Fabrikanten hebben tegenwoordig de plicht om ervoor te zorgen dat een accu spatwaterdicht wordt gemaakt. Dit houdt in dat een fietsaccu moet worden gebruikt bij een normale regenbui. De accu is dus spatwaterdicht, en niet waterdicht.
De gevoelige onderdelen zoals de accu, motor en display kunnen wel tegen een beetje water maar niet teveel natuurlijk. Daarnaast is regen ook niet goed voor andere onderdelen van uw fiets zoals uw ketting, frame, spaken, tandwielen en andere onderdelen.
Elektrische fietsen buiten laten staan is geen goed idee. Niet per se voor de regen, maar om roest te voorkomen. Zet je je fiets niet onder een afdak, dan vergroot je de kans dat sommige onderdelen gaan roesten. Zet je fiets daarom het beste in een schuur, tuinhuis of schuurtje.
Mensen denken: de accu is bedoeld voor op de fiets en de fiets kan tegen regen – dus de accu ook. Maar een accu is niet waterdicht. Er zitten kiertjes en openingen in, bijvoorbeeld op de plek van de laadplug en de ontlaadconnector. Daar kan water door naar binnen – en water en elektronica, die gaan niet goed samen.
Het is daarom het beste om de accu bij kamertemperatuur te bewaren en pas op de e-bike te plaatsen wanneer je op weg gaat. Als het rijden in de winter te koud voor je is, kun je de accu het beste bewaren bij een temperatuur tussen 10 en 20 graden Celsius en het laadniveau tussen de 50 en 80 % houden.
Een doorsnee fietsbatterij is bestand tegen temperaturen tot -20 graden Celsius, maar bij temperaturen onder het vriespunt zal ze veel sneller leeglopen. Als je door de vrieskou fietst, zal het bereik van je fiets dus sowieso teruglopen.
Regen komt regelmatig voor in ons klimaat en het zal u hoe dan ook wel eens gebeuren dat u de dupe bent van een plotselinge wolkbreuk. Gelukkig kan dit niet zoveel kwaad. Een accu is normaliter bestand tegen deze neerslag.
Zolang je de accu niet helemaal onder water zet, dan is er niets aan de hand, anders krijg je kortsluiting tussen de twee polen. Verder is de accu behoorlijk waterdicht, het is dus niets om je zorgen over te maken.
Er zit geen accuzuur in de fietsaccu dat zou kunnen lekken. In plaats daarvan zitten er alleen de accucellen in. Als je nog steeds het gevoel hebt dat er iets mis is met de accu van je elektrische fiets, moet je hem laten nakijken door een gespecialiseerde dealer.
Zoals eerder vermeld zijn elektrische fietsen over het algemeen waterdicht, en hoeft u niet bang te zijn dat er waterschade ontstaat wanneer u door de regen fietst. Uw elektrische fiets buiten laten staan is daarentegen een minder goed idee.
Het zonnige weer gaat de komende dagen gepaard met hoge temperaturen. Ga je op pad met de elektrische fiets? Parkeer deze dan niet in de volle zon, raadt de ANWB aan.
Gemiddeld is de levensduur van een elektrische fiets tussen de 8 en 12 jaar. Gelukkig kun je de batterijduur van je elektrische fiets zelf bepalen. Bij goed onderhoud hebben bijna alle onderdelen een levensduur van 10 jaar. De enige uitzondering is de batterij.
Gouden regel 1: Laat de accu niet te koud worden.
Bij strenge vorst (ofwel temperaturen onder de 10 °C) zullen chemische processen in de accu ervoor zorgen dat deze onbruikbaar wordt.
Een elektrische fiets kan altijd buiten staan, mits je goed nadenkt over hoe je hem beschermt. Zo is het namelijk wel zo dat een elektrische fiets het niet altijd leuk vind om heel nat te worden en zal je ook met de kou rekening moeten houden.
De accu. De accu van je e-bike gaat gemiddeld 5 tot 6 jaar mee. De batterij heeft een kortere levensduur dan de e-bike zelf, maar gelukkig heb je zelf invloed op hoe lang die meegaat. Zo is het belangrijk dat je de accu niet moet blootstellen aan extreem hoge of lage temperaturen.
De elektriciteit in een batterij stroomt namelijk van de minpool naar de pluspool, door een soort vloeistof heen. Deze vloeistof heet elektrolyt. Als elektrolyt uit de batterij lekt, ontstaat er een soort witte poeder op de buitenkant van de batterij: oftewel, je batterij lekt!
Als een accu explodeert tijdens het starten is dat meestal het gevolg van een te laag elektrolytniveau, door verkeerd laden en/of gebrekkig onderhoud.
Evenveel: het is alleen het zuur, dat aanwezig is in het water, dat in de platen trekt of er uit komt, dus er verandert niets aan de inhoud. Na verloop van tijd kan er wel water verdampen uit een niet gesloten batterij, waardoor ze, na verloop van tijd, iets minder kan gaan wegen.
Fietsen door de regen is geen probleem. Alle elektrische fietsen zijn spatwater dicht en dit zou dus altijd moeten kunnen. Displays, motoren en accu's kunnen dus prima tegen een paar druppels water.
Je fiets buiten stallen kan riskant zijn. Veel factoren, zoals regen, wind en nieuwsgierige voorbijgangers kunnen jouw fiets bedreigen. Gelukkig zijn er manieren om je fiets te beschermen tegen schade. Een goede manier om jouw fiets buiten te beschermen is een fietshoes.
Een accu gaat zo'n drie tot zes jaar mee. Hoelang precies is sterk afhankelijk van het gebruik van de auto. Rij je alleen maar korte ritjes? Dan heeft de accu veel meer te lijden; hij moet regelmatig stroom leveren om te starten en krijgt de kans niet om volledig opgeladen te worden.
Vervangen van de fietsaccu
De prijs van een nieuwe accu varieert van €300 tot ruim €1200. Maar veel keus heb je niet: er past meestal maar 1 type accu op je e-bike. Fietswinkels hanteren vaak dezelfde prijs voor een type accu.
Meestal liggen de bedragen voor het reviseren van een fietsaccu tussen de 300 en 500 euro. Nieuwe fietsaccu's variëren in prijs van 200 tot 800 euro. Een gemiddelde fietsaccu kost zo'n 500 euro. Zoals je dus kunt zien, is het reviseren van een fietsaccu gemiddeld gezien iets goedkoper.
De kosten van een fietsaccu test is €29,95.