Let er wel op dat té vroeg schakelen de motor kan vervuilen of zelfs beschadigen. Schakel daarom altijd vanaf 2.000 toeren door naar de volgende versnelling.
Met de soepele benzinemotoren van tegenwoordig kun je gemakkelijk van 3 naar 5. Maar doe dat vooral niet, want het kan je duur komen te staan. Steeds minder nieuwe auto's hebben een handgeschakelde versnellingsbak. Een automaat is wel zo comfortabel, zeker in druk verkeer of in de file.
05 De versnellingspook als armsteuntje gebruiken
Lijkt onschuldig, maar het blijkt dat deze gewoonte spanning kan veroorzaken in de tandwielen van de transmissie, waardoor deze eerder aan vervanging toe is. Bovendien is het ook veel veiliger om beide handen aan het stuur te houden.
De conclusie is: een versnelling overslaan is geen enkel probleem, als je de juiste mechanische sympathie toepast. Heb respect voor de mechanische delen en hun werking en je kunt gerust van z'n twee naar z'n vier en andersom.
Als je snelheid gedaald is tot een niveau wat je bij het optrekken in de eerste versnelling ook kan halen dan kan dat wel, maar het is niet aan te raden tenzij je nog maar stapvoets rijdt. Bij hogere snelheden slijten je synchromeshes onnodig.
Wegrijden in de tweede versnelling is een goede remedie, maar belangrijker nog is om weinig gas te geven bij het optrekken en heel voorzichtig de koppeling omhoog te laten komen.
Als je optrekt in de tweede versnelling, geef je minder kracht op de wielen. De kans dat het dan gaat doorslippen is kleiner. Het klopt dat je daarmee de koppelingsplaat iets meer belast, maar dat is te verwaarlozen als je het goed doet. Want daarna schakel je ook weer een keer minder (je hoeft niet meer van 1 naar 2).
Wanneer Terugschakelen naar 1? Het kan verwarrend zijn om te weten wanneer u precies moet terugschakelen naar de 1e versnelling. De regel is simpel: als uw snelheid onder de 10 km/u komt, is het tijd om naar de 1e versnelling te schakelen.
Antwoord van Jos. U vraagt of het technisch kwaad kan om éérst de koppeling in te trappen en pas daarna te gaan remmen. Voor motor, koppeling of remmen is dat technisch géén probleem maar niet zoals we het bij onze rijopleiding geleerd hebben.
Lang parkeren: in de versnelling
Als u uw auto lange tijd niet gebruikt, parkeert u de auto door hem in de eerste versnelling te zetten. Hierdoor is de auto niet gemakkelijk in beweging te krijgen. Wordt de handrem wel gebruikt tijdens langdurig parkeren, dan loopt u kans dat de handrem vastroest.
Geen voet op koppeling
Het is raadzaam om het koppelingspedaal alleen kort in te trappen wanneer dit echt nodig is. Het aanraken of licht intrappen van het pedaal leidt al tot hogere slijtage en een kortere levensduur.
Naast het risico dat de brandstof opraakt, is rijden met een bijna lege tank slecht voor de motor. In de brandstof verzamelt zich altijd wat vuil en bezinksel en als de tank bijna leeg is, kan dat vuil terechtkomen in de benzinepomp en in het brandstoffilter.
Wanneer Moet Je Schakelen? Het juiste moment van schakelen is essentieel voor een soepele en zuinige rijervaring. Idealiter moet je opschakelen tussen 2000 en 2500 toeren per minuut. Dit komt overeen met snelheden van 0-50 km/u, afhankelijk van de versnelling die je gebruikt.
Als leidraad kun je aanhouden. Wegrijden 0 tot 20 km/h in zijn 1 vanaf 20 km/h tot 35 in de 2 vanaf 35 tot 50 km/h in zijn 3 vanaf 50 tot 80 km/h in zijn 4 vanaf 80 tot 120 in zijn 5 constante snelheid vanaf 90 in zijn 6 let op!
Voordat je gaat terugschakelen begin je altijd eerst met snelheid aanpassen, dus gas los laten (de auto gaat afremmen op de motor), daarna remmen met het rempedaal (remsysteem) en als laatste moet je het koppelingspedaal intrappen om te kunnen terugschakelen naar een lagere versnelling.
"Het kost gemiddeld 10 tot 12 rijlessen om te leren koppelen en schakelen. Als je dat overslaat, kun je veel sneller en dus goedkoper je rijbewijs halen."
Natuurlijk in combinatie met een beetje gas. Laat het koppelingspedaal rustig opkomen tot aan het aangrijpingspunt, als je eenmaal weet op welke hoogte dat zit dan kun je het koppelingspedaal steeds sneller oplaten komen tot de auto begint te rijden. Zonder dat de auto gaat schokken.
Om de vaart eruit te halen kunt u steeds een versnelling terugschakelen. Bij het afremmen op de motor verbruikt deze geen brandstof. In vrij zetten en laten uitrollen krijgt niet de voorkeur. Door de auto in de versnelling te houden kun je altijd meteen anticiperen op een actuele, soms ook gevaarlijke situatie.
Sommige mensen zijn bang dat remmen op de motor schade toebrengt aan je motor. Het korte antwoord is: nee. Het lange antwoord kan gegeven worden door mogelijke problemen te ontkrachten die het tot zijn gevolg zou hebben.
Het nut van de zesde versnelling: zuiniger rijden
Rij je 120 km/u, dan zal de motor in zesde versnelling minder toeren maken dan in vijfde versnelling. Het verbruik van je auto zal in dat geval lager liggen. De zesde versnelling maakt het mogelijk om zuiniger te rijden.
Terugschakelen naar een lagere versnelling zal de snelheid van je wagen meteen doen afnemen, al is het aangewezen om ook even de rempedaal te gebruiken. Dat zorgt voor extra remkracht én het is een stuk veiliger. Je achterligger merkt op die manier namelijk aan je remlichten dat je gaat vertragen.
Kan je schakelen verleren? Schakelen is als fietsen, je zal het niet snel verleren als je langdurig in een handgeschakelde auto hebt gereden. Wel is het vaak weer even wennen aan het feit dat je met een koppeling te maken hebt.
Kortom: een flitsboete bij snel optrekken is vrijwel onmogelijk. Je moet allereerst de juiste flitspaal tegenkomen, daarnaast moet je een auto bezitten die de meest bizarre prestaties neerzet en wij kunnen je vertellen, die zijn er nagenoeg niet. Daarbij flitsen niet alle stoplichten op een kruispunt op snelheid.
Professor Sebastian Verhelst, hoofddocent verbrandingsmotoren aan de UGent: “Van zodra je een minuutje of meer stilstaat, loont het al de moeite om de motor af te zetten.” Al doe je dat beter niet als de motor nog niet opgewarmd is.