Het blijft nog wel bruikbaar, ook na 10 jaar.
Laat de auto dan uitrollen naar de berm of vluchtstrook. Trek een geel hesje aan, zet de veiligheidsdriehoek op de grond en bel zo snel mogelijk de pechhulpdienst. Is er een tankstation in de buurt? Dan kunt u proberen om daar een jerrycan met brandstof te halen.
Wanneer de benzine bijna op is, zal de brandstofpomp lucht aanzuigen. Tot slot verzamelen vuil en vettigheid zich op de bodem van de tank. Rijd je de tank leeg, dan gaat de brandstofpomp deze troep opslurpen, met eveneens kans op een haperende motor of schade.
Sommige mensen denken dat hun auto beter presteert als ze voor euro 98 kiezen, maar dat is een hardnekkige mythe. Je leest het goed: euro 98 tanken is niet noodzakelijk beter voor je motor. Als je motor gemaakt is om op euro 95 te functioneren, dan garandeert alleen euro 95 optimale prestaties.
In vrijwel alle gevallen heeft Euro98-benzine niet alleen een hoger octaangetal, maar zijn er ook additieven toegevoegd die volgens de brandstoffabrikant een gunstig effect hebben op verbruik en levensduur van de motor.
Het zal je niet verbazen dat je motor daar een heel stuk blijer van wordt. Afgezien daarvan heeft Shell V-Power Benzine ook drie keer meer wrijvingsverminderende moleculen en een hoger octaangetal van minimaal 98 in plaats van 95. Ook dat helpt de prestaties van de motor en de efficiënte nog verder te verbeteren.