Sommige laadpalen zijn gratis, maar doorgaans heeft u een abonnement nodig om te kunnen laden. In sommige gemeenten kunt u zelf een publieke laadpaal aanvragen. Voor een openbare laadpaal heeft u een laadpas nodig. Die scant u bij het oplaadpunt voordat u gaat opladen.
De gratis laadpunten worden meestal geïnstalleerd op de parkings van winkelcentra, supermarkten of zelfs bioscopen. Wees echter voorzichtig, deze praktijk staat op het punt te verdwijnen. Er zijn ook gratis laadpunten in hotels, restaurants en autodealers.
Opladen aan een openbare laadpaal
De tarieven van de verschillende aanbieders van laadpassen en laadpalen liggen sterk uit elkaar, van circa € 0,30 tot € 0,75 per kWh. Voor dit rekenvoorbeeld gaan we uit van € 0,65 per kWh, een gangbaar tarief bij een aantal grote aanbieders.
In 2021 kostte elektrisch rijden gemiddeld € 4 per 100 kilometer, terwijl je voor rijden in een benzineauto zo'n tweeënhalf keer zoveel meer kwijt was. Nu ligt de situatie heel anders. Eind 2021 is de stroomprijs vervijfvoudigd en in 2022 alsmaar verder gestegen.
Supermarktketen Lidl. En dat is gelijk minder goed nieuws voor de elektrische rijders onder ons. Het heeft namelijk te maken met hun gratis laadservice.
Elke IKEA winkel heeft twee laadpalen waar je je elektrische auto of fiets kan opladen. Deze laadpalen leveren voor de auto's een capaciteit van 400V / 16A / 11kW en voor fietsen een capaciteit van 220V / 16A / 3, 5kW. Het opladen is helmaal gratis.
Laden bij Ikea, gratis én betaald
Om aan te haken aan de overige oplaadpunten heb je een eigen laadpas nodig. De kosten voor het opladen zijn € 0,22 per kWh zonder starttarief (exclusief eventuele gebruikerskosten van je laadpasaanbieder).
Elektrisch rijden = minder hoge kosten in verbruik
Als het gaat over brandstofkosten, heeft de elektromotor een duidelijk streepje voor op de verbrandingsmotor: De gemiddelde kostprijs per 100 km bedraagt ongeveer 3 euro.
De kosten van het rijden in een elektrische auto zijn afgelopen jaar flink gestegen. Maar elektrisch rijden is nog altijd goedkoper dan op benzine, meldt de ANWB. De gemiddelde kosten van een elektrische auto stegen in 2022 naar 61,4 cent per kilometer. Een jaar eerder was dat nog 56,7 cent per kilometer.
Thuis opladen met je elektrische auto
Stroom uit je eigen stopcontact kost over het algemeen 0,22 euro per kilowattuur. Reken op ongeveer 8 euro om de accu van de ŠKODA CITIGOe iV te vullen. Vervolgens kun je 260 kilometer* rijden, wat neerkomt op slechts 3,10 euro per 100 kilometer*.
Als je een auto van de zaak hebt, mag je werkgever ook de kosten voor de laadpaal bij jou thuis en de installatie hiervan onbelast vergoeden. De meeste werkgevers kiezen ervoor om de kosten voor de aanleg van een laadpaal onder te brengen bij het bedrag dat je als werknemer voor het leasen van de auto betaalt.
Je kan je kredietkaart ter plekke bij de laadpaal gebruiken via de QR-code of de identificatie op de paal. Je moet je dus aanmelden bij de laadpaal met een geconnecteerde smartphone en de instructies opvolgen. Dat kan omslachtig en vervelend zijn, vooral wanneer het regent of donker is.
Vanaf een gebruik van 2.400 kWh per maand betaal je het tarief dat in je contract staat. Voor een volle accu van 50 kWh betaal je bij een stroomtarief van € 0,40 dus 50 x € 0,40 = € 20.
Het aanvragen van een openbare laadpaal is gratis. Het laden van uw auto kost wel geld.
In september 2022 heeft de Hoge Raad bepaald dat auto's in elk parkeervak mogen staan, zolang ze parkeergeld betalen (waar dat van toepassing is). Dit lijkt te betekenen dat gemeenten weinig kunnen doen aan Laadkleven of langparkeren bij laadpunten, zolang de eigenaar van de auto parkeergeld betaalt (waar nodig).
Je hebt niet altijd een laadpas nodig om je elektrische auto op te laden. In veel gevallen kun je een mobiele app gebruiken die gekoppeld is aan je bankrekening of creditcard. Het is dus niet zo dat je even de bankpas of creditcard langs de paal swiped en dan met laden kan beginnen.
Onder andere nieuwe accutechnologie moet ervoor zorgen dat elektrische auto's in de toekomst moeiteloos meer dan duizend kilometer actieradius hebben. Het grootste probleem is echter niet de actieradius. Het gaat erom, dat je een lege accu snel en zonder veel gedoe weer kunt opladen.
Het verbruik van de elektrische auto is 18 kWh per 100 km en voor de benzineauto is dat 7 liter 100 km. Dit betekent dat de prijs per km voor elektrische rijden en rijden op benzine nagenoeg hetzelfde zijn in 2023, namelijk 14 cent per kilometer.
Dit gold ook voor het verbruik, wat met 5,5 liter per 100 kilometer zorgde voor een prijs van €0,08 per kilometer. Dit betekend dat elektrisch rijden in 2021 gemiddeld bijna drie tot vier keer goedkoper was dan rijden op brandstof.
Het is mogelijk om uw elektrische auto via het stopcontact op te laden, echter wordt dit afgeraden. Naast dat het opladen tot wel 12 uur kan duren, is het ook gevaarlijk (denk aan brand). Wilt u het toch doen? Kies dan in ieder geval voor mode 2 opladen.
Volledig elektrische auto's zijn duurzamer, krachtiger, soepeler dan plug-in hybrides. Ook hebben ze minder onderhoud nodig dan de hybride variant. In aanschaf is de volledig elektrische auto nog wel duurder. Maar daar staat tegenover dat er meer subsidies en belastingvoordelen zijn voor de elektrische auto.
Gemiddeld betaalt u tussen de € 500,- en € 1.200,-. voor een eigen laadpaal of wandlader. Dat zijn de kosten van de laadpaal of wandlader, exclusief installatie en het aanpassen van de meterkast. Laadpalen met een hoog vermogen (meer dan 11 kW) laden sneller, maar zijn soms ook duurder.
Thuis opladen is altijd het voordeligst. Wanneer je je auto thuis aan de stekker legt, betaal je namelijk alleen het vaste tarief van jouw energiecontract. Gemiddeld is dat zo'n 22 cent per kWh (uitgaand van een vast energiecontract). Een openbare laadpaal of een snellaadpunt brengen nog andere kosten in rekening.
Ja, dat kan. Jouw laadpaal is zo geïnstalleerd dat je met elke soort laadpas kunt laden. Je partner heeft dus alleen een laadpas nodig en kan met iedere laadpas laden.
Als u uw elektrische auto thuis oplaadt, dan kan de werkgever de kosten voor dit laden thuis vergoeden. U dient als gebruiker van de zakelijke auto dan wel het verbruik in kWh en het geldende tarief middels een specificatie te overleggen aan de werkgever.