Er zijn gelukkig ook veel grote en rustige treinen, maar je kunt ook in kleine treinen terechtkomen die alle kanten op bewegen. Hoe ga je in dat geval comfortabel slapen? Je kan met je hoofd tegen het raam leunen, maar dat is niet persé ideaal als de trein alle kanten op beweegt.
In de huisregels van NS staat dat mensen in de trein de "orde, rust, veiligheid of goede bedrijfsgang" niet mogen verstoren. Het verbod kent daarnaast een wettelijke basis. In artikel 72 van de Wet Personenvervoer 2000 staat dat je dan mag optreden.
Alarmnummer 112 bellen.
Bel je 112 met een mobiele telefoon vanuit een trein, geef dan als eerste het treinstelnummer door of de eerstvolgende plaats waar je naartoe rijdt. De centrale kan alle hulpdiensten klaar laten staan op een van de stations langs het traject.
Waar mag wat? In de bussen van Connexxion en Arriva mag je alleen water drinken. In de NS treinen mag je alles eten en drinken zolang het andere reizigers niet stoort.
Dat heeft te maken met de wateropslagtank. Ik weet niet of u ooit heeft gecampeerd met een caravan, daar geldt hetzelfde voor. Drinkwater dient op een kwalitatief hoger niveau te liggen dat water waarmee gewassen wordt.
De boete wordt een Uitstel van Betaling genoemd. De kosten hiervan zijn de kosten van een normaal treinkaartje (enkele reis of retour) plus een wettelijke verhoging van 50 euro. Daarbij komen 15 euro administratiekosten als je niet binnen 28 dagen betaalt.
De wettelijke verhoging van € 50,- is vastgesteld door de staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu en is gelijk voor alle vormen van openbaar vervoer: bus, tram, metro en trein. De administratiekosten bij een betalingsherinnering bedragen € 15,-.
Bij een aanrijding met een persoon wordt eerst onderzoek uitgevoerd door de politie. We kunnen dus niet precies zeggen hoe lang het oponthoud zal duren. Gemiddeld rekenen we echter met 30 tot 90 minuten.
Let wel, als je in de trein een boete krijgt omdat je kaartje niet in orde is, krijg je wettelijk gezien geen boete, feitelijk is het de verhoging van de prijs van het kaartje met vijftig euro. NS kan dat kwijtschelden als je je een beetje netjes gedragen hebt naar de conducteur.
Er mag onderweg officieel in de treinen niet gerookt worden. Soms gebeurt dat stiekem op de WC of tussenstuk/ balkons, maar een treinbeheerder zal daar iets van zeggen aangezien het verboden is. Op de perrons/ stations is het wel toegestaan op bepaalde plaatsen of in rookruimtes.
Maar welke plek is nou het veiligst om te zitten? Om zo veilig mogelijk te reizen, kun je het beste in de middelste treincoupés gaan zitten. Mocht er een ongeluk gebeuren aan de voor- of achterkant van de trein, dan heb je zo de minste kans op eventuele verwondingen.
'Als ik op een vol plein ga staan en abrupt naar boven kijk, zul je zien dat er 20 tot 30 mensen hetzelfde doen. Die mensen worden geactiveerd om hetzelfde te doen. Dat bepalen de spiegelneuronen in ons brein. Als er één iemand achter de trein aan gaat lopen, gaan anderen dat dus ook doen.
Het voordeel van een nachttrein in Europa is dat je in de avond de trein in stapt, slaapt in de trein en de volgende ochtend midden in de stad aankomt. Daarnaast is het reizen met de nachttrein in Europa een duurzame manier van reizen.
Dat is adenosine. Dat reist dan door je bloedbaan naar je hersenen. Als je daar genoeg van hebt, word je slaperig. Een slaperig gevoel krijg je dus als er veel adenosine in je hersenen zit.
Beste antwoord door Stijn NS
Onze treinen hebben niet per se een airco, maar zijn uitgerust met een klimaatsysteem. Dit blaast warme of koude lucht gebaseerd op de temperatuur binnen en buiten de trein, maar ook gebaseerd op de luchtvochtigheid.
De enige kracht die op jou inwerkt nadat je in de trein omhoog springt is de zwaartekracht: dit verklaart waarom je terug naar beneden komt. Verder werken er tijdens de sprong op jou en op de trein geen krachten in: beiden bewegen dus rechtlijnig met dezelfde constante snelheid voort.
De gevolgen van een aanrijding tussen een persoon en een trein zijn vaak heftig. Veel slachtoffers raken ernstig gewond en een deel overleeft een aanrijding niet. Voor het treinpersoneel is het ook lastig om om te gaan met een dergelijke situatie.
ProRail maakte in 2018 bekend dat jaarlijks op het spoor tussen de 200 en 250 'aanrijdingen met een persoon' gebeuren.
Een geldboete is in Nederland minimaal € 3 en maximaal € 900.000. Voor jongeren van 12 tot en met 17 jaar is de maximale hoogte € 4.500.
Dat gaat het snelst telefonisch: de klantenservice is 24 uur per dag bereikbaar op het telefoonnummer 030-751 51 55 (lokaal tarief). U kunt er ook voor kiezen om met NS te chatten (druk op deze pagina op de knop Chat met NS) of een berichtje te sturen op Twitter of Facebook.
Een kopie van een ID-kaart is geen geldig legitimatiebewijs. Je kunt dus alsnog een boete krijgen voor het niet kunnen tonen van een geldig legitimatiebewijs. Als je 16 jaar of ouder bent is de boete € 90. Ben je onder de 16 jaar dan is de boete € 45.
De boete voor voeten op de bank van de trein is dan ook € 90, maar wordt zelden uitgegeven door conducteurs. Uiteraard zal dit in sommige gevallen van overlast of hele vieze schoenen wel het geval zijn.
In het verleden bedroeg de boete slechts € 35, maar dit is onlangs verhoogt naar € 70,- om zwartrijders tegen te gaan.
Zonder ticket op de trein stappen, kan je heel wat centen kosten. Heb je geen geldig ticket op zak, dan kan je in de trein bij de treinbegeleider eenboordticket kopen. Je betaalt de prijs van het ticket + een toeslag van 7 euro.